Søgning » Forretningsreferencemodel
Bemærkning

Forretningsreferencemodellen (FORM) er en emnesystematik, der har til formål at skabe et organisationsuafhængigt overblik over den offentlige sektors opgaveportefølje på et overordnet niveau. FORM kategoriserer de offentlige opgaver i et emnehierarki på fire niveauer. Alle opgaverne i FORM er beskrevet, og der er skabt koblinger fra opgaverne til den lovgivning, der ligger til grund for opgaven, de myndigheder, der varetager opgaven samt de finanslovsparagraffer, der angiver opgavens bevilling på finansloven. FORM er desuden mappet til KLE (KL's Emnesystematik), der primært anvendes som journalplan for alle landets kommuner. For at understøtte en lettere fremsøgning af opgaver i FORM, består FORM også af mange tusinde søgeord. Søgeordene består eksempelvis af synonymer, nærsynonymer, beslægtede ord, og populære betegnelser.

Aflevering 21003
It-system uden dok.

Forretningsreferencemodel (2019)

Alias: FORM 2.14


Skabt af ?
Formål ?

Forretningsreferencemodellen (FORM) er et katalog over det offentliges opgaver, både i forhold til borgere og virksomheder, vedrørende internationale relationer og samfundsforhold, og endelig vedrørende de interne administrative opgaver, der fungerer som et analyse- og struktureringsredskab, der skaber overblik og et fælles sprog på tværs af den offentlige sektor.

Indhold ?

FORM indeholder på øverste niveau 34 serviceområder og på nederste niveau 2.300 forvaltningsopgaver. For at understøtte fremsøgning af de korrekte emner eller opgaver er der koblet 31.500 søgeord til FORM, og emner og opgaver kan derved fremsøges via kendte termer og populærbetegnelser. Søgeordene kan også anvendes af portaler og hjemmesider til understøttelse af søgninger.

Dokumentation ?
  • Rigsarkivets afleveringsbestemmelse
  • Form - forvaltningsopgaver
  • Vejledning til FORM-online
  • Tabel- og feltbeskrivelse
  • ER-diagram af arkiveringsversionen
  • Skærmbilleder
Dækker perioden ?

Fra 31-03-2019 til 30-09-2019.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen