Indhold
?
Undersøgelsen, der gennemføres i samarbejde med Arbejdsmiljøinstituttet og Odense Universitet og samtidig indgår som et led i tilsvarende undersøgelser i Finland, Norge og Sverige, har til formål at tilvejebringe oplysninger til en statistisk og videnskabelig belysning af lønmodtagernes arbejdsmiljø og helbredsforhold. (Et udtræk af variable fra alle fire nordiske undersøgelser er samlet i DDA-1646: De nordiske arbejdsmiljøundersøgelser, 1989-1990).
Undersøgelsens datagrundlag fremskaffes gennem 1) telefon-/besøgsinterview med ca. 9.500 personer udvalgt tilfældigt fra Danmarks Statistiks befolkningsstatistikregister og 2) postspørgeskemaer udfyldt af personer, der i interviewet har oplyst, at de har været udsat for en arbejdsulykke inden for det sidste år.
Undersøgelsen blev gentaget i 1995, hvor de samme personer blev geninterviewet med stort set de samme spørgsmål (DDA-2297: Lønmodtageres arbejdsmiljø og helbred, 1995).
Fra undersøgelsens interviewskemaer indgår følgende oplysninger:
1. Oplysninger om personen selv, herunder køn, alder, vægt og
højde.
2. Oplysninger om nuværende beskæftigelsesforhold, herunder
virksomhedens branche, størrelse og produktion, afstand til
virksomheden, arbejdstider m.v.
3. Oplysninger om interviewpersonens jobfunktion.
4. Oplysninger om interviewpersonens jobhistorie, herunder om
antallet af ansættelser, arbejdsløshedsperioder,
sygdomsperioder og efteruddannelse inden for de senere år.
5. Anvendelse af datateknologi og en nærmere beskrivelse af
eventuel anvendelse.
6. Fysiske-kemiske påvirkninger på arbejdspladsen.
7. Det psykosociale arbejdsmiljø.
8. Symptomer og sygdomme, interviewpersonen lider af.
9. Forekomst af arbejdsulykker inden for det sidste år.
Fra undersøgelsens postspørgeskemaer, som udsendes til de personer, der har været udsat for arbejdsulykker inden for det sidste år, indgår nærmere uddybninger af omstændighederne ved samt type, art og konsekvenser af de pågældende arbejdsulykker