Søgning » Børn og TV på Færøerne, 1981
Aflevering 36217
Forskningsdata

Børn og TV på Færøerne, 1981 (1981)

Alias: Faroe Islands: Children and Television, 1981


Skabt af ?
Formål ?

Der findes ingen beskrivelse.

Indhold ?

Undersøgelsen er finansieret af Nordisk Ministerråds børnekulturbudget og iværksat af Sekretariatet for Nordisk Kulturelt Samarbejde i forbindelse med anden børnekulturel virksomhed. # I løbet af marts 1981 blev den indledende planlægning foretaget i Danmark, og fra 24. marts til 4. april 1981 forberedtes undersøgelsen på Færøerne. Med hjælp fra landsstyret, rigsombudet, skolevæsenet og seminariet fandt primærundersøgerne frem til en række kontaktpersoner og til de skoler, der skulle medvirke i undersøgelsen. Man var derefter rundt for at orientere sig og introducere undersøgelsen de steder, hvor den skulle finde sted. # Efter afsluttende forberedelser af materialet og undersøgelsens plan i Danmark fandt dataindsamlingen sted på Færøerne fra 2. maj til 6. juni 1981. Den afsluttende dataindsamling på Færøerne fandt sted om efteråret fra 12. til 24 september. Bearbejdelsen af det indsamlede materiale er foretaget i Danmark i løbet af 1982. # Formålet med undersøgelsen har været at belyse den effekt, TV''s indførelse har på børns fritidsaktiviteter og sociale situation. Endvidere skal undersøgelsen tjene som sammenligningsgrundlag for en vurdering af forskelle og ligheder i nordiske børns fritidsanvendelse og fritidsmuligheder. # Undersøgelsen er lagt til rette som en follow-up undersøgelse, idet den er foretaget på et tidspunkt, hvor Færøerne ikke havde fuld TV-dækning, og hvor TV for størstedelen af børnene var et meget nyt medie. På et senere tidspunkt, når TV-dækningen er blevet fuldstændig, og mediet ikke mere har nyhedens interesse, fordi det har fundet sin plads i dagliglivet, er det derfor muligt at gentage undersøgelsen og måle langtidseffekten af indførelsen af TV. # I forbindelse med forberedelserne af undersøgelsen har primærundersøgerne foretaget en omfattende litteratursøgning efter lignende undersøgelser om den påvirkning, TV''s indførelse har på børns fritidsaktiviteter. Det er et meget sparsomt materiale, man har kunnet finde frem til. Det ser ud, som om man de fleste steder først har spekuleret på TV''s påvirkning, efter at det er blevet indført. # Undersøgelsen omfatter børn i alderen 8-14 år. For at afgrænse undersøgelsen har primærundersøgerne ikke medtaget børnenes skolesituation, men udelukkende koncentreret sig om deres fritidsaktiviteter uden for skoletiden. Da man fra tidligere undersøgelser har haft god erfaring med at samarbejde med skolerne under indsamling af materiale, valgte man også denne fremgangsmåde på Færøerne. # Skolerne blev udvalgt i de samme 8 lokalsamfund, som er blevet udvalgt til en undersøgelse af, hvilken betydning indførelsen af TV vil få på de voksnes fritidsaktiviteter og det kulturelle liv. Udvælgelsen har fundet sted bl.a. under hensyntagen til geografisk spredning, urbaniseringsgrad og muligheder for at se TV. # #1. Torshavn, ca. 12.000 indbyggere - TV i 2 år. #2. Klaksvik, ca. 5.000 indbyggere - TV i 1 1/2 år. #3. Bygder under 600 indbyggere - ikke TV eller mindre end 1 år. # #I alt 331 børn fra de udvalgte områder deltog i spørgeskemaundersøgelsen. # Da en del af undersøgelsen foregik på dansk, var det af praktiske grunde nødvendigt at lægge hovedvægten på de større børn fra 4.-7. klasse. Danskundervisningen starter i 3. klasse i de færøske skoler. Mange lærer og forstår dog tidligere ret meget dansk, men de har ofte svært ved at tale sproget. # Da undersøgelsen foregik på skolerne, var det mest hensigtsmæssigt at udfylde skemaet i de enkelte klasser. Men på bygdeskolerne, hvor undervisningen på grund af det lave elevtal foregår samlet, deltog alle de børn, der havde lyst. Derfor var der nogle få børn fra de små klassetrin, der deltog med lærerens hjælp. # Det arkiverede datamateriale er genereret på basis af besvarelserne på to forskellige spørgeskemaer. # #1. Spørgeskema om fritidsaktiviteter: #De 331 børn har udfyldt et spørgeskema om deres køn, alder, socialgruppe, erhvervsønsker og bopæl samt generelle spørgsmål om deres fritidsaktiviteter og fritidsønsker. Skemaet indeholder næsten de samme spørgsmål, som blev anvendt i en tidligere dansk undersøgelse (DDA-0196: Børns fritidsvaner og kulturelle interesser, 1978). # Skemaet blev gennemprøvet på Færøerne, hvorefter der blev foretaget justeringer, så det er tilpasset færøske forhold. Alle spørgsmålene er på dansk. Spørgeskemaet indeholder overvejende spørgsmål med lukkede svarmuligheder, som besvares ved at sætte et kryds. Man har erfaret, at børn ofte har meget svært ved at besvare spørgsmål med åbne svarmuligheder. De går i stå på den type spørgsmål, hvilket forsinker udfyldningen af skemaet og virker trættende på børnene. Primærundersøgerne har derfor kun brugt ganske få af denne type spørgsmål. # Besvarelsen foregik klassevis på de udvalgte skoler under ledelse af en af undersøgelsens medarbejdere og med hjælp fra en af skolens lærere. Alle elever i klassen deltog. # Efter en introduktion af undersøgelsen og en anvisning på, hvordan skemaet skulle udfyldes, blev hvert enkelt spørgsmål læst op og i tvivlstilfælde oversat af læreren. De ældste børn udfyldte skemaet på egen hånd under vejledning af undersøgelsens medarbejder og læreren. # Besvarelsen af skemaet forløb godt, langt over forventning. Der var meget få sproglige problemer, kun de åbne spørgsmål, hvor eleverne skulle gå fra færøsk til dansk, kunne volde vanskeligheder, og eleverne fik derfor mulighed for at skrive på færøsk. # For at sikre børnenes anonymitet blev de bedt om kun at skrive skole og klasssetrin på skemaet - og ikke navn. Børnene var meget villige til at svare på spørgsmålene, og alle fuldførte, selv om skemaet var langt. # Svarprocenten på de enkelte spørgsmål er meget høj. For alle spørgsmål med lukkede svarmuligheder er der under 3% ubesvarede. For spørgsmål med åbne svarmuligheder er antallet af ''ved ikke'' og ''ubesvaret'' i nogle tilfælde - som ventet - høj. For et enkelt spørgsmåls vedkommende på 37%. # #2. TV-spørgeskema: #Af de 331 børn, der har udfyldt spørgeskemaet om fritiden, har 305 af de større børn ligeledes udfyldt et om deres TV-forbrug. Dette skema er på færøsk og er udarbejdet på grundlag af een uges TV-programmer.Børnene er blevet bedt om at sætte et kryds ud for hver enkelt udsendelse, TV havde vist i løbet af een uge. Der var tre muligheder for hver udsendelse: # #1. Har set den #2. Har set en del af den #3. Har ikke set den # #Børnene skrev desuden skole, klassetrin og køn på skemaet, men ikke navn. Også denne del af undersøgelsen var anonym. # Besvarelsen foregik i tre forskellige uger: 9.-12. maj 1981, 30. maj - 6. juni 1981 og 3.-9. oktober 1981. Børnene fik skemaet med hjem og skulle udfylde det hver TV-dag, herefter blev det afleveret til klasselærerne, der stod for indsamlingen af skemaerne og sørgede for at sende dem til undersøgelsens medarbejdere. # Svarprocenten for de enkelte spørgsmål er meget høj, ingen spørgsmål har mere end 3% ubesvarede. # Hver udsendelse er kodet efter varighed, tidspunkt den har været vist på, ugedag og oprindelsesland; endelig er alle udsendelserne blevet opdelt i seks forskellige genrer: # #1. Informative voksenprogrammer #- Nyhedsprogrammer #- Naturprogrammer #- Tekniske, videnskabelige forbrugerprogrammer #- Kultur-, debat- og dokumentariske programmer #2. Underholdende voksenprogrammer #- Film #- Serier #- Musikalske underholdningsprogrammer #- Klassisk musik og ballet #- Blandede underholdningsprogrammer #3. Sportsprogrammer #4. Programmer med indslag af underholdningsvold #- Krimier #5. Børne- og ungdomsprogrammer #- Småbørnsprogrammer #- Film #- Serier #- Programmer for større børn #- Andre programmer #6. Religiøse programmer # #(Genrerne er udarbejdet i overensstemmelse med de genrer, der har været anvendt i en svensk undersøgelse om børns TV-forbrug). # #Ud over de to spørgeskemaundersøgelser omfatter det samlede projekt en analyse af stile, som en del af eleverne havde skrevet, interviews med 14 af børnene, interviews med 30 voksne, der beskæftiger sig med børn eller på anden måde har indflydelse på børnenes situation, samt en indsamling af relevant statistisk og andet skriftligt materiale

Tabeller ?

Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Dokumentation ?

Der er ingen tilgængelig information om dokumentation.
Du kan søge om adgang til dokumentation ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Emneord ?

Der er ingen emneord.

Dækker perioden ?

Fra 02-05-1981 til 09-10-1981.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen