ARB_NR |
Beskrivelse:Arbejdsstedsnummer, Detaljeret beskrivelse:Indeholder et 10-cifret identifikationsnummer for et arbejdssted. Nummeret er ikke informationsbærende. Nummeret er entydigt.
Den bruges udelukkende som en kobling til tabellen OFB_TID_ARB_STEDER, og som tjekvariabel i systemet. |
TILSTAND_KODE_AMR |
Fremmednøgle til KTX_TILSTAND_KODE_AMR. , Langt navn:Tilstandskode i AMR, Beskrivelse:Variablen TILSTAND_KODE_AMR (tilstandskode i AMR) kan for nogle socioøkonomiske grupper (SOC_STATUS_KODE) anvendes til at opnå en yderligere detaljering. For andre grupper er TILSTAND_KODE_AMR dog mere aggregeret end SOC_STATUS_KODE
Tilstandskoden kan ikke anvendes til at foretage en socioøkonomisk klassifikation af befolkningen, idet der ikke er 100 pct. logisk sammenhæng mellem TILSTAND_KODE_AMR og SOC_STATUS_KODE.
Hvis man ønsker at selektere personer i støttet beskæftigelse, skal det ske ved at selektere personer, som er beskæftiget, og som ifølge variablen STOETTE_BESK_KODE (støttet beskæftigelse) er i støttet beskæftigelse. Variablen TILSTAND_KODE_AMR må ikke benyttes.
, Detaljeret beskrivelse:Generelt bør tilstandskoden ikke anvendes til at foretage en socioøkonomisk klassifikation af befolkningen. Det skyldes, at der i nogle tilfælde sker en efterbehandling, som gør, at der ikke nødvendigvis er 100 pct. logisk sammenhæng mellem TILSTAND_KODE_AMR og SOC_STATUS_KODE (socioøkonomisk status). Det vedhæftede regneark viser sammenhængen mellem TILSTAND_KODE_AMR og SOC_STATUS_KODE.
Den ovenfornævnte manglende logiske sammenhæng skyldes, at det i enkelte tilfælde, ikke lykkes at koble en arbejdsmarkedstilstand som midlertidigt fraværende fra beskæftigelse pga. barsel/sygdom til et job. I sådanne tilfælde, er arbejdsmarkedstilstanden med information om fraværsforløbet efterfølgende kodet som barsel/sygefravær fra ledighed (SOC_STATUS_KODE=316-317). Arbejdsmarkedstilstanden har dog forsat en TILSTAND_KODE_AMR, der angiver, at personen er fraværende fra beskæftigelse.
TILSTAND_KODE_AMR kan give en yderligere deltaljering af offentligt forsørgede uden for arbejdsstyrken. Det drejer sig om personer i vejledning og opkvalificering (SOC_STATUS_KODE=313), personer der modtager ledighedsydelse (SOC_STATUS_KODE=314) og personer i revalidering (SOC_STATUS_KODE=320). TILSTAND_KODE_AMR kan også anvendes til at underopdele personer, der modtager anden pension (SOC_STATUS_KODE=414).
Databrud
Fra og med 2009 er antallet af voksenlærlinge undervurderet, idet ikke alle voksenlærlingeforløb, der er påbegyndt i 2009 eller senere, indgår. Omfanget af underrapporteringen kendes ikke.
Fra 2011 er personer i vejledning og opkvalificering kun underopdelt i to grupper, henholdsvis "vejledning og opkvalificering ordinær uddannelse" og "vejledning og opkvalificering øvrige forløb". Før 2011 var vejledning og opkvalificering underopdelt i syv grupper. Der er ingen en-til-en sammenhæng mellem de gamle og nye grupper.
Graf og tabel er lavet på baggrund af en statusopgørelse ultimo november.
Graf og tabel er kørt på I_BEFOLKNINGEN_KODE=1 (i befolkningen på referencetidspunktet) og PRIMAER_STATUS_KODE=1 (kode for primær tilknytning til arbejdsmarkedet).
|
CVR_NR |
Beskrivelse:VR-nummeret er et entydigt identifikationsnummer, som alle juridiske enheder tildeles i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). , Detaljeret beskrivelse:CVR-nummeret er det entydige identifikationsnummer, som alle juridiske enheder (dvs. alle virksomheder uanset branche, sektor, virksomhedsform og størrelse) tildeles i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Nummeret skal bruges til at indentificere virksomheden entydigt over for alle offentlige myndigheder, og det bruges også i meget vid udstrækning til at identificere virksomheden over for andre virksomheder.
CVR-nummeret består af 8 cifre og indeholder ingen information. De første syv cifre er et løbenummer. Ud fra de 7 cifre udregnes det ottende ciffer, kontolcifferet, ved hjælp af modulus 11. For virksomheder, der kun har ét SE-nummer, er SE-nummeret lig med CVR-nummeret. CVR-nummeret er uændret i hele den juridiske enheds livsforløb. CVR-numre for ophørte virksomheder genbruges ikke. |
DISCO_KODE |
Langt navn:Disco kode for lønmodtagere, Beskrivelse:Discokode for lønmodtagerjob. |
ARB_BEL_KOM_KODE |
Fremmednøgle til KTX_ARB_BEL_KOM_KODE. , Langt navn:Arbejdsstedskommune, Beskrivelse:Arbejdsstedskommune (for arbejdsstedet). |
ARB_HOVED_BRA_DB07 |
Fremmednøgle til KTX_ARB_HOVED_BRA_DB07. , Langt navn:Branchekode, Beskrivelse:For lønmodtagerne, arbejdsgivere, momsbetalere og medarbejdende ægtefæller er det branchen for det arbejdssted, personen er ansat på, der er afgørende for brancheplaceringen. Et arbejdssted er defineret som en erhvervsenhed, der organisatorisk, geografisk og branchemæssigt er sammenhængende. Oplysningerne om branchen stammer fra Erhvervsregistret. For øvrige selvstændige er branchen uoplyst.
|
ARB_SEKTORKODE |
Fremmednøgle til KTX_SEKTORKODE_2013. , Langt navn:Sektorkode for arbejdsstedet, Beskrivelse:Sektorkode for arbejdsstedet. Sektorkoden er opbygget i overensstemmelse med den nye europæiske nationalregnskabsmanual ESA2010. Det betyder, at principperne for, hvordan de enkelte enheder (virksomheder, institutioner mv.) placeres i sektorer, ændres i forhold til opdelingen på baggrund af funktionskoden. Funktionskoden lagde stor vægt på finansieringen, når enheder blev sektorplaceret. I ESA2010 er der større vægt på, hvem der har den organisatoriske kontrol over enheden.
For perioden 2008-2012 indeholder registreret både en funktions- og sektorkode. Fra og med 2013 indeholder registret kun en sektorkode.
|
STOETTE_BESK_KODE |
Fremmednøgle til KTX_STOETTE_BESK_KODE. , Langt navn:Støttet beskæftigelse, Beskrivelse:Variablen STOETTE_BESK_KODE (støttet beskæftigelse) angiver typen af støttet beskæftigelse. Det er udelukkende job, hvor der udbetales løn fra arbejdsgiveren, som regnes som støttet beskæftigelse. Job som ikke er støttet beskæftigelse er ordinær beskæftigelse.
Graf og tabel er lavet på baggrund af en statusopgørelse ultimo november.
Graf og tabel er kørt på I_BEFOLKNINGEN_KODE=1 (i befolkningen på referencetidspunktet) og PRIMAER_STATUS_KODE=1 (kode for primær tilknytning til arbejdsmarkedet).
, Detaljeret beskrivelse:Oplysningen om støttet beskæftigelse kommer fra statistikken over offentligt forsørgede. Når personen modtager løn (løntilskud, jobrotation, fleksjob, skånejob, servicejob, voksenlærling og nogle typer revalidering), er arbejdsmarkedstilstanden fra offentligt forsørgede koblet til et job. Såfremt personen har flere jobs, er der koblet til jobbet med flest timer, dvs. jobbet med den største TILSTAND_GRAD_AMR (tilstandsgrad for arbejdsmarkedstilstanden).
Graf og tabel er lavet på baggrund af en statusopgørelse ultimo november.
Graf og tabel er kørt på I_BEFOLKNINGEN_KODE=1 (i befolkningen på referencetidspunktet) og PRIMAER_STATUS_KODE=1 (kode for primær tilknytning til arbejdsmarkedet).
Databrud
Fra og med 2009 er antallet af voksenlærlinge undervurderet, idet ikke alle voksenlærlingeforløb, der er påbegyndt i 2009 eller senere indgår. Omfanget af underrapporteringen kendes ikke.
|
ALDER_AMR |
Langt navn:Alder ultimo måneden, Beskrivelse:PSD_RAS indeholder variable alder ultimo november.
PSD_AMR_UN og PSD_AMR_TN indeholder variablen alder ultimo måneden. |
HELTID_32 |
Beskrivelse:Arbejdsomfang er beregnet på baggrund af de summerede løntimer i personens job i november. Grænsen mellem heltid/deltid går ved 32 timer. |
SOC_STATUS_KODE |
Fremmednøgle til KTX_SOC_STATUS_KODE. , Langt navn:Socioøkonomisk status, Beskrivelse:Variablen SOC_STATUS_KODE (socioøkonomisk status) angiver den socioøkonomiske status for den enkelte arbejdsmarkedstilstand. Variablen er (i de fleste tilfælde) afledt ud fra variablen TILSTAND_KODE_AMR (tilstandskode i AMR). Variablen SOC_STATUS_KODE findes fra 2008 og frem. Variablen afløser den hidtidige SOCSTIL_KODE. En overgangstabel mellem TILSTAND_KODE_AMR og SOC_STATUS_KODE er vedhæftet som bilag.
Når variablen anvendes i kombination med variablen PRIMAER_STATUS_KODE=1 (kode for primær tilknytning til arbejdsmarkedet) I_BEFOLKNINGEN_KODE =1 (kode for om personen er i befolkningen på referencetidspunktet) selekteres den primære socioøkonomiske status for befolkningen efter ILO-retningslinjerne (RAS-populationen).
ILO-retningslinjerne består af et sæt prioriteringsregler for, hvordan den primære tilknytning til arbejdsmarkedet bestemmes. Retningslinjerne foreskriver, at beskæftigelse har højere prioritet end ledighed, mens ledighed har højere prioritet end tilstande uden for arbejdsstyrken.
Overordnet kan befolkningen opdeles i tre grupper på baggrund af variablen. Disse er henholdsvis:
· beskæftigede
· arbejdsløse
· personer uden for arbejdsstyrken
De beskæftigede kan yderligere underopdeles i selvstændige, medarbejdende ægtefæller og lønmodtagere på forskellige færdighedsniveauer. Personer uden for arbejdsstyrken kan underopdeles i en række grupper.
Aggregeringen til de overordnede socioøkonomiske grupper foregår på følgende vis på baggrund af variablen SOC_STATUS_KODE:
Socioøkonomisk gruppe SOC_STATUS_KODER
Selvstændige 110
Medarbejdende ægtefæller 120
Lønmodtagere 131-136
Arbejdsløse 200
Personer uden for arbejdsstyrken 311-517
Grafen og tabellen er lavet på baggrund af en statusopgørelse ultimo november.
, Detaljeret beskrivelse:Nedenstående indeholder en beskrivelse af, hvordan de enkelte socioøkonomiske kategorier er defineret. En endnu mere detaljeret beskrivelse kan via linket:
Link.
Selvstændige (SOC_STATUS_KODE=110): Datakilderne til oplysninger om selvstændige er erhvervsregistret og indkomststatistikken.
Ved produktionen af AMR og RAS foretages en såkaldt overlapsbehandling, som i nogle tilfælde sletter job som selvstændig. Det sker, når der er overlap med tilstande som offentligt forsørget med en summeret tilstandsgrad på minimum 1. I disse tilfælde vurderes infomationen om offentlig forsørgelse som langt mere valide og derfor trumfer disse. De overlappende tilstande som offentligt forsørget kan være: ledighed, barsels- eller sygefravær fra ledighed, aktivering, ledighedsydelse eller kontanthjælp.
Medarbejdende ægtefæller (SOC_STATUS_KODE=120): Datakilden til medarbejdende ægtefæller er indkomststatistikken.
Ved produktionen af AMR og RAS foretages en såkaldt overlapsbehandling, som i nogle tilfælde sletter job som medarbejdende ægtefælle. Det sker, når der er overlap med tilstande som offentligt forsørget med en summeret tilstandsgrad på minimum 1. I disse tilfælde vurderes infomationen om offentlig forsørgelse som langt mere valide og derfor trumfer disse. De overlappende tilstande som offentligt forsørget kan være: ledighed, barsels- eller sygefravær fra ledighed, aktivering, ledighedsydelse eller kontanthjælp.
Lønmodtagere (SOC_STATUS_KODE=131-136): Datakilden til jobbene som lønmodtager er Danmarks Statistiks eindkomstregister. I eindkomstregistret skal personen have, hvad der svarer til mindst én times betalt beskæftigelse, for at jobbet er et lønmodtagerjob. Herudover anvendes oplysninger fra befolkningsstatistikken om opholdsgrundlag for indvandrere til at identificere au pairs.
Datakilden til færdighedsniveauet for lønmodtagere er for det første disco-koden fra eindkomstregistret. Disco-koden er oprindelig indberettet til lønstatistikken og bliver dernæst koblet til jobbet i eIndkomstregistret. Når der ikke er en disco-kode knyttet til jobbet i eIndkomstregistret, anvendes disco-koden fra arbejdsklassifikationsmodulet i stedet. Her vil disco-koden i de fleste tilfælde være imputeret. Variablen DISCO_MATCHPRIO_KODE (kode der angiver kvaliteten af discokoden) angiver, hvorvidt disco-koden er imputeret, og hvilke oplysninger imputeringen i givet fald er foretaget på baggrund af. I de tilfælde hvor disco-koden stammer fra lønstatistikken, fortæller variablen, hvor præcis koblingen mellem eindkomstregistret og lønstatistikken er. Præcisionen er bl.a. i relation til, om disco-koden er koblet til eksakt det samme job på det samme tidspunkt, eller om der er løsnet på nogle af kravene. Det kan fx være, at jobbet vedrører en anden tidsperiode i lønstatistikken, eller at jobbet er på et andet arbejdssted i lønstatistikken.
Færdighedsniveauet for lønmodtagere kan være opnået gennem såvel formel uddannelse som oplæring og praksis. I perioden 2008-2009 er den socioøkonomiske status for lønmodtagere baseret på DISCO-88. Fra 2010 og frem er den baseret på DISCO-08. Ændringen i DISCO-nomenklaturen skyldtes en international ændring af den bagvedliggende ISCO-nomenklatur. Overgangen til DISCO-08 betyder, at antallet af lønmodtagere på højeste niveau øges med ca. 200.000, mens antallet af lønmodtagere på mellemniveau falder tilsvarende. Af større personalegrupper, som skifter fra mellemniveau til højeste niveau, kan nævnes alt pædagogisk arbejde, en del sygeplejerskearbejde og en del arbejde inden for den finansielle sektor.
Ved produktionen af AMR/RAS foretages en såkaldt overlapsbehandling, som i nogle tilfælde sletter/nedskriver job som lønmodtager. Det sker, når personen samtidig er ledig på dagpenge, og den summerede tilstandsgrad er over 1 (svarende til at personen har mere end 37 timer på det givne tidspunkt).
Arbejdsløse (SOC_STATUS_KODE=200): Datakilden til oplysningerne er statistikken for offentligt forsørgede. Gruppen af arbejdsløse består af personer, der er bruttoledige. Bruttoledige som samtidigt har arbejde, dvs. personer i løntilskudsjob, opgøres som beskæftigede, idet beskæftigelse trumfer ledighed.
Personer uden for arbejdsstyrken (SOC_STATUS_KODE=311-517) består af en række forskellige socioøkonomiske grupper. Kildedata til de enkelte socioøkonomiske grupper er følgende:
SOC_STATUS_KODE=311,312,313,314,315,318,319,320,321,322,411,412,413,517 statistikken over offentligt forsørgede.
SOC_STATUS_KODE=316,317 statistikken over udbetalinger af barsels- og sygedagpenge.
SOC_STATUS_KODE=414,415 eIndkomstregistret
SOC_STATUS_KODE=511 elevregistret
SOC_STATUS_KODE=512 befolkningsstatistikken
SOC_STATUS_KODE=514 kursistregistret
SOC_STATUS_KODE=515 registret over produktionsskoleelever
SOC_STATUS_KODE=516 befolkningsstatistikken (opholdsgrundlag)
SOC-STATUS_KODE=513 residualgruppe for personer som er i befolkningen og ikke har en anden socioøkonomisk status
SOC_STATUS_KODE=513 består af "øvrige uden for arbejdsstyrken". Øvrige uden for arbejdsstyrken er en sammensat gruppe, der bl.a. består af personer, som er forsørget af deres ægtefælle/familie. Endvidere vides det, at der også er personer i gruppen, som i virkeligheden er udvandret fra Danmark. Årsagen er, at CPR (og dermed Danmarks Statistik) i nogle tilfælde først modtager oplysninger, om at en person er udvandret, flere år efter, at udvandringen har fundet sted. I sidstnævnte gruppe er der en del indvandrere fra såvel vestlige som ikke-vestlige lande.
SOC_STATUS_KODE=611,612 er arbejdsmarkedstilstande der viser fravær fra beskæftigelse (barsel og sygdom), mens SOC_STATUS_KODE=351 er flekslønstilskud (eller resttid op til 37 timer ) for personer i fleksjob. Disse tilstande kan ikke være en persons primære tilknytning til arbejdsmarkedet. Tilstanden kan altid kobles til en tilstand som beskæftigede.
I PSD_RAS kan SOC_STATUS_KODE også antage værdierne 111,121,137 og 138. Værdierne 111,121,137 angiver bijob for hhv. selvstændige, medarbejdende ægtefæller og lønmodtagere ultimo november.
SOC_STATUS_KODE=138 angiver lønmodtagerjob som ikke er aktive ultimo november.
Databrud
PSD_RAS, PSD_AMR_UN og PSD_AMR_TN indeholder data for 2008-2014 og der er ikke databrud i tidsserien. Data i PSD_RAS er baseret på et udtræk fra PSD_AMR_UN.
Ved offentliggørelserne af RAS i årene 2010-2014 (hvor opgørelserne for november 2008-november 2012 blev offentliggjort) var RAS ikke baseret på PSD_AMR_UN. Efter et RAS overgik til at anvende AMR som datagrundlag blev de tidligere udgivne år for perioden november 2008-november 2012 revideret.
Der er databrud mellem PSD_RAS og PSD_RAS_2004_2007. Før 2007 var datagrundlaget for lønmodtagerne ikke eIndkomstregistret, men det centrale oplysningsseddelregister. Det centrale oplysningsseddelregister var dannet på baggrund af årlige indberetninger fra arbejdsgiverne til SKAT. På oplysningssedlen kunne arbejdsgiveren angive, om lønmodtageren var beskæftiget hele året eller, hvis det ikke var tilfældet, angive fra- og til-dato for ansættelsesforholdets varighed. Når lønmodtageren havde været beskæftiget i flere perioder i årets løb, skulle arbejdsgiveren blot angive, hvorvidt lønmodtageren var ansat ultimo november. Formodningen er, at arbejdsgiverne har brugt helårsmarkeringen i for mange tilfælde, hvilket har resulteret i et for højt beskæftigelsesniveau. Samlet set vurderes det, at der er et nedadgående niveauskift i beskæftigelsen på ca. 50.000 personer mellem november 2007 og november 2008 som følge af overgangen til eIndkomstregistret som datakilde til lønmodtagerbeskæftigelsen.
Endvidere er der følgende ændringer:
- Fra 2008 består de arbejdsløse af de bruttoledige, hvor de tidligere bestod af de nettoledige. Nettoledige består af dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere, der skønnes at være klar til at varetage et job, samtidigt med at de ikke er i aktivering. Bruttoledige består af summen af de nettoledige og de aktiverede, der skønnes jobklar.
- Residualgruppen "øvrige uden for arbejdsstyrken" er blevet reduceret betydeligt fra 2008. Det skyldes anvendelse af nye datakilder, især kursistregistret og oplysninger om opholdsgrundlag. Det betyder, at en del personer er flyttet fra residualgruppen over i andre socioøkonomiske grupper.
- Populationen i RAS er fra 2008 personer med bopæl i Danmark ultimo november, mens den før 2008 var personer med bopæl i Danmark d. 1. januar året efter. Dette har også medført en ændret datering af statistikken, som fra 2008 dateres efter referencetidspunktet ultimo november, mens den før 2008 var dateret efter tidspunktet for populationsopgørelsen, dvs. pr. 1. januar året efter.
- Fra 2008 trækkes befolkningen på et senere tidspunkt hvilket betyder at den er mere retvisende, idet en del udvandringer (som ofte indberettes relativt sent) når at komme med.
|
FRAVAER_BESK_KODE |
Fremmednøgle til KTX_FRAVAER_BESK_KODE. , Langt navn:Midlertidigt fraværende fra beskæftigelse, Beskrivelse:Når en person er midlertidigt fraværende fra et job, siger de internationale retningslinjer, at personen skal opgøres som beskæftiget, idet der fortsat er en relation mellem personen og arbejdsgiveren.
Variablen FRAVAER_BESK_KODE (fravær fra beskæftigelse) angiver typen af fravær, når personen er midlertidigt fraværende fra beskæftigelse. Fraværet kan være pga. børnepasningsorlov, barsel- eller sygefravær eller midlertidigt fravær fra jobbet af en varighed på under 45 dage.
Grafen og tabellen er lavet på baggrund af en statusopgørelse ultimo november.
, Detaljeret beskrivelse:Personer, der ikke er berettiget til at modtage sygedagpenge på grund af fx arbejdsgiverens pligt til at betale de første ugers fravær (arbejdsgiverperioden), indgår ikke som fraværende i statistikken, med mindre fraværet er længere end den på tidspunktet gældende arbejdsgiverperiode, eller arbejdsgiveren har en forsikring eller anden aftale med det offentlige, som muliggør udbetaling af dagpenge fra første fraværsdag. Når en person er fraværende ud over den arbejdsgiverbetalte periode, er fraværsforløbet forlænget med den arbejdsgiverbetalte periode i starten af forløbet.
Følgende gælder for de forskellige fraværstyper:
Orlov til børnepasning: Oplysningen om, at personen har børnepasningsorlov, kommer fra statistikken over offentligt forsørgede. Når der samtidig findes et job, sættes FRAVAER_BESK_KODE=1 på arbejdsmarkedstilstanden med information om jobbet. Såfremt der findes flere job, bliver personen sat til at være fraværende i jobbet med den største tilstandsgrad.
Syge- og barselsfravær fra beskæftigelse: Oplysningerne kommer fra barsels- og sygedagpengestatistikken. For at afgøre, om fraværet er fra beskæftigelse eller ledighed, anvendes en samling regler, som på baggrund af bl.a. de andre arbejdsmarkedstilstande i AMR afgør, om fraværsforløbet er fra beskæftigelse eller ledighed. Reglerne baserer sig på baggrundsoplysninger om fraværet, der findes i barsels- og sygedagpengestatistikken, kombineret med de supplerende arbejdsmarkedstilstande (job, ledighed eller anden offentlig forsørgelse), der måtte ligge før, under eller efter fraværsforløbet. Når en person er fraværende fra et job som følge af barsel eller sygdom, sættes FRAVAER_BESK_KODE=2-3. FRAVAER_BESK_KODE sættes til 2 eller 3 uanset om personen er fuldt fraværende fra jobbet eller om personen delvist har genoptaget arbejdet. Såfremt man ønsker at afgøre om personen er fuldt fraværende fra jobbet kan dette afgøres ud fra tilstandsgraden i jobbet. I PSD_RAS skal variablen NOV_TILSTAND_GRAD anvendes. Alle rækker med FRAVAER_BESK_KODE=2,3 kan kobles til en arbejdsmarkedstilstand med information om fraværet. Koblingen mellem arbejdsmarkedstilstanden med jobbet og arbejdsmarkedstilstanden med fraværet skal foregå på nøglen PERSON_ID (personidentifikationsnummer), ARB_NR (arbejdsstedsnummer) og tid. Fraværsforløbet kan godt være koblet til et bijob. I de tilfælde, hvor personen delvist arbejder under fraværet, vil timerne, hvor personen arbejder, fremgå af variablen TILSTAND_GRAD_AMR (tilstandsgrad for arbejdsmarkedstilstanden), som knytter sig til jobtilstanden. Hvis personen ikke arbejder, er variablen lig 0. De timer, hvor personen er fraværende, fremgår af variablen TILSTAND_GRAD_AMR (tilstandsgrad for arbejdsmarkedstilstande)på fraværstilstanden med SOC_STATUS_KODE=611-612.
For at blive opgjort som midlertidigt fraværende fra beskæftigelse, når fraværet skyldes sygdom, er det et krav, at personen fortsat modtager løn fra arbejdsgiveren. Såfremt arbejdsgiveren ophører med at udbetale løn, vil personen efter tre måneder blive betragtet som værende fraværende fra ledighed.
Imputeret job ved kortvarigt fravær: Når personen er fraværende mindre end 45 dage og har et job på samme ARB_NR før og efter, og personen ikke modtager offentlig forsørgelse i fraværsperioden, er der imputeret et job i fraværsperioden. Det imputerede job har FRAVAER_BESK_KODE=4.
Særligt vedrørende jobrotation: Ved jobrotation er det ikke muligt at identificere den medarbejder, som deltager i videreuddannelse/opkvalificering. Derfor er vedkommende heller ikke markeret som fraværende fra beskæftigelse. Til gengæld er vikaren som bliver ansat på virksomheden markeret som værende i støttet beskæftigelse.
Graf og tabel er lavet på baggrund af en statusopgørelse ultimo november.
Graf og tabel er kørt på I_BEFOLKNINGEN_KODE=1 (i befolkningen på referencetidspunktet) og PRIMAER_STATUS_KODE=1 (kode for primær tilknytning til arbejdsmarkedet).
|
PNR |
Primærnøgle, Langt navn:Personnummer, Beskrivelse:Eentydig identifikation af person, anvendes som nøgle til PERSON_ID
Alle PNR fra CPR konverteres til et afidentificeret PERSON_ID , Detaljeret beskrivelse:Detaljeret Officiel beskrivelse:
Entydig identifikation af person, anvendes som nøgle til PERSON_ID
Alle PNR fra CPR konverteres til et afidentificeret PERSON_ID.
Personnummerets opbygning
1 - 2 position angiver personens fødselsdag.
3 - 4 position angiver personens fødselsmåned.
5 - 6 position angiver personens fødselsår, uden århundrede.
7 - 10 position er et løbenummer.
Kombinationen af cifrene i positionerne 5, 6 og 7 angiver personens århundrede og 10. position i personnummeret angiver personens køn. Se vedhæftede skema for en oversigt.
.
I CPR-systemet er følgende tildelt et personnummer
Personer der den 2. april 1968 var tilmeldt et dansk folkeregister eller er blevet tilmeldt et dansk folkeregister efter denne dato.
For personer bosiddende på Grønland er skæringsdatoen den 1. maj 1972.
Personer, der er bosat udenfor Danmark, men er medlem af ATP, er skattepligtig efter skattekontrolloven eller der af andre administrative grunde skal have et personnummer uden at skulle folkeregistreres her i landet.
Der gøres opmærksom på, at alle personnumre der tildeles i CPR-systemet, er rigtige personnumre, og at et tildelt personnummer aldrig bliver genbrugt.
Det tildelte personnummer vil altid følge og tilhøre den pågældende person. Dette gælder både når denne i CPR-systemet er registreret på en adresse her i landet eller i CPR-systemet er registreret rent administrativt.
Hvis en person fejlagtigt har fået tildelt et personnummer, hvor enten fødselsdato eller køn ikke er korrekt, tildeles personen et nyt personnummer. Der vil dog altid være henvisning mellem det tidligere personnummer og det nye personnummer.
Den 1. juli 2008 er der i alt tildelt 8.781.985 personnumre. Heraf er de 5.545.772 aktive personer med bopæl i Danmark eller Grønland. De øvrige 3.236.213 er inaktive (dvs. døde, forsvundne, udrejste m.v.).
Personnumre til kvinder og mænd med kontrolciffer
I CPR-systemet tildeles først personnumre med kontrolciffer for hver enkelt fødselsdato. Det betyder,at der for hver fødselsdato tildeles et fortløbende 3-cifret løbenummer. Når det 10. og sidste cifferpasser til de 9 øvrige cifre i nummeret tildeles personnumret enten til en kvinde (hvis lige tal) eller tilen mand (hvis ulige tal). Man benytter modulus 11 (en matematisk kontrolmetode) til at beregne om personnummeret kan være korrekt, se hvorledes på sidste side.
Når de ca. 540 personnumre, der er til rådighed på hver fødselsdato, er tildelt med ca. 270 til kvinder og ca. 270 til mænd, vil CPR's program, der benyttes til at tildele personnumre, tildele personnumre efter følgende regler:
- 3 -
Personnumre til kvinder uden kontrolciffer
Der tildeles altid 4-cifrede løbenumre, der knytter sig til den enkelte fødselsdato. Hvis der fremkommer personnummer, der opfylder modulus 11, kan det ikke benyttes efter denne nye metode, idet det så allerede vil være tildelt i forvejen. Dette kontrolleres, foruden en beregning af om det opfylder modulus 11, ved opslag i CPR-registret.
Tildelingsmetoden kan illustreres i nedenstående skema:
Tildeling af personnummer til kvinder
Først tildeles der ca.270 personnummer med kontrolciffer, hvor 10. og sidste ciffer er 0, 2, 4, 6, 8.
Herefter tildeles personnumre uden kontrolciffer i følgende 3 serier. Hvis der i serien findes et personnummer
med kontrolciffer, springes dette over idet det så allerede er tildelt. 7. ciffer kan være 0
til 9 beregnet efter århundrede.
1. serie
først benyttes 0002 og herefter sidste ciffer = 4 hvortil lægges 6
2. serie
først benyttes 0004 og herefter sidste ciffer = 2 hvortil lægges 6
3. serie først benyttes 0006 og herefter sidste ciffer = 6 hvortil lægges 6
DDMMÅÅ - 0002 DDMMÅÅ - 0004 DDMMÅÅ - 0006
DDMMÅÅ - 0010 DDMMÅÅ - 0008 DDMMÅÅ - 0012
DDMMÅÅ - 0016 DDMMÅÅ - 0014 DDMMÅÅ - 0018
DDMMÅÅ - 0022 DDMMÅÅ - 0020 DDMMÅÅ - 0024
DDMMÅÅ - 0028 DDMMÅÅ - 0026 DDMMÅÅ - 0030
DDMMÅÅ - 0034 DDMMÅÅ - 0032 DDMMÅÅ - 0036
. . .
. . .
DDMMÅÅ - 0994 DDMMÅÅ - 0998 DDMMÅÅ - 0996
DDMMÅÅ - 1000 DDMMÅÅ - 1004 DDMMÅÅ - 1002
.
DDMMÅÅ - 9994 DDMMÅÅ - 9998 DDMMÅÅ - 9996
- 4 -
Personnumre til mænd uden kontrolciffer
Der tildeles altid 4-cifrede løbenumre, der knytter sig til den enkelte fødselsdato.. Hvis der fremkommer personnummer der opfylder modulus 11, kan det ikke benyttes efter denne nye metode, idet det så allerede vil være tildelt i forvejen. Dette kontrolleres, foruden en beregning af om det opfylder modulus 11, ved opslag i CPR-registret.
Tildelingsmetoden kan illustreres i nedenstående skema:
Tildeling af personnummer til mænd
Først tildeles der ca.270 personnummer med kontrolciffer, hvor 10. og sidste ciffer er 1, 3, 5, 7 eller 9.
Herefter tildeles personnumre uden kontrolciffer i følgende 3 serier. Hvis der i serien findes et personnummer med kontrolciffer, springes dette over idet det så allerede er tildelt 7. ciffer kan være 0 til 9 beregnet efter århundrede.
1. serie
først benyttes 0001 og herefter sidste ciffer = 1 hvortil lægges 6
2. serie
først benyttes 0003 og herefter sidste ciffer = 3 hvortil lægges 6
3. serie
først benyttes 0005 og herefter sidste ciffer = 5 hvortil lægges 6
DDMMÅÅ - 0007 DDMMÅÅ - 0009 DDMMÅÅ - 0011
DDMMÅÅ - 0013 DDMMÅÅ - 0015 DDMMÅÅ - 0017
DDMMÅÅ - 0019 DDMMÅÅ - 0021 DDMMÅÅ - 0023
DDMMÅÅ - 0025 DDMMÅÅ - 0027 DDMMÅÅ - 0029
DDMMÅÅ - 0031 DDMMÅÅ - 0033 DDMMÅÅ - 0035
. . .
. . .
DDMMÅÅ - 0997 DDMMÅÅ - 0999 DDMMÅÅ - 0995
DDMMÅÅ - 1003 DDMMÅÅ - 1005 DDMMÅÅ - 1001
. . .
DDMMÅÅ - 9997 DDMMÅÅ - 9999 DDMMÅÅ - 9995
.
|