Søgning » Elevregistret » UDD_ELEV3
Tabel

UDD_ELEV3


Beskrivelse ?

Elev3 er en bearbejdet version af elevregistret. Overlap mellem uddannelser er fjernet men i modsætning til elev1 og elev2 er delelementer der indgår i den samme uddannelse ikke samlet. Der er i stedet for tilgangsarter og afgangsarter som fortæller, om tilgange og afgange er fra uddannelsesdele eller fra uddannelsen som en helhed. På grundskoleområdet ligger bh. klasse - 6. klasse, 7. - 9. klasse og 10.- 11. klasse på de samme igangværende uddannelseskoder. Klassetrinet fremgår af variablen UDEL.

Størrelse (Antal rækker) ?

25088889

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
SYSRID Primærnøgle, Beskrivelse:Rækkeident
PERSON_ID Langt navn:Personidentifikationsnummer, Beskrivelse:Afidentificeret Personnummer , Detaljeret beskrivelse:Personnummer_id Afidentificeret personnummer Procedure ved indlæggelse af nyt PNR og konvertering til Person_id. 1. Ved indlæggelse af nyt PNR hvor kilden er de daglige opdateringer fra CPR indlægges den nye række med et person_id i personnummertabellen med angivelse af at PNR er validt. Efterfølgende indlæggelser fra andre kilder end CPR konverterer PNR til det samme person_id. 2. Ved indlæggelse af nyt PNR hvor kilden er andre end CPR indlægges et ny række med angivelse af at PNR ikke er validt. 3. Alle PNR fra ikke valide kilder (dvs. andre kilder end CPR) bliver tildelt et nyt Person_id hver gang de indlægges i personnummertabellen. Det betyder at det samme PNR vil optræde med forskellige person_id i personnummertabellen svarende til det antal gange det er blevet lagt ind af ikke valide kilder.
ELEV_ID Beskrivelse:Elev ident
ELEV3_VFRA Langt navn:Starttidspunkt (elev3), Beskrivelse:Påbegyndelsestidspunkt for Uddannelsesaktivitet
UDD Fremmednøgle til KTX_KT_UDD. , Langt navn:Uddannelseskode, Beskrivelse:Kode for en uddannelse forstået som uddannelsesprogrammet eller uddannelsesaktiviteten. Alle uddannelsesprogrammer har en UDD-kode. fx: Sygeplejerske = 5166 Maskinmester = 5189 Koden er entydig og en uddannelses UDD-kode ændres aldrig. Det er derfor UDD-koden, som skal bruges, hvis et given uddannelsesprogram skal identificeres over tid. , Detaljeret beskrivelse:De 4-cifrede koder for uddannelser identificerer entydigt de enkelte uddannelser, men er i sig selv usystematiske og derfor ikke umiddelbart velegnet til udarbejdelse af statistik. Her benyttes i stedet de 8-cifrede såkaldte forspaltekoder, som angiver uddannelsens placering i en uddannelsesklassifikation. Se dokumentationen af FSP1E. I nogle tilfælde skifter en uddannelse niveau, dvs. flytter fra et niveau i uddannelsesklassifikationen til et andet niveau. Sygeplejerskeuddannelsen var fx på et tidspunkt placeret som en kort videregående uddannelse, men er i dag placeret som en mellemlang videregående uddannelse. En uddannelse, der udvikler sig og flyttes til et nyt uddannelsesniveau, vil normalt bevare sin uddannelseskode, hvis der ikke er nogen presserende grund til at skelne mellem den oprindelige og den nye udgave af uddannelsen. Man vil således ikke skulle lede efter sygeplejersker forskellige steder i klassifikationen, selv om sygeplejersken har udviklet sig og skiftet uddannelsesniveau. Bemærk endvidere at koder for uddannelsesaktiviteter og uddannelseskvalifikationer er stabile over tid, men de tilknyttede forspaltekoder kan ændre sig. En uddannelse kan være fejlplaceret og forspaltekoden bliver derfor ændret, når fejlen erkendes, eller en uddannelse kan have udviklet sig over tid, så den på et tidspunkt bliver flyttet til et andet niveau. Det er derfor bedst at bevare uddannelseskoden i historisk materiale og efterfølgende anvende seneste klassifikation på alt historisk materiale for at undgå inkonsistens i forbindelse med tidsserier. I den version af elevregistret, som hedder Elev2, er uddannelsesdele, der hører til samme uddannelse, samlet til en registrering. Her fremgår klassetrinnet (det seneste) af variablen UDEL. UDD-koden er 4 cifre lang. Værdisættet er numeriske felter og eventuelt foranstillede 0'er bliver fjernet. Nye UDD-koder: Der oprettes løbende nye uddannelser og dermed kommer der løbende nye UDD-koder.
UDEL Fremmednøgle til KTX_UDEL. , Langt navn:Uddannelsesdel, Beskrivelse:Nogle uddannelser er kombinationsuddannelser, der kan indberettes således, at de relativt selvstændige dele indberettes hver for sig som sideløbende uddannelser. Der er dog kun tale om dele af det samme uddannelsesprogram, som samlet set er én fuldtidsuddannelse. UDEL angiver, hvilken del af det samlede uddannelsesforløb der er tale om. I den version af elevregistret, som hedder Elev1, er almene uddannelser og erhvervsuddannelser(EUD) opdelte på UDEL. I den version af elevregistret, som hedder Elev2, er alle dele samlet og UDEL er kodet med seneste dels UDEL , Detaljeret beskrivelse:På grundskoleuddannelser og gymnasiale uddannelser har der været en specifik interesse i statistiske opgørelser på klassetrin. På disse områder bliver det enkelte klassetrin derfor indberettet som en særskilt uddannelsesdel. Tilsvarende er der på erhvervsuddannelserne (EUD) en interesse i at kunne følge overgangen mellem grundforløb og hovedforløb. Hver del af uddannelsen indberettes derfor som en selvstændig uddannelsesdel. På lange videregående uddannelser kan UDEL fx bruges til at skelne mellem de udelte kandidatuddannelser og de 2-årige kandidatoverbygninger. Eksempler på uddannelsesdele: 00 = Udelt uddannelse 01 = 1. år (fx 1. g/1. hf/1. hhx/1. htx) 02 = 2. år (fx 2. g/2. hf/2. hhx/2. htx) 51 = Grundforløb/EFG1 52 = Hovedforløb/EFG2 60 = Udelt kandidatuddannelse 61 = Bachelor 62 = Kandidatoverbygning
UFORM Fremmednøgle til KTX_UFORM. , Langt navn:Beskriver måden som uddannelsen tages på., Beskrivelse:På nogle uddannelsesområder findes der varianter af uddannelsesprogrammerne, som også har en selvstændig interesse. Det er fx muligt at gennemføre en erhvervsuddannelse på forskellige måder. Her tænkes fx på mesterlære, voksenlærling, gymnasieadgangsvej mv. Variablen uddannelsesform angiver, hvilken måde uddannelsen er taget på. , Detaljeret beskrivelse:Eksempler på Uddannelsesformer: 21 = Lærlinge uddannelse 41 = Erhvervsuddannelse (EUD), praktikvej 42 = Erhvervsuddannelse (EUD), skolevej/ Erhvervsfaglig grunduddannelse (EFG)
ELEV3_VTIL Langt navn:Sluttidspunkt (elev3), Beskrivelse:Afgangstidspunkt
AUDD Fremmednøgle til KTX_KT_AUDD. , Langt navn:Afsluttende uddannelseskode, Beskrivelse:Kode for den uddannelseskvalifikation, som en uddannelse kan føre til. Alle uddannelseskvalifikationer har en AUDD-kode. fx: Sygeplejerske = 5166 Maskinmester = 5189 Koden er entydig, og en uddannelses AUDD-kode ændres aldrig. Det er derfor AUDD-koden, som skal bruges, hvis en given uddannelse skal identificeres over tid. Uddannelser, som endnu ikke er afsluttet, har AUDD-kode = 9999 Uddannelser, som er blevet afbrudt, har AUDD-kode = 0000 Bemærk, at nogle delelementer af enkelte uddannelser har deres egen uddannelseskode, som ikke er kompetencegivende. Det gælder fx 1.g og 2.g af gymnasiet og indgangsforløbet til erhvervsuddannelserne. Hvis man fx kun ønsker de kompetencegivende uddannelser, skal man benytte KOMP-koden i kombination med AUDD-koden. KOMP-koden angiver om en uddannelse er kompetencegivende eller ej og KOMP = 1,3,7 definerede kompetencegivende uddannelser. Se i øvrigt dokumentationen af KOMP-variablen. , Detaljeret beskrivelse:De 4-cifrede koder for uddannelseskvalifikationer identificerer entydigt de enkelte uddannelseskvalifikationer, men er i sig selv usystematiske og derfor ikke umiddelbart velegnede til udarbejdelse af statistik. Her benyttes i stedet de 8-cifrede såkaldte forspaltekoder, som angiver uddannelsens placering i en uddannelsesklassifikation. Se dokumentationen af AFSP1E. I nogle tilfælde skifter en uddannelse niveau, dvs. flytter fra et niveau i uddannelsesklassifikationen til et andet niveau. Sygeplejerskeuddannelsen var fx på et tidspunkt placeret som en kort videregående uddannelse, men er i dag placeret som en mellemlang videregående uddannelse. En uddannelse, der udvikler sig og flyttes til et nyt niveau, vil normalt bevare sin AUDD-kode, hvis der ikke er nogen presserende grund til at skelne mellem den oprindelige og den nye udgave af uddannelsen. Man vil således ikke skulle lede efter sygeplejersker forskellige steder i klassifikationen, selv om sygeplejersken har udviklet sig og skiftet niveau. Ændres indholdet i en uddannelse væsentligt kan det være et argument for at give uddannelsen en ny AUDD-kode. AUDD-koderne er således stabile i modsætning til uddannelsesklassifikationerne. Det er derfor bedst at bevare AUDD-koden i historisk materiale og efterfølgende anvende seneste uddannelsesklassifikation på alt historisk materiale for at undgå inkonsistens i forbindelse med tidsserier. I den version af elevregistret, som hedder Elev2, er uddannelsesdele, der hører til samme uddannelse samlet til en registrering, dvs. en AUDD-kode. Her fremgår klassetrinet af variablen UDEL. AUDD-koden er 4 cifre lang. Værdisættet er numeriske felter og eventuelt foranstillede 0'er bliver fjernet. Nye AUDD-koder: Der oprettes løbende nye uddannelser, og dermed kommer der løbende nye AUDD-koder.
INSTNR Fremmednøgle til KTX_INSTNR. , Langt navn:Institutionsnummer, Beskrivelse:INSTNR er en sekscifret unik kode for den enkelte institution eller enhed i institutionsregistret. Variablen INSTNR opdateres, vedligeholdes og ændres i sammenhæng med institutionsregistret. Institutionsregistret er et register over en række institutioner, der udbyder undervisning. Desuden indeholder registret også kontaktoplysninger på en række enheder knyttet til uddannelsesområdet, herunder landets regioner, kommuner og centre for rådgivning og vejledning. Data i institutionsregistret er baseret på indberetninger fra de administrerende kommuner og regioner, samt fra de enkelte institutioner. Registret opdateres løbende af UNI-C, Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet i fællesskab på baggrund af indberetninger fra de enkelte institutioner, kommuner og regioner og fra diverse brugere af registret. Desuden udsender UNI-C og Undervisningsministeriet årligt en forespørgsel til de enkelte institutioner, kommuner og regioner med henblik på opdatering af registret. Institutionsregistret er et register over en række institutioner, der udbyder undervisning. Desuden indeholder registret også kontaktoplysninger på en række enheder knyttet til uddannelsesområdet, herunder landets regioner, kommuner og centre for rådgivning og vejledning. Data i Institutionsregistret er baseret på indberetninger fra de administrerende kommuner og regioner, samt fra de enkelte institutioner. Registret opdate-res løbende af UNI-C, Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet i fæl-lesskab på baggrund af indberetninger fra de enkelte institutioner, kommuner og regioner og fra diverse brugere af registret. Desuden udsender UNI-C og Undervisningsministeriet årligt en forespørgsel til de enkelte institutioner, kommuner og regioner med henblik på opdatering af registret. , Detaljeret beskrivelse:Oprettelse af institutioner (INSTNR) En institution kan oprettes i institutionsregistret, hvis institutionen har uddannelse som primære formål, og uddannelsen er godkendt til at modtage tilskud eller er SU-berettiget. Oprettelse sker på baggrund af konkrete henvendelser fra enten Undervisningsministeriet eller de kommuner eller regioner, der administrerer de enkelte institutioner. Institutionen eller enheden oprettes med en institutionskode (INSTNR), som er en sekscifret unik kode, der knytter sig til én institution eller enhed. Hvis en institution har mere end én beliggenhedsadresse, vil der være et INSTNR for hver adresse. Den samme institution kan derfor have flere INSTNR, der er ordnet i en enhedsstruktur med hovedskole og tilhørende afdelinger - se variablene HOSK, HOSKINST og ENHEDSART. Indtil 2003 udgjorde de første tre cifre kommunekoden for den kommune, hvor institutionen havde sin fysiske beliggenhed. Det medførte en ændring af INSTNR, hvis institutionen flyttede kommune. Fra 2003 bevares institutionskoden uanset flytning, og beliggenhedskommune (BELKOM) optræder i stedet som en selvstændig variabel i registret. De tre sidste cifre (løbenummer) i institutionskoden dannes ud fra, hvilken institutionstype (se variablene INST2/INST3) der er tale om, idet man forsøger at lægge institutioner af samme type i samme løbenummer-interval. Selv om ovenstående princip forsøges fulgt, er institutionskoden ikke informationsbærende, da institutionsnummeret fra 2003 følger institutionen fra vugge til grav, og således ikke ændres ved flytninger mellem kommuner eller skift i institutionstype. Nedlæggelse af institutioner (INSTNR) Ingen institutioner (enkle enheder eller afdelinger) må nedlægges, hvis der er elevaktivitet på stedet. Selv om tilskudsordningen er ophørt for en institution, kan der fortsat være elevaktivitet, og det er dette forhold, som er afgørende for, hvornår en institution bliver nedlagt i registret. Nedlæggelsesdato ved institutionens ophør (variablen NEDL) angives som ÅÅÅÅMM, fx 200912 for december 2009. Nedlæggelse af statslige, selvejende statslige eller selvejende private institutioner skal godkendes i Undervisningsministeriet og være i overensstemmelse med institutionens vedtægter. Nedlæggelse af øvrige institutioner sker efter henvendelse fra institutionen selv eller den administrerende kommune eller region. Sammenlægning og fusioner blandt institutioner (INSTNR) I institutionsregistret skelnes mellem: - juridiske enheder - fysiske enheder i form af afdelinger eller uddannelsessteder. Se variablene HOSK, HOSKINST, ENHEDSART. For enkle institutioner uden afdelinger er den juridiske enhed samtidig også den fysiske enhed, og disse institutioner oprettes med enhedsart 0 (institution uden underordnede enheder). Hvis institutionen har afdelinger er situationen en anden: - Den juridiske enhed er den overordnede enhed, der tegner institutionen som helhed og er økonomisk afregningsenhed i forhold til ministerium mv. - Afdelinger eller uddannelsessteder er underordnede enheder, som refererer til den overordnede juridiske enhed. En afdeling eller et uddannelsessted er en fysisk enhed, der er bærer af elevaktiviteten, som altid skal henføres til en fysisk enhed. Enkle institutioner, der kun har én fysisk beliggenhed (al elevaktivitet og økonomisk afregning foregår på samme adresse), får enhedsart 0 (institution uden underordnede enheder). Når to eller flere institutioner fusioneres eller sammenlægges er der tre mulige scenarier: 1. Hvis to eller flere enkle institutioner (enhedsart = 0) fusionerer, er hovedreglen, at enhederne bevarer deres oprindelige institutionskoder, men får ændret enhedsarten fra 0 til 2 Afdeling (underordnet enhed). Samtidig oprettes en ny juridisk enhed med enhedsart = 1 (hovedskole, institution med enheder). Man kan dog også bevare en af de oprindelige institutionskoder som kode for den nye juridiske enhed. Men i så fald skal der oprettes en ny institutionskode som afdeling på den adresse, som den juridiske enhed er beliggende på. 2. Hvis en enkel institution (enhedsart = 0) fusionerer med en institution med afdelinger, ændres enhedsart fra 0 til 2. Den juridiske enhed (med enhedsart 1) findes i forvejen og får blot en tidligere selvstændig enhed som ny afdeling. 3. Hvis to institutioner med afdelinger (hovedskoler, enhedsart = 1), fusionerer, bevares den ene juridiske enhed, og alle afdelinger peger på denne som den nye juridiske enhed. Den overflødige juridiske enhed nedlægges. Man kan dog også vælge at oprette en ny juridisk enhed og nedlægge begge de to gamle juridiske enheder for at tydeliggøre, at det er en ny helhed.
KOMP Fremmednøgle til KTX_KOMP. , Langt navn:Kompetencekode, Beskrivelse:Angivelse af uddannelseskvalifikationens kompetence. , Detaljeret beskrivelse:De fleste hele uddannelser vil enten være studiekompetencegivende eller erhvervskompetencegivende men nogle delelementer af enkelte uddannelser har deres egen uddannelseskode og er ikke kompetencegivende. Det gælder f.eks indgangsforløbet til erhvervsuddannelserne.
TILG_ART Fremmednøgle til TXT_TILGANGSART. Fremmednøgle til KTX_TILGANGSART. , Langt navn:Tilgangsart, Beskrivelse:Elev3 er en bearbejdet version af elevregistret. Overlap mellem uddannelser er fjernet men delelementer der indgår i den samme uddannelse er ikke samlet, da det fjerner muligheden for at se institutionsskift og pauser i et uddannelsesforløb. Alle tilgange og alle afgange fra en uddannelsesdel markeres i stedet for med en tilgangsart og en afgangsart. Det gør det muligt at se, om der fx er tale om en tilgang til en ny uddannelse eller om en overgang mellem to uddannelsesdele, som hører til samme uddannelse , Detaljeret beskrivelse:Variablen tilg_art består af to karakterer. For uddannelser som ligger i nedenstående hovedområder i Danmarks Statistiks uddannelsesnomenklatur DISCED er andenkarakteren blank. 15 Forberedende uddannelser 29 Erhvervsfaglige grunduddannelser 30 Erhvervsfaglige uddannelser 35 Adgangsgivende uddannelsesforløb 40 Korte videregående uddannelser 50 Mellemlange videregående uddannelser 60 Bacheloruddannelser 70 Lange videregående uddannelser 80 Ph.d.- og forskeruddannelser Værdien af 1. karakter af tilgangsart fortæller, om tilgangen til en record er førstegangstilgangen til selve uddannelsen eller en tilgang til en uddannelsesdel, som følge af en pause i uddannelsesforløbet eller et institutionsskift. Der findes følgende værdier af tilgangsart i disse hovedgrupper: 1 . Uddannelse tilgang 2 . Uddannelse/klassetrin genstart, fortsætter på samme institution 3 . Uddannelse/klassetrin genstart, fortsætter på anden institution I nedenstående hovedområder i Danmarks Statistiks uddannelsesnomenklatur DISCED er uddannelserne opdelt på klassetrin og her bruges begge karakterer i tilg_arten. 10 Grundskole 20 Gymnasiale uddannelser Værdien af 1. karakter af tilgangsart fortæller ligesom i de andre hovedområder, om tilgangen til en record er førstegangstilgangen til selve uddannelsen eller en tilgang til en uddannelsesdel, som følge af en pause i uddannelsesforløbet eller et institutionsskift. Værdien af 2. karakter af tilgangsart fortæller, om tilgangen til en record er førstegangstilgang til et klassetrin eller en genstart på samme klassetrin som følge af en pause i uddannelsesforløbet eller et institutionsskift. Der findes følgende værdier af tilgangsart i disse hovedgrupper: 11. Uddannelses- og klassetrinstilgang 20. Uddannelse/klassetrin genstart, fortsætter på samme institution 21. Klassetrins tilgang, fortsætter på samme institution 30. Uddannelse/klassetrin genstart, fortsætter på anden institution 31. Klassetrins tilgang, fortsætter på anden institution Elevregistret blev i 2007 udvidet med oplysninger om elever i børnehaveklasse til og med 7. klasse. Denne udvidelse betyder, at der kommer en stigning i tilgangsarterne i denne periode.
AFG_ART Fremmednøgle til TXT_AFGANGSART. Fremmednøgle til KTX_AFGANGSART. , Langt navn:Afgangsart, Beskrivelse:Elev3 er en bearbejdet version af elevregistret. Overlap mellem uddannelser er fjernet men delelementer der indgår i den samme uddannelse er ikke samlet, da det fjerner muligheden for at se institutionsskift og pauser i et uddannelsesforløb. Alle tilgange og alle afgange fra en uddannelsesdel markeres i stedet for med en tilgangsart og en afgangsart. Det gør det muligt at se, om der fx er tale om afgang fra en uddannelse, eller om en overgang mellem 2 uddannelsesdele, som hører til samme uddannelse. , Detaljeret beskrivelse:Variablen afg_art består af to karakterer. For uddannelser som ligger i nedenstående hovedområder i Danmarks Statistiks uddannelsesnomenklatur DISCED er det kun 1. karakteren af afg_arten som bruges. 15 Forberedende uddannelser 29 Erhvervsfaglige grunduddannelser 30 Erhvervsfaglige uddannelser 35 Adgangsgivende uddannelsesforløb 40 Korte videregående uddannelser 50 Mellemlange videregående uddannelser 60 Bacheloruddannelser 70 Lange videregående uddannelser 80 Ph.d.- og forskeruddannelser Værdien af 1. karakter af afgangsart fortæller, om afgangen fra en record er afgang fra selve uddannelsen eller en afgang fra en uddannelsesdel, som følge af en pause i uddannelsesforløbet eller et institutionsskift. Der findes følgende værdier af afgangsarten i disse hovedområder: 1 . Uddannelse afgang 2 . Uddannelse/klassetrin pause, fortsætter på samme institution 3 . Uddannelse/klassetrin pause, fortsætter på anden institution 4 . I gang I nedenstående hovedområder i Danmarks Statistiks uddannelsesnomenklatur DISCED er uddannelserne opdelt på klassetrin og her bruges begge karakterer af afg_arten. 10 Grundskole 20 Gymnasiale uddannelser Værdien af 1. karakter af afgangsar fortæller ligesom i de andre hovedområder, om afgangen fra en record er afgang fra selve uddannelsen eller en afgang fra en uddannelsesdel, som følge af en pause i uddannelsesforløbet eller et institutionsskift. Værdien af 2. karakter af afgangsar fortæller, om afgangen fra en record er afgang fra et klassetrin eller en afgang som følge af en pause i uddannelsesforløbet eller et institutionsskift, som efterfølges af en tilgang på samme klassetrin på en anden institution. Der findes følgende værdier af afgangsart i disse hovedgrupper: 11. Uddannelses- og klassetrinsafgang 20. Uddannelse/klassetrin pause, fortsætter på samme institution 21. Klassetrins afgang, fortsætter på samme institution. 30. Uddannelse/klassetrin pause, fortsætter på anden institution 31. Klassetrins afgang, fortsætter på anden institution 44. I gang, almen uddannelse Elevregistret blev i 2007 udvidet med oplysninger om elever i børnehaveklasse til og med 7. klasse. Denne udvidelse betyder, at der kommer en stigning i afgangsarterne i denne periode.
ELEV3_RFRA Beskrivelse:Registerdato for oprettelse af record i registret