Indhold
?
Det overordnede formål med forskningsprogrammet ''Uddannelse til alle'' er at få reduceret andelen af en fødselsårgang, som ikke får nogen uddannelse ud over grundskoleniveau, den såkaldte restgruppe. Nærværende undersøgelse har således til formål at tilvejebringe oplysninger til en statistisk og videnskabelig belysning af 9. klasseelevers aktuelle færdigheder, familieliv, fritidsinteresser og fremtidsforventninger. # Undersøgelsen er designet som en forløbsundersøgelse, hvor det primære datamateriale indsamles af Socialforskningsinstituttet i 1996 og 1997 som spørgeskemaer udfyldt af de udtrukne elever samt i 1996 af deres klasselærer eller en anden lærer for klassen. # #Fra spørgeskemaer udfyldt af de udvalgte elever i 1996 indgår oplysninger om: #Boligforhold (hos hvem?) # #Familieforhold #- sammensætning #- alder ved forældres evt. skilsmisse #- kontakthyppighed til den forælder, som er fraflyttet familien # #Skoleerfaringer #- egen vurdering af fagligt niveau i skolen #- tidsforbrug til lektielæsning #- egen vurdering af stærke og svage sider #- holdning til at gå i skole #- antal skoleskift #- årsag til skoleskift # #Fremtidsforventninger #- holdninger til uddannelse #- holdninger til arbejde #- livssituation som 20-årig # #Det umiddelbare uddannelsesvalg efter 9. klasse #- hvem har vejledt? #- vurdering af vejledningen #- personlig kontakt med uddannelsesinstitutioner #- hvilken uddannelse er valgt? #- personer med indflydelse på valget #- konflikter i forbindelse med valget #- begrundelser for valget # #Fritidsjob #- erfaringer i de sidste tre år #- hvordan blev seneste job skaffet? #- ugentligt timetal og indtægt i nuværende job #- økonomisk afhængighed af nuværende job # #Fritidsinteresser # #Socialt netværk #- hvor føler du dig godt tilpas? #- hvor tilbringer du mest fritid? # #Etnisk baggrund #- født i Danmark? #- antal år boet i Danmark #- skolegang uden for Danmark #- hvilket sprog tales for det meste hjemme # #Forældre (begge biologiske forældre og evt. stedfar/-mor) #- født i Danmark? #- skoleuddannelse #- erhvervsuddannelse #- arbejdsstilling #- antal underordnede #- offentlig/privat sektor #- ledighed de sidste 3 år #- karakteristik af forældres interesser # #Fra spørgeskemaer udfyldt af de udvalgte elevers lærer i 1996 indgår oplysninger om: #Lærerens personlige vurdering på interviewtidspunktet af elevens nuværende faglige standpunkt: #- generelt (gymnasieegnethed) og #- specielt i: dansk, regning, engelsk og idræt. #Lærerens kendskab til alvorlige problemer tidligere i skoleforløbet mht. læsning, stavning og regning. #Vurdering af elevens sociale funktion i klassen. #Vurdering af karakteregenskaber (stærke og svage sider): #- god til: at tage initiativer, overholde planer/aftaler, ændre # planer/aftaler hvis nødvendigt, samarbejde, arbejde # selvstændigt, selvovervurdering. # #Fra geninterview i 1997 af de udvalgte unge indgår oplysninger om: #Igangværende eller afbrudt uddannelse #- årsag til afbrydelse af uddannelse #- kontakt til kommunal ungdomsvejleder #- uddannelsesplaner # #Erfaringer med 10. klasse #- årsag til skoleskift efter 9. klasse #- type af 10. klasse #- holdning til undervisningsform i 10. klasse #- egen vurdering af fagligt niveau i skolen #- tidsforbrug til lektielæsning #- egen vurdering af stærke og svage sider #- holdning til at gå i skole # #Valg af uddannelse efter 10. klasse #- skole- og erhvervspraktik i 10. klasse #- vurdering af vejledningen #- personlig kontakt med uddannelsesinstitutioner #- hvilken uddannelse er valgt? #- begrundelser for valget #- årsag til at ændre valg nu (i forhold til valg for et år siden) # #Erfaringer fra gymnasiale uddannelser #- årsag til manglende realisation af sidste års uddannelsesvalg #- oplevelse af overgang fra grundskole til gymnasial uddannelse #- egen vurdering af fagligt niveau i skolen #- tidsforbrug til lektielæsning #- egen vurdering af stærke og svage sider #- holdning til at gå i skole #- årsag til mulig afbrydelse af igangværende uddannelse # #Erfaringer fra øvrige uddannelser #- starttidspunkt på EUD (erhvervsuddannelse) #- årsag til senere start end efter sommerferie #- kontakt til fagområder i introduktionsforløb #- det valgte fag (uddannelse) #- begrundelser for valget #- vurdering af vejledning på skolen #- årsag til ændret valg nu (i forhold til valg for et år siden) #- årsag til fravalg af 10. klasse #- egen vurdering af fagligt niveau i skolen #- tidsforbrug til lektielæsning #- egen vurdering af stærke og svage sider #- holdning til at gå i skole # #Erfaringer fra erhvervsgrunduddannelse (EGU) eller fri ungdomsuddannelse (FUU) #- indhold af EGU eller FUU #- begrundelser for valget #- hjælp til sammensætning af EGU eller FUU #- vurdering af hjælpen #- årsag til ændret valg nu (i forhold til valg for et år siden) #- årsag til fravalg af 10. klasse #- egen vurdering af stærke og svage sider #- holdning til at gå i skole # #Fremtidsforventninger #- forventet fremtidig uddannelse #- forventet fremtidigt arbejde # #Fritidsjob #- erfaringer inden for seneste år #- årsag til seneste jobafbrydelse #- ugentligt timetal og indtægt i nuværende job #- økonomisk afhængighed af nuværende job # #Fritidsinteresser #- hvor tilfreds er du med dit liv? #- hvor stor er din selvtillid? #- hvilke kammeratskabsgrupper er du mest sammen med