Søgning » Karaktergivning ved folkeskolens afsluttende prøver i engelsk
Aflevering 36153
Forskningsdata

Karaktergivning ved folkeskolens afsluttende prøver i engelsk (1980-1981)

Alias: Marks in Oral English at Leaving Examinations in Primary School


Skabt af ?
Formål ?

Der findes ingen beskrivelse.

Indhold ?

Projektets formål er at undersøge, om det er muligt at styrke de mundtlige sprogprøvers (i engelsk) evalueringsmæssige kvalitet. Dette overordnede formål søges nået ved, at der etableres et grundlag (vejledning) for udarbejdelse af prøver i lytteforståelse, læseforståelse samt mundtlig udtryksfærdighed til brug for folkeskolens engelsklærere. Denne vejledning skal tage sit udgangspunkt i skoleloven og undervisningsvejledningen for engelsk med henblik på at skabe en snæver overensstemmelse imellem undervisningens form og indhold og de afsluttende prøver. # Man vil forsøge at udarbejde grundige vejledende retningslinjer for såvel valg af prøveindhold som for selve prøveprocedurens form (for eksempel med krav om klare beskrivelser til eleverne med hensyn til, hvad der ventes af dem i prøvesituationen). Desuden vil man forsøge at udarbejde et sæt vejledende retningslinjer og vurderingskriterier, som er tilpasset anvendelsen af 13-skalaen som en målrelateret skala. # Grundlaget for projektet er, at der ved afholdelsen af folkeskolens afgangsprøver i mundtligt engelsk i maj/juni 1978-79-80 blev erkendt stor usikkerhed ved karaktergivningen. Det menes, at især følgende forhold har bidraget til dette: # #- Eleverne er i 9. klasse blevet undervist på to niveauer med # forskelligt indhold, men skal op til den samme prøve. # #- Der stilles krav om, at der skal afgives en målrelateret # bedømmelse af præstationerne ved hjælp af 13-skalaen. # #- Der indgår i prøven to nye færdigheder, lytteforståelse og # læseforståelse. Læseforståelsen var ved tidligere prøver # begrænset til en genfortælling af tekstens indhold. # #- Til den nye lytteprøve savnes retningslinjer for udvælgelse af # hvilken slags engelsk, båndteksterne skal indeholde, og hvilken # sværhedsgrad, de skal have. # #- Delprøven i mundtlig udtryksfærdighed har nu et videre sigte end # ved realeksamen og de statskontrollerede prøver efter 9. og # 10. kl. Dette sigte er svært at tilgodese ved den traditionelle # samtale, der ofte indsnævrer elevens rolle til at svare på # spørgsmål. # #- Der hersker stor usikkerhed med hensyn til efter hvilke # kriterier, præstationerne skal bedømmes. # #Ovenstående forhold medvirker til at gøre engelskprøverne til nogle meget diskutable evalueringsinstrumenter. Der eksisterer således et stærkt behov for at finde frem til prøveformer, som kan styrke prøvens validitet, foruden at der bør skabes vejledninger og retningslinjer vedrørende bedømmelsesprocedurerne og vurderingskriterierne med henblik på at sikre prøvernes reliabilitet. # Fremgangsmåden ved projektet var således, at primærundersøgerne udarbejdede retningslinjer for delprøvernes indhold og form samt kriterier for vurdering af elevpræstationerne - de såkaldte niveaubeskrivelser. En konsulentgruppe på fire engelsklærere blev inddraget i arbejdet, og 33 videooptagelser af prøvesituationer gennemførtes efter primærundersøgernes retningslinjer med konsulentgruppen som eksaminatorer. Herefter foretog primærundersøgerne og konsulentgruppen i fællesskab fra dette videomateriale en udvælgelse af et antal repræsentative optagelser til illustration af kravene svarende til 13-skalaens karakterværdier (5-13), i alt 8 FA-præstationer og 8 FUA-præstationer. I foråret 1981 blev 20 engelsklærere fra Brøndby kommune inddraget i projektet. De fik udleveret niveaubeskrivelserne med tilhørende vejledning og skulle derpå gennemse de 8 FA- og 8 FUA-præstationer og på grundlag af niveaubeskrivelserne give hver af præstationerne en karakter. # Som grundlag for beskrivelsen af projektets resultater er anvendt følgende data: # #a) Oplysninger fra bedømmerne selv vedrørende anciennitet, # uddannelse i engelsk, undervisningserfaring og prøveerfaring. # #b) De enkelte bedømmeres vurdering med hensyn til hoved- # trinsplacering og karakter på 13-skalaen for hver af de # 16 elevpræstationer. Hver bedømmer har afgivet fire karakterer # pr. elev (læse, lytte, tale, helhed). # #c) Bedømmernes kommentarer (i løbende tekst) til deres # vurderinger. # #Disse data er derpå blevet udnyttet til belysning af følgende problemer: # #1. Hvor pålideligt (konsistent) har de 20 bedømmere kunnet anvende # niveaubeskrivelsernes vurdering af de 16 elevpræstationer under # de herskende betingelser? # Disse betingelser har været, at bedømmerne efter en # indføring i almindelige vurderingsproblemer og en vejledning i # anvendelsen af et bestemt sæt vurderingskriterier # (niveaubeskrivelser) har skullet vurdere præstationer i # mundtligt engelsk på grundlag af videooptagelser af 16 # eksaminationer. Disse eksaminationer har i et vist omfang # afveget fra den ordinære prøvepraksis dels ved # læse/lytte-teksternes længde og sværhedsgrad og dels ved # inddragelse af en særlig form for samtale (en såkaldt # ''simulation''). # #2. Hvilke forskelle gør der sig under disse omstændigheder # gældende mellem bedømmerne med hensyn til ''bedømmerstil'' # (brug af karakterskala, strenghedsniveau og udnyttelse af # niveaubeskrivelserne)? # #3. Hvilke konsekvenser medfører det under de givne omstændigheder # for eleverne at blive vurderet af bedømmere med forskellig # bedømmerstil? # #4. Hvad er det, en helhedsvurdering beskriver vedrørende den # enkelte elevs færdigheder i mundtligt engelsk? # #Vurderingen af undersøgelsens resultater og konklusioner vil tage udgangspunkt i disse fire problemer

Tabeller ?

Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Dokumentation ?

Der er ingen tilgængelig information om dokumentation.
Du kan søge om adgang til dokumentation ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Emneord ?

Der er ingen emneord.

Dækker perioden ?

Fra 01-09-1980 til 30-05-1981.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen