Søgning » Public 360
Aflevering 20896
Uoplyst

Public 360 (1990-2018)

Alias: ESDH-system


Skabt af ?
Formål ?

Det generelle formål med DINA er, at det dels skal fungere som registrerings- og arkivsystem for sagsbehandlingen (registrering af ind- og udgående post, internt producerede notater, mv.), dels som fælles videndelings- og informations-system til brug for en effektiv sagsbehandling. Formålet med DINA er således, at det skal være et sagsbehandler- og journaliseringssystem, hvor alt væsentligt for NMRs virke, dvs. alt arkivpligtigt og arkivværdigt, skal gemmes. Ved brug af DINA sikres det, at der foretages en registrering og arkivering af de oplysninger, der sætter NMR i stand til at udnytte og genfinde den viden, der genereres - både nu og for fremtiden. Formålet er desuden at understøtte dokument- og vidensproduktionen i Nordisk Ministerråds Sekretariat i det daglige arbejde ved at tilbyde en funktionalitet, der understøtter sager og dokumenters fulde livscyklus. Dette betyder, at alle sager og dokumenter startes i DINA og gennemgår forskellige faser (opret-telse, under behandling, færdig, journalført) indtil de er klar til at arkiveres og sagen kan afsluttes. Formålet med et fælles sags- og dokumenthåndteringssystem er:
• at NMR har et digitalt system, der understøtter husets arbejde
• at sags- og dokumentproduktionen foregår ét sted og i ét fælles system og ikke kun hos enkelte personer
• at arbejdsprocesserne bliver understøttet, herunder mø-de/dagsordensproduktion
• at kunne arbejde og videndele på tværs af organisationen
• at understøtte husets it-strategi Journaliseringen skal desuden sikre overholdelsen af NMR’s offentlighedsregler

Indhold ?

Som udgangspunkt journaliseres materiale i henhold til god forvaltningsskik , hvilket betyder, at materiale, der er centralt for organisationens virksomhed, har genfindingsværdi, arkivmæssig værdi, samt materiale og ”hændelser”, der beskriver fremdrift og status i en sag, skal journaliseres. Ifølge god forvaltningsskik skal man journalisere:
• Al indgående post, der kræver besvarelse
• Al materiale, der indgår i sagsbehandlingen, eller i Nordisk Minister-råds virksomhed i øvrigt
• Al udgående post
• Alle dokumenter, der underbygger sagsbehandlingen, f.eks. rappor-ter m.v. Herudover kan rådgiverne vælge at journalisere materiale, der har genfindings-værdi for den pågældende rådgiver eller andre for dermed senere at kunne ud-nytte den producerede viden. DINA skal generelt understøtte den daglige sags-behandling, så det er også ”tilladt” at journalisere dokumenter, som måske ikke har langsigtet, historisk værdi, men som gør det mere effektivt for arbejdet at dele og arbejde med dokumenterne fra DINA. Materialet kan eksempelvis være rapporter, paradigmer, adresselister eller brochurer. Endelig journaliseres ”hændelser”/processer, der beskriver fremdrift og status i en sag, eksempelvis notater om besøg, telefonsamtaler, svar, sms’er m.v.

Tabeller ?

Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Dokumentation ?
  • Rigsarkivets afleveringsbestemmelse
  • Nordisk Ministerråd - Journalplan 1985-2006
  • Nordisk Ministerråd - Journalinstruks/registreringsvejledning 2007
  • Nordisk Ministerråd - Journalinstruks/registreringsvejledning 2011
  • Nordisk Ministerråd - Journalinstruks/registreringsvejledning 2014
  • Nordisk Ministerråd – Minihåndbog om organisationen 2015
  • Nordisk Ministerråd - Organisationsdiagram 2019
  • Nordisk Ministerråd – Forretningsorden 2016
  • Nordisk Ministerråd – Principper for sagsbehandling og sagsadgang 2014
  • Nordisk Ministerråd – Offentlighedsregler 2016
  • Nordisk Ministerråd – Notat om organisationen 2018
  • Nordisk Ministerråd – Notat arkiveringspraksis hos Nordisk Ministerråd perioden 1990-2018
  • Nordisk Ministerråd - Gældende retsstilling 2005
  • Nordisk Ministerråd – Helsingforsaftalen 1996
  • Brugervejledning til Public 360 2019
  • Tabel- og feltbeskrivelser af driftsversionen
  • Tabel og feltbeskrivelser af arkiveringsversionen
  • E/R diagram for driftsversionen 2018
  • E/R diagram for arkiveringsversionen
  • Notat vedr. konvertering af forgængersystem til nuværende system 2007
  • Notat med tekniske bemærkning vedr. arkiveringsversionen
  • Liste over dokumenter, der ikke kan konverteres til arkivformat
  • Notat vedr. konvertering til arkiveringsversion.
Dækker perioden ?

Fra 01-01-1990 til 31-08-2018.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen
Andre oplysninger ?
  • Indeholder digitale dokumenter