Indhold
?
Denne undersøgelse blev oprindeligt gennemført af Karen Siune, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Undersøgelsen er baseret på 4.524 observationsenheder (sammenhængende udtalelser fremsagt af politikere og interviewere i dansk radio og TV). Udsendelserne er optaget i valgkampsperioden i tilknytning til folketingsvalget 9. januar 1975. Alle udtalelser er behandlet og undersøgt for om de indeholdt referencer til de udvalgte kategorier i kodenøglen. Formålet med undersøgelsen er at give en fortolkning af den adfærd forskellige typer af kommunikatorer (i dette tilfælde politikere og interviewere) udviser ved anvendelsen af massemedierne. Undersøgelsen er foretaget på basis af en række forventninger til politikeres og journalisters adfærd. For politikere er det antaget, at der både indgår ideologiske og strategiske overvejelser bag en optræden i radio og TV, og for journalisternes vedkommende forventedes det, at de arbejder efter et sæt af professionelle kriterier som yderligere indsnævres af deres arbejde i netop radio og TV. Denne massemedieproblematik aktualiseres af, at det i et demokrati med folkevalgte lovgivende forsamlinger især er ved valgene af repræsentanter til disse, at den enkelte vælger udøver indflydelse i det repræsentative system. Og det er derfor nærliggende at samle opmærksomheden om de forsøg på politisk påvirkning, der foregår via massemedierne i tiden op til valg til de lovgivende forsamlinger, her Folketinget. Undersøgelsen tager sit udgangspunkt i de enkelte individer, ikke i deres partitilhørsforhold. Undersøgelsen belyser politikeres og intervieweres roller i valgudsendelser, valgets problemorientering, indbyrdes partireferencer, vælgerappeller m.m. Den indeholder endvidere oplysninger om referencer til forskellige befolkningsgrupper og organisationer, samt referencer til følgende udvalgte emner:
Økonomi
Offentlige besparelser
Skat
Arbejdsmarkedspolitik
Boligpolitik
Sociale spørgsmål
Uddannelsespolitik
Miljøspørgsmål
Forsvarspolitik
EF
Regeringsdannelse.