Indhold
?
Nærværende undersøgelse er en del af et større projekt omkring socialreformen, som blev gennemført i 1970''erne. Formålet med projektet er at beskrive og analysere, hvordan de sociale love og det sociale apparat fungerer efter socialreformen. Undersøgelserne skal belyse, hvordan reformen er ført ud i livet bedømt i forhold til hovedmålsætningen om forebyggelse, revalidering, tryghed og trivsel. Formålet er yderligere at belyse, hvordan socialreformens grundprincipper, herunder behovs-, helheds- og enhedsprincippet, er ført ud i livet. Socialreformundersøgelsen omfatter tre hovedundersøgelser: 1) Det sociale tryghedssystem; 2) Ankesystemets funktion; 3) Socialbegivenheder i befolkningen. Yderligere indeholder ''Det sociale tryghedssystem og brugerne'' og ''Ankesystemets funktion'' fire del-undersøgelser: 1) Klagerdelen; 2) Klientdelen; 3) Forvaltningsdelen; 4) Amtssocialcenterdelen. Nærværende undersøgelse, der er en del-undersøgelse under ''Amtssocialcenterdelen'', omfatter spørgsmål om de ansattes uddannelse og tidligere erfaringer, om rammerne for sagsbehandlingen, dvs. arbejdsforhold, tidsanvendelse, sagsbehandling, konsulentbistand m.v., samt om samarbejdet med det øvrige socialcenter. Endvidere indgår en række oplysninger fra socialreformundersøgelsens forvaltningsdel, hvor socialudvalgsformænd, ledere og sagsbehandlere i primærkommunernes socialforvaltninger har besvaret spørgsmål om formidlingen i kommunerne af omgørelser fra nævnene og ankestyrelsen og om deres vurdering af omfanget af omgørelser samt virkningerne på sagsbehandlingen i kommunerne. Endelig indgår en række oplysninger fra socialreformundersøgelsens klientdel om, hvilke sager der bliver til ankesager, samt omfanget af klienternes utilfredshed med de ydelser eller den behandling, de har modtaget af socialforvaltningerne