Indhold
?
Observas opinionsundersøgelser:
-------------------------------
Observa har fra 1967 gennemført undersøgelser af holdninger og livsvaner, dels gennem såkaldte prøvevalg (postale valgpanels- undersøgelser) dels gennem mere omfattende interviewbaserede indstillingsundersøgelser. Prøvevalgsundersøgelserne er foretaget jævnligt i hele perioden (ca. 10 gange hvert år), medens indstil- lingsundersøgelserne kun blev foretaget kvartalsvist i årene 1969 til 1972. Det lange tidsrum med jævnligt indsamlede, ensartede datamaterialer giver muligheder for forskellige tidsserieanalyser, især hvad angår partipræferencer. Andre emner er sædvanligvis mere flygtigt behandlede pga. de vilkår, hvorunder undersøgelserne er foretaget (de er tilrettelagt med offentliggørelse i dagspres- sen for øje, det dagsaktuelle har været betonet, og emnerne er be- grænset til problemkredse, der lader sig beskrive med et mindre antal spørgsmål). Prøvevalgene gennemførtes indtil udgangen af 1971 for dagbladet Aktuelt og fra 1972 for Morgenavisen Jyllands- Posten. Indstillingsundersøgelserne blev udelukkende gennemført for Jyllands-Posten.
Observa Prøvevalg 1972:
----------------------
I 1972 gennemførte Observa i alt 9 prøvevalg. Enslydende spørgs- mål, omhandlende demografiske forhold samt partipræference, er i DDA samlet i undersøgelsen DDA-0909: Observa Prøvevalg 1972, mens de enkelte, fuldstændige prøvevalg, der indeholder forskellige aktuelle spørgsmål, findes som DDA-0910 til DDA-0918. Nærværende undersøgelse (DDA-0915: Observa Prøvevalg 1972, anden september-undersøgelse) indeholder oplysninger om: Styrken af partitilhørsforhold; for eller imod Danmarks medlemskab af Fællesmarkedet ved en folkeafstemning i dag; forskellige måder hvorpå der er opnået information om Fællesmarkedet; deltagelse i samtaler om Fællesmarkedet; de daglige avisers holdning til Fæl- lesmarkedet; søndagsavisernes holdning til Fællesmarkedet; uge- blades, foreningsblades og tidsskrifters holdning til Fælles- markedet; tilhængernes argumentation for Danmarks indtræden i Fællesmarkedet; modstandernes argumentation mod Danmarks indtræden i Fællesmarkedet; omgangskredsens holdning til Fællesmarkedet; vurdering af forskellige udsagn om Danmark og Fællesmarkedet (fx Danmarks løsning af forureningsproblemer, forholdet til Øst- europa, hensynet til u-landene, kvindernes stilling, interna- tionale selskaber, danske virksomheders konkurrenceevne); for- skellige gruppers indflydelse på den danske befolknings forhold efter Danmarks eventuelle indtræden i Fællesmarkedet (fx den dan- ske regering og Folketinget, den danske industri, regeringer uden for Fællesmarkedet, den danske vælgerbefolkning); betydning for den personlige arbejdsplads/for personen selv/for Danmark at Dan- mark eventuelt træder ind i Fællesmarkedet.
Derudover indeholder materialet også de såkaldte stamoplysninger:
Respondentens køn, fødselsår, civilstand og stilling i fami- lien. Bopælens geografiske placering (landsdel) og urbanise- ringsgrad samt boligens art og ejerforhold til boligen. Respondentens uddannelse, beskæftigelsesmæssige status, stil- lingsbetegnelse og medlemskab af faglig organisation