Formål
?
Som led i projekt Inklusionspanelet er der i perioden 2014-2016 gennemført interview med 21 elever, der er tilbageført fra specialtilbud og er inkluderet i et almentilbud. Formålet har været at ”høre elevernes stemme” i forbindelse med inklusionen. Der er ikke foretaget interview med skolernes ledelse, lærere, pædagoger eller med elevernes forældre, og i undersøgelsen indgår derfor udelukkende elevernes egne subjektive oplevelser. Interviewene udgør et supplement til de øvrige kvantitative og kvalitative undersøgelser i projektet.
Indhold
?
Elever fra 5. eller 7. klasse på en almindelig folkeskole i skoleåret 2013/14. Eleverne havde selv i et kvantitativt spørgeskema fra panelundersøgelsens andre dele angivet, at de gerne ville interviewes, og forældrene havde givet skriftlig tilladelse.
Inklusion, folkeskole, elever, organisering, samarbejde, forvaltning, dagtilbud, forældre, forældresamarbejde, inklusionsarbejde, pædagogiske medarbejdere, fysiske rammer, ressourcestyring, ressourcefordeling, specialundervisning, prioritering, PPR, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, AKT, adfærd kontakt trivsel, holddannelse, vejledning