Odense børnehaveprojekt, 2009 (2009)
Alias:
The Odense Preschool Study, 2009
Formål
?
Formålet med studiet er at klarlægge aktivitetsniveauet i børnehaver i Odense og derved forklare hvorfor der er forskel på aktivitetsniveauet både i og udenfor børnehaven. Det bliver gjort ved hjælp af accelerometerdata, der måler både pædagogers og børns fysiske aktiviteter. Derudover er der foretaget antropometriske mål og mål af taljeomkreds hos børnene. Derudover bliver børnenes motoriske færdigheder testet. Både pædagoger og børn er blevet interviewet og observeret. Forældre og pædagoger er blevet bedt om at besvare et spørgeskema og der er foretaget et SMS-track af forældrene. Børnehavens aciliteter bliver derudover undersøgt. Dette foregår ved hjælp af ECERS-R og POEMS. Disse er måleenheder, der beskriver miljøet for børn i førskolealderen.
Indhold
?
Børn der i en tidlig alder er fysisk aktive, er generelt sundere, og de er bedre til at koncentrere sig samt præstere i skolen. Derudover er promoveringen af fysisk aktivitet med til at skabe trivsel, og denne sunde livsstil kan følge børnene gennem livet. Emnet for dette studie er at klarlægge aktivitetsmønsteret hos børnehavebørn, hvor meget eller lidt fysisk aktivitet, der er uden for børnehaven, variationen i motoriske færdigheder og sammenhængen mellem fysisk aktivitet og motoriske færdigheder. Derudover bliver determinanterne for børnenes fysiske aktivitet (trivsel, forældrenes engagement, tid der er tilbragt udenfor, institutionstypen korltagt). Desuden undersøgesen den pædagogiske kultur set ud fra et sundhedspædagogisk, fænomenologisk og antropologisk perspektiv.
Tabeller
?
Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.
Dokumentation
?
Der er ingen tilgængelig information om dokumentation.
Du kan søge om adgang til dokumentation ved at klikke på 'Søg om adgang'.
Emneord
?
Der er ingen emneord.
Dækker perioden
?
Fra 01-01-2009 til 31-12-2009.