Søgning » Kriminalstatistikken 2014 » KRI_SA_KON_2014
Tabel

KRI_SA_KON_2014


Beskrivelse ?

Indholdsbeskrivelse: I kriminalstatikken skelnes mellem hovedsigtelser og konfererede sager. Hovedsigtelsen er udpeget af politiet/anklagemyndigheden. Konfererede sager er sigtelser der er afgjort under en anden (typisk alvorligere) sigtelses journalnummer. Den enkelte konfererede sag er karakteriseret ved hovedsigtelsens journalnummer, den konfererede sags journalnummer og personnummer.

Størrelse (Antal rækker) ?

98129

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
KON_ID Primærnøgle, Langt navn:Database-primær-nøgle., Beskrivelse:Fortløbende numerisk nøgle.
JOURNR Langt navn:Politiets sagsnummer (Journalnummer), Beskrivelse:Journalnummeret er politiets entydige sagsnummer og identificerer den enkelte sag. Journalnummeret oprettes ved sagens registrering og følger sagen gennem anmeldelse, sigtelse, afgørelse og evt. indsættelse. Der kan kun forekomme én anmeldelse med samme journalnummer. Der findes i alt 590 dubletter på journalnummer for perioden 1990-2014, hvilket må betragtes som fejl. Der kan forekomme flere ofre med samme journalnummer, men kun én registrering med samme journalnummer og personnummer. I årene 2006-2009 forekommer der årligt mellem 42 og 54 dubletter på kombinationen journalnummer og personnummer blandt offerregistreringer med validt personnummer. Disse må betragtes som fejlregistreringer. Der kan forekomme flere sigtelser med samme journalnummer, men kun én sigtelse med samme journalnummer og personnummer indenfor samme år. Der findes dog 197 dubletter på kombinationen af journalnummer og personnummer indenfor samme år i perioden 1980-2006. Fra og med 2007 fjernes dubletter på journalnummer, personnummer ved indlæsning af data fra kriminalregistret, dvs. fra og med 2007 forekommer der ikke dubletter indenfor samme år. Der kan forekomme flere konfererede sager med det samme journalnummer og også med det samme journalnummer og personnummer. Det skyldes, at en person kan have flere bisigtelser, der er afgjort under hovedsigtelsens journalnummer. Den enkelte bisigtelse kan identificeres ved sit eget journalnummer (se KON_KONFJOUR (Politiets journalnummer)). Der kan forekomme flere afgørelser med samme journalnummer. Det er tilfældet, hvis flere personer har fået en afgørelse i den samme sag. I årene 1980-2006 forekommer der kun én afgørelse med samme journalnummer og personnummer (CPR) inden for året. I årene fra og med 2007 kan der forekomme dubletter på journalnummer og personnummer inden for året. Det skyldes, at en afgørelse kan ankes og afgøres igen inden for samme år som den første afgørelse. I årene før 2006 blev kun den sidste afgørelse inden for året medtaget i registret. Fra og med 2007 er alle afgørelser medtaget. Èntydighed inden for året i årene fra og med 2007 opnås ved at selektere på AFG_STATUS (Skal recorden anvendes til tabellering eller ikke) = 1 (se TIMES4). Der kan forekomme flere indsættelser med samme journalnummer og også med samme journalnummer og personnummer. Det skyldes, at alle hændelser, herunder flytninger mellem arresthuse/fængsler, under en anholdelse/varetægtsfængsling/afsoning registreres. Se nærmere vedr. éntydighed under beskrivelsen af statistikområdet indsættelser. Det skal bemærkes, at en indsættelse kan være registreret under et andet JOURNR (Politiets journalnummer) end det, afgørelsen er truffet under. Det kan ske i tilfælde, hvor en ny gerning begås, før en afsoning for et allerede eksisterende forhold er påbegyndt, eller hvor en person har ventet på afsoning af flere domme. I sådanne situationer vil oplysninger om løsladelsesdato mv. være registreret under den yngste doms journalnummer. Se nærmere under IND_FGSLKOD (Fængslingskode). Der kan forekomme flere sigtelser af mindreårige med samme journalnummer, men kun én sigtelse med samme journalnummer og personnummer indenfor samme år., Detaljeret beskrivelse:Journalnummer, der identificerer den enkelte sag, og som består af politikredskode/myndighedskode, gerningskode, journal- løbenummer og årstal. Journalnummeret består af 16 karakterer, der er sammensat på denne måde: 1. - 4. ciffer: Politikreds, jf. AFG_AFGRETKO (Afgørelsens rets- eller politikreds) 5. - 9. ciffer: Gerningskode, jf. AFG_AFGERKOD (Gerning eller lovovertrædelse til grund for afgørelsen) 10. - 14. ciffer Løbenummer inden for kombinationen Politikreds, gerningskode 15. - 16. ciffer Året for sagens oprettelse Hvis første karakter i gerningskode = X og anden karakter i gerningskode = Z angiver det, at der er tale om en straffelovssag fra tiden før 1. april 1978. Hvis første karakter i gerningskode = X og anden karakter i gerningskode ikke = Z angiver det, at der er tale om en særlovssag fra tiden før 1. april 1978. Dvs. der er tale om sager fra før etablering af det centrale kriminalregister, der officielt startede d. 1. november 1978. På det tidspunkt var de nuværende gerningskoder indført og blev brugt til nye sigtelser og afgørelser. I det daværende Rigsregistratur var oplysningerne indtil da registreret på hovedkort. I forbindelse med udstedelse af straffeattester til privat og offentlig brug blev disse oplysninger overført til kriminalregistret. Det var ikke muligt i forbindelse med denne konvertering at anvende de nye gerningskoder. Derfor blev sager omhandlende straffeloven journaliseret med XZ og øvrige sager med X. I begge situationer var der mulighed for at anføre tre eller fire karakterer mere, som ville lette identifikationen af sagen i politikredsen.
PNR Langt navn:Personnummer, Beskrivelse:Eentydig identifikation af person, anvendes som nøgle til PERSON_ID Alle PNR fra CPR konverteres til et afidentificeret PERSON_ID , Detaljeret beskrivelse:Detaljeret Officiel beskrivelse: Entydig identifikation af person, anvendes som nøgle til PERSON_ID Alle PNR fra CPR konverteres til et afidentificeret PERSON_ID. Personnummerets opbygning 1 - 2 position angiver personens fødselsdag. 3 - 4 position angiver personens fødselsmåned. 5 - 6 position angiver personens fødselsår, uden århundrede. 7 - 10 position er et løbenummer. Kombinationen af cifrene i positionerne 5, 6 og 7 angiver personens århundrede og 10. position i personnummeret angiver personens køn. Se vedhæftede skema for en oversigt. . I CPR-systemet er følgende tildelt et personnummer Personer der den 2. april 1968 var tilmeldt et dansk folkeregister eller er blevet tilmeldt et dansk folkeregister efter denne dato. For personer bosiddende på Grønland er skæringsdatoen den 1. maj 1972. Personer, der er bosat udenfor Danmark, men er medlem af ATP, er skattepligtig efter skattekontrolloven eller der af andre administrative grunde skal have et personnummer uden at skulle folkeregistreres her i landet. Der gøres opmærksom på, at alle personnumre der tildeles i CPR-systemet, er rigtige personnumre, og at et tildelt personnummer aldrig bliver genbrugt. Det tildelte personnummer vil altid følge og tilhøre den pågældende person. Dette gælder både når denne i CPR-systemet er registreret på en adresse her i landet eller i CPR-systemet er registreret rent administrativt. Hvis en person fejlagtigt har fået tildelt et personnummer, hvor enten fødselsdato eller køn ikke er korrekt, tildeles personen et nyt personnummer. Der vil dog altid være henvisning mellem det tidligere personnummer og det nye personnummer. Den 1. juli 2008 er der i alt tildelt 8.781.985 personnumre. Heraf er de 5.545.772 aktive personer med bopæl i Danmark eller Grønland. De øvrige 3.236.213 er inaktive (dvs. døde, forsvundne, udrejste m.v.). Personnumre til kvinder og mænd med kontrolciffer I CPR-systemet tildeles først personnumre med kontrolciffer for hver enkelt fødselsdato. Det betyder,at der for hver fødselsdato tildeles et fortløbende 3-cifret løbenummer. Når det 10. og sidste cifferpasser til de 9 øvrige cifre i nummeret tildeles personnumret enten til en kvinde (hvis lige tal) eller tilen mand (hvis ulige tal). Man benytter modulus 11 (en matematisk kontrolmetode) til at beregne om personnummeret kan være korrekt, se hvorledes på sidste side. Når de ca. 540 personnumre, der er til rådighed på hver fødselsdato, er tildelt med ca. 270 til kvinder og ca. 270 til mænd, vil CPR's program, der benyttes til at tildele personnumre, tildele personnumre efter følgende regler: - 3 - Personnumre til kvinder uden kontrolciffer Der tildeles altid 4-cifrede løbenumre, der knytter sig til den enkelte fødselsdato. Hvis der fremkommer personnummer, der opfylder modulus 11, kan det ikke benyttes efter denne nye metode, idet det så allerede vil være tildelt i forvejen. Dette kontrolleres, foruden en beregning af om det opfylder modulus 11, ved opslag i CPR-registret. Tildelingsmetoden kan illustreres i nedenstående skema: Tildeling af personnummer til kvinder Først tildeles der ca.270 personnummer med kontrolciffer, hvor 10. og sidste ciffer er 0, 2, 4, 6, 8. Herefter tildeles personnumre uden kontrolciffer i følgende 3 serier. Hvis der i serien findes et personnummer med kontrolciffer, springes dette over idet det så allerede er tildelt. 7. ciffer kan være 0 til 9 beregnet efter århundrede. 1. serie først benyttes 0002 og herefter sidste ciffer = 4 hvortil lægges 6 2. serie først benyttes 0004 og herefter sidste ciffer = 2 hvortil lægges 6 3. serie først benyttes 0006 og herefter sidste ciffer = 6 hvortil lægges 6 DDMMÅÅ - 0002 DDMMÅÅ - 0004 DDMMÅÅ - 0006 DDMMÅÅ - 0010 DDMMÅÅ - 0008 DDMMÅÅ - 0012 DDMMÅÅ - 0016 DDMMÅÅ - 0014 DDMMÅÅ - 0018 DDMMÅÅ - 0022 DDMMÅÅ - 0020 DDMMÅÅ - 0024 DDMMÅÅ - 0028 DDMMÅÅ - 0026 DDMMÅÅ - 0030 DDMMÅÅ - 0034 DDMMÅÅ - 0032 DDMMÅÅ - 0036 . . . . . . DDMMÅÅ - 0994 DDMMÅÅ - 0998 DDMMÅÅ - 0996 DDMMÅÅ - 1000 DDMMÅÅ - 1004 DDMMÅÅ - 1002 . DDMMÅÅ - 9994 DDMMÅÅ - 9998 DDMMÅÅ - 9996 - 4 - Personnumre til mænd uden kontrolciffer Der tildeles altid 4-cifrede løbenumre, der knytter sig til den enkelte fødselsdato.. Hvis der fremkommer personnummer der opfylder modulus 11, kan det ikke benyttes efter denne nye metode, idet det så allerede vil være tildelt i forvejen. Dette kontrolleres, foruden en beregning af om det opfylder modulus 11, ved opslag i CPR-registret. Tildelingsmetoden kan illustreres i nedenstående skema: Tildeling af personnummer til mænd Først tildeles der ca.270 personnummer med kontrolciffer, hvor 10. og sidste ciffer er 1, 3, 5, 7 eller 9. Herefter tildeles personnumre uden kontrolciffer i følgende 3 serier. Hvis der i serien findes et personnummer med kontrolciffer, springes dette over idet det så allerede er tildelt 7. ciffer kan være 0 til 9 beregnet efter århundrede. 1. serie først benyttes 0001 og herefter sidste ciffer = 1 hvortil lægges 6 2. serie først benyttes 0003 og herefter sidste ciffer = 3 hvortil lægges 6 3. serie først benyttes 0005 og herefter sidste ciffer = 5 hvortil lægges 6 DDMMÅÅ - 0007 DDMMÅÅ - 0009 DDMMÅÅ - 0011 DDMMÅÅ - 0013 DDMMÅÅ - 0015 DDMMÅÅ - 0017 DDMMÅÅ - 0019 DDMMÅÅ - 0021 DDMMÅÅ - 0023 DDMMÅÅ - 0025 DDMMÅÅ - 0027 DDMMÅÅ - 0029 DDMMÅÅ - 0031 DDMMÅÅ - 0033 DDMMÅÅ - 0035 . . . . . . DDMMÅÅ - 0997 DDMMÅÅ - 0999 DDMMÅÅ - 0995 DDMMÅÅ - 1003 DDMMÅÅ - 1005 DDMMÅÅ - 1001 . . . DDMMÅÅ - 9997 DDMMÅÅ - 9999 DDMMÅÅ - 9995 .
SENR Langt navn:SENR, Beskrivelse:En virksomhed tildeles ved registrering af virksomheden automatisk et SE-nr. af SKAT. SE-nr. (Stamregister over Erhvervsdrivende) er et administrativt nummer, som virksomheden alene skal anvende i forhold til SKAT i forbindelse med administration af skatter og afgifter., Detaljeret beskrivelse:Indeholder et SE-nr., der er et registreringsnummer hos Skat. Nummeret er ikke informationsbærende og tildeles af Skat i forbindelse med administration af skatter og afgifter. Til identifikation af virksomheden skal CVR-nr. anvendes, idet det alene er CVR-nr., der udgør virksomhedens entydige identifikation. Nogle virksomheder har flere SE-numre hos Skat; der er ingen begrænsninger, og det er alene op til virksomheden, hvad den finder mest praktisk. Til eksempel kan der anvendes et til afregning af moms, og et andet til afregning af A-skat mv. I langt de fleste tilfælde har virksomheder kun et SE-nr., der samtidig vil være identisk med CVR_nummeret.
KON_AFGERKOD Fremmednøgle til KTX_GER7. , Langt navn:Gerning el. lovovertrædelse til grund for den konfererede sag(RP), Beskrivelse:Den gerningsindholdskode, som den konfererede sag skal medtages under i forbindelse med statistik.
KON_AFGTYPKO Fremmednøgle til KTX_AFGTYPKO. , Langt navn:Afgørelsens el. sanktionens type (RP), Beskrivelse:Sanktion eller andet ved strafferetlig afgørelse af lovovertrædelse, Detaljeret beskrivelse:Afgørelser hvor flere forhold er afgjort under ét kaldes sagskomplekser. I et sagskompleks udpeger Rigspolitiet et hovedforhold (som regel det, der forventes at udløse den højeste straf), mens de øvrige forhold opfattes som bisigtelser eller konfererede sager. Afgørelser i sagskomplekser træffes på basis af samtlige forhold der indgår i sagskomplekset. I hovedparten af tilfældene vil der være tale om én samlet afgørelse, hvorfor afgørelsestypen er ens for alle de indgående forhold, dvs. KON_AFGTYPKO er identisk med afgørelsestypen for hovedforholdet (AFG_AFGTYPKO). Der er årligt mellem 10 pct. og 30 pct. af de konfererede sager, hvor KON_AFGTYPKO og AFG_AFGTYPKO er forskellig. De hyppigst forekommende tilfælde, hvor der er forskel mellem AFG_AFGTYPKO og KON_AFGTYPKO, er dels sager, hvor der er en fældende afgørelse, men der kan være fx frifindelse eller påtaleopgivelse i nogle af bisigtelserne, dels nogle færdselslovssager, hvor der er bøde i et forhold og en frakendelse i et andet. Til og med 2006 er konfererede sager med uoplyst KON_AFGTYPKO slettet fra registret. Fra og med 2007 er de medtaget. De pågældende konfererede sager har ligeledes uoplyst KON_GER7 (gerningskode). Det drejer sig om sigtelser i sager, som er færdigefterforskede, og som vides at blive til biforhold (konfererede sager), når de er afgjort. De vil være med på et nyt udtræk med oplyst KON_AFGTYPKO og KON_GER7, når hovedsagen er afgjort. Bødeforlæg: Den kraftige stigning i bødeforlæg fra 2003 til 2005 vedrører primært flere afgørelser vedr. overtrædelse af færdselsloven. Det skal ses i sammenhæng med indførelse af automatisk trafikkontrol i perioden 2001-2003 og med indførelsen af klippekortordningen pr. 1. september 2005. Bøde og kørselsforbud: Ved lov nr. 498 af 7. juni 2001 indførtes ordningen om kørselsforbud. Ved ordningen forstås en særlig foranstaltning i form af et kørselsforbud kombineret med krav om gennemførelse af fornyet, særlig køreundervisning. Dette kørselsforbud udløses, når der foreligger grovere færdselsforseelser, begået inden for de tre første år efter førstegangserhvervelse af førerretten. KON_AFGTYPKO = 13 og 20 omfatter afgørelser, der indebærer kørselsforbud. Bøde og frakendelse af retten til at føre lille knallert: Den 19. januar 2013 trådte en ny kørekortbekendtgørelse i kraft, hvilket bl.a. betød, at det fremover kræver kørekort for at køre på lille knallert. KON_AFGTYPKO = 16 og 17 omfatter afgørelser, der indebærer frakendelse af retten til af føre lille knallert. Tiltalefrafald: Med lov nr. 385 af 20. maj 1992 om ændring af retsplejeloven blev der gennemført en gennemgribende revision af anklagemyndighedens struktur. Før lovændringen var påtalekompetencen delt mellem statsadvokaten og politimesteren. Efter lovændringen blev hovedreglen, at påtalekompetencen som udgangspunkt henhørte under politimesteren (nu politidirektøren). Reglerne vedr. tiltalefrafald var før lovændringen i 1992 beskrevet i retsplejelovens § 723 og efter ændringen i § 722. KON_AFGTYPKO = 62-68, 71 og 73 skal derfor ses som afløser for KON_AFGTYPKO = 22-28, 33, 42-48, 50-51, 61, 91-99. Påtale opgivet: Reglerne om påtaleopgivelse blev efter lovændringen i 1992 placeret i en særlig paragraf (§ 721), hvor de tidligere var en indbygget del af § 723. KON_AFGTYPKO = 69 skal derfor ses som en afløser af KON_AFGTYPKO = 29 og 49. Påtale opgivet, Retsplejeloven § 721, stk. 1, nr. 3: Afgørelser, hvor påtale er opgivet i henhold til retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, er ikke medtaget i registret. Det gælder dog ikke for årene 1997 og 1998, hvor de optræder med KON_AFGTYPKO =72. Tiltale undladt: I henhold til retsplejelovens § 722, stk. 1, nr. 1 kan tiltale undlades i tilfælde, hvor lovovertrædelsen ikke kan medføre højere staf end bøde, og lovovertrædelsen er af ringe strafværdighed. Undladelse af tiltale kan være fulgt af en advarsel, der tilføjes retsbogen. Denne regel om tiltaleundladelse var før lovændringen omfattet af retsplejelovens § 723. KON_AFGTYPKO = 76-79 skal derfor ses som en afløser af KON_AFGTYPKO =36-39. Ungdomskontrakt (KON_AFGTYPKO = 41, 62, 63): I begyndelsen af 1990'erne blev ungdomskontrakter indført som forsøgsordning for unge lovovertrædere i dele af landet. Den unge skulle forpligte sig til at deltage i bestemte aktiviteter, fx i en klub eller forening, som betingelse for et tiltalefrafald. Afgørelser med KON_AFGTYPKO =41 i årene 1991-1993 må antages at dække denne forsøgsordning. I 1998 blev ordningen gjort permanent og landsdækkende. Den omfatter især sager om berigelseskriminalitet, hvor bøde ikke er tilstrækkelig. Kontrakten kan omfatte foranstaltninger efter lov om social service og skal indeholde en plan for den samlede indsats over for den unge. Foranstaltninger fastsættes som vilkår for et tiltalefrafald. Ungdomskontrakt i henhold til retsplejelovens § 722, stk. 1, nr. 2 er indeholdt i KON_AFGTYPKO = 62. En præcis udskillelse af ungdomskontrakterne fra kode 62 er ikke mulig for de konfererede sager. Det skyldes, at det kræver inddragelse af anden strafkode (jf. beskrivelsen af AFG_AFGTYP3), som ikke indberettes for de konfererede sager. Ungdomskontrakt i henhold til retsplejelovens § 722, stk. 1, nr. 3 er indeholdt i KON_AFGTYPKO = 63. En præcis udskillelse af ungdomskontrakterne fra kode 63 er ikke mulig for de konfererede sager. Det skyldes, at det kræver inddragelse af AFG_ANDSTRKO (anden strafkode), som ikke indberettes for de konfererede sager. Se beskrivelsen af AFG_AFGTYP3). Andet: Fra og med 2011 er KON_AFGTYPKO = 40 (Andet) medtaget i registret).
KON_FORSMEDK Fremmednøgle til KTX_FORSMEDK. , Langt navn:Forsøg el. meddelagtighed i lovovertrædelse, Beskrivelse:Kode til angivelse af om pågældende er dømt for forsøg eller meddelagtighed i forbindelse med afgørelse.
KON_GER7 Fremmednøgle til KTX_GER7_1. , Langt navn:Gerningskode syvcifret, Beskrivelse:Syvcifret gerningskode for lovovertrædelse. Koden er en konvertering af Rigspolitiets femcifrede gerningskode (se KON_AFGERKOD). Koden er hierarkisk opbygget, så der kan foretages opgørelser på flere niveauer, se nærmere under detaljeret officiel beskrivelse. , Detaljeret beskrivelse:Koden er hierarkisk opbygget, så der kan foretages opgørelser på 1, 2, 4 og 7 cifre: Et ciffer 0 Uoplyst 1 Straffelov i alt 2 Færdselslov i alt 3 Øvrige særlove i alt To første cifre: 00 Uoplyst Straffelov: 10 Uoplyst straffelov 11 Seksualforbrydelser 12 Voldsforbrydelser 13 Ejendomsforbrydelser 14 Andre forbrydelser Færdselslov: 21 Færdselsuheld uspecificeret' 22 Færdselslov spiritus 24 Mangler ved køretøj 26 Færdselslov i øvrigt Øvrige særlove: 32 Lov om euforiserende stoffer 34 Våbenloven 36 Skatte- og afgiftslove 38 Særlove i øvrigt 4 første cifre: 0000 Uoplyst 1000 Uoplyst straffelov 1110 Blodskam mv. 1120 Voldtægt mv. 1130 Heterosek. sæd.f. børn u.12 år 1131 Seksualforbrydelse mod barn under 12 år 1140 Heteroseksuelle sædelighedsforbrydelser i øvrigt 1141 Seksualforbrydelse mod barn 13-14 år 1145 Seksualforbrydelse i øvrigt 1150 Homosek. sæd.f. børn u. 12 år 1160 Homosek. sæd.forbr. i øvrigt 1172 Blufærdighedskr. v/beføling 1174 Blufærdighedskr. v/blotteri 1176 Blufærdighedskr. i øvrigt 1180 Utugt mv. 1210 Vold o.l. mod off. myndighed 1220 Opløb/forstyr. af off. orden 1230 Manddrab 1240 Forsøg på manddrab 1252 Simpel vold 1255 Alvorligere vold 1258 Særlig alvorlig vold 1260 Vold mod sagesløs 1270 Forsætlig legemskrænkelse iøv. 1280 Forsætlig legemsbeskadigelse 1283 Uagtsomt manddrab/legemsbesk. 1286 Forbr. mod liv og legeme 1289 Forbr. mod den pers. frihed 1292 Trusler 1304 Dokumentfalsk 1308 Dokumentfalsk med check 1312 Brandstiftelse 1316 Indbr. i bank., forretn. mv. 1320 Indbr. i beboelser 1324 Indbr. i ubeboede bebyggelser 1328 Tyveri fra bil, båd mv. 1332 Butikstyverier mv. 1336 Andre tyverier 1339 Tyv./brugstyv. af indr.køretøj 1342 Tyv./brugstyv. af knallert 1345 Tyv./brugstyv. af cykel 1348 Tyv./brugstyv. af andet 1351 Ulovlig omgang med hittegods 1354 Underslæb 1357 Bedrageri 1360 Checkbedrageri 1363 Mandatsvig 1366 Afpresning og åger 1372 Skyldnersvig 1376 Hæleri 1380 Røveri 1384 Grov skattesvig mv. 1390 Hærværk 1394 Uagtsomt hæleri 1398 Berig.forbr. og formuekrænk. 1410 Forbr. mod off. myndighed mv. 1415 Forbr. i off. tjeneste 1420 Falsk forklaring for retten 1425 Falsk forklaring i øvrigt 1430 Forbr. vedr. penge og bevism. 1435 Salg af narkotika mv. 1440 Smugling mv. af narkotika 1445 Almenskadelige forbr. mv. 1450 Ulovligt erhverv mv. 1455 Forbrydelser i familieforhold 1460 Uagts. manddr. mv.v/færd.uheld 1475 Tilhold 1485 Freds- og ærekrænkelser 2110 Færdselsuheld uspecificeret 2210 Færdselsuheld med spiritus 2220 Spiritus- og promillekørsel 2410 Mangler ved køretøj 2610 Færdselslovsovertræd. i øvrigt 3210 Lov om euforiserende stoffer 3410 Våbenloven 3610 Skatte og afgiftslove mv. 3810 Andre strafferetlige særlove 3815 Sundheds- og sociallove 3820 Bygge- og boliglove 3825 Miljølove 3830 Love vedr. dyr, jagt mv. 3835 Love vedr. arb. transport mv. 3840 Selskabs- og firmalovgiv. mv. 3845 Love vedr. forsvaret og lign. 3850 Love vedr. off. forsyninger 3855 Love vedr. spil, bev., næring 3865 Særlovgivning i øvrigt 3870 Uoplyst særlovgivning Syv cifre: Se tilknyttet værdisæt D281700.TXT_GER7. Politiets journalplan, og dermed gerningskoderne, ændres løbende som følge af lovændringer eller ønsker om belysning af særlige lovovertrædelser. Værdisættet for KON_GER7 har derfor også løbende ændret sig. De væsentligste ændringer i politiets journalplan er beskrevet i bilag vedr. gerningskoder. Til og med 2006 er konfererede sager med uoplyst KON_GER7 slettet fra registret. Fra og med 2007 er de medtaget. De pågældende konfererede sager har ligeledes uoplyst KON_AFGTYPKO (afgørelsestypekode). Det drejer sig om sigtelser i sager, som er færdigefterforskede, og som vides at blive til biforhold (konfererede sager), når de er afgjort. De vil være med på et nyt udtræk med oplyst KON_GER7 og KON_AFGTYPKO når hovedsagen er afgjort.
KON_INRMARK Fremmednøgle til KTX_INRMARK. , Langt navn:Identifikationsnummertype (fx personnummer helt eller delvist oplyst), Beskrivelse:Angiver arten af individnummer, dvs. om personnummeret er helt el. delvist oplyst, eller om der er tale om en virksomhed. Variablen har et kendt indhold fra og med 1995. , Detaljeret beskrivelse:Angiver arten af individnummer, dvs. om personnummeret er helt eller delvist oplyst, eller om der er tale om en virksomhed. Variablen har et kendt indhold fra og med 1995. Variablen dannes på basis af det indberettede INR (Identifikationsnummer) fra Rigspolitiet og karakteriserer PNR (hvis KON_INRMARK = 1-5) og SENR (hvis KON_INRMARK = 7-8) nærmere. Kode 1 angiver, at INR er et CPR-nummer, der opfylder gældende regler for opbygning. Kode 2 angiver, at der er tale om en udlænding med kendt fødselsdag. De første seks cifre i INR er en valid dato. I perioden 1981-1989 indeholder løbenummeret fire cifre, i perioden 1990-2014 fire bogstaver. I perioden 1995-2006 kan løbenummeret også bestå af to cifre efterfulgt af to blanke. Kode 3 angiver, at der er tale om udlændinge med ukendt fødselsdag, men med kendt fødselsår. De første fire cifre i INR = '3002'. I perioden 1981-1989 indeholder løbenummeret fire cifre, i perioden 1990-2009 fire bogstaver. Koden er ikke forekommet efter 2009. Kode 4 angiver fra og med 1995 personer registreret i forbindelse med en katastrofe. INR starter med '99' og er i øvrigt kun på otte cifre. Ifølge tilgængelig dokumentation skulle kode 4 i tidligere år angive et validt CIR-nr. (skattevæsenets arbejdsgivernummer) og bestå af syv cifre efterfulgt af tre blanke. Variablen indeholder imidlertid ti cifre, så betydningen før 1995 må anses for usikker. Koden er kun forekommet med en enkelt observation i 2003. Kode 5 angiver fra og med 1995 uidentificerede personer, og INR starter med '300200' efterfulgt af fire bogstaver. Ifølge tilgængelig dokumentation skulle kode 5 i tidligere år angive et validt VIRK-nr. (toldvæsenets virksomhedsnummer) og bestå af otte cifre efterfulgt af to blanke. Dette gælder imidlertid kun for årene 1990-1991, mens variablen i perioden 1985-1989 kun indeholder cifre. Betydningen før 1995 må derfor anses for usikker.Koden er ikke forekommet efter 1999. Kode 7 angiver, at INR er et validt SE-nummer (Skattevæsenets Erhvervsregisternummer). Kode 8 angiver, at INR er et invalidt SE-nummer.
KON_KONFJOUR Langt navn:Politiets sagsnummer (journalnummer), Beskrivelse:Journalnummer er politiets entydige sagsnummer og identificerer den enkelte sag. KON_KONFJOUR er den konfererede sags eget journalnummer. , Detaljeret beskrivelse:KON_KONFJOUR består af 16 karakterer. For opbygning, se beskrivelse under JOURNR (journalnummer). Der er éntydighed på kombinationen af KON_KONFJOUR og PNR (CPR-nummer) inden for KON_TAAR (konfereret sagstællingsår). Der er dubletter på KON_KONFJOUR, PNR, når alle årene betragtes under ét. I alt knap 237.000. Det skyldes, at de konfererede sager udtrækkes til Danmarks Statistik via JOURNR i afgørelsen. Hvis en afgørelse i ét år bliver anket og der træffes en ny afgørelse året efter, vil de konfererede sager, ligesom selve afgørelsen, blive udtrukket i begge år, og der opstår derfor dubletter.
KON_OVERSDTO Langt navn:Dato for oversendelse af sag til behandling under andet journalnummer., Beskrivelse:Dato for oversendelse af sag til behandling under andet journalnummer. Variablen er først udfyldt fra og med 2005. I tidligere år antager variablen værdien 1599-12-31.
KON_TAAR Langt navn:Tællingsår., Beskrivelse:Tællingsår.