Indhold
?
Sonar opinionsundersøgelser:
----------------------------
Fra august 1989 har Sonar regelmæssigt gennemført undersøgelser af den voksne danske befolknings holdninger til en række emner af dels aktuel, dels samfundsbeskrivende karakter. Disse undersøgelser er gennemført ca. 10 gange årligt, og hver undersøgelse omfatter ca. seks forskellige emner samt spørgsmålet om, hvordan man ville stemme, hvis der på besvarelsesdatoen havde været valg til Folketinget.
Undersøgelserne er alle udført i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten. Valg af emner til den enkelte undersøgelse aftales på et møde mellem Morgenavisen Jyllands-Postens redaktion og Sonar, idet analyseinstituttet bærer ansvaret for spørgsmålenes formulering.
Følgende basisoplysninger indgår i datamaterialerne:
Husstanden:
- Antal personer i alt
- Husstandsmedlemmernes køn og alder
- Boligtype
- Bil i husstanden
- Geokode-2
Respondenten:
- Fødselsår
- Køn
- Beskæftigelse
- Erhvervskategori
- Medlem af faglig organisation
- Hvis ja: Organisation
- Handlemåde ved sidste valg til Folketinget
- Kørsel i egen bil
Sonar opinionsundersøgelser, 1992:
----------------------------------
I 1992 gennemførte Sonar i alt 11 opinionsundersøgelser. Alle spørgsmål herfra er samlet i undersøgelsen DDA-1701: Sonar opinionsundersøgelser, 1992. Derudover findes de enkelte opinionsundersøgelser som DDA-1702 til DDA-1712. Nærværende opinionsundersøgelse indeholder spørgsmål om: Partipræference; udfaldet af den franske folkeafstemning om EF-Unionen den 20. september; hvem Det Radikale Venstre bør samarbejde med på det økonomiske område; om Det Radikale Venstre bør støtte Socialdemokratiet i bestræbelserne på at få regeringsmagten; foretrukne forbedringer for lønmodtagerne ved de kommende overenskomstforhandlinger; hvordan husstanden ville anvende et ekstra rådighedsbeløb til forbrug; holdning til og dyrkning af en række områder inden for den alternative viden (astrologi, auralæsning, clairvoyance, drømmetydning, grafologi, kiromanti, meditation, reinkarnation, telepati, yoga); DR TV versus TV 2; reklamerne i TV 2; samt om respondenten ville være villig til at betale mere i licens for at undgå reklamer i TV 2