Formål
?
Registret har til formål at tilvejebringe et datagrundlag for en evaluering af loven om kommunal aktivering fra 1.1. 1994. Evalueringen sigter mod at belyse de lediges arbejdsmarkedsforløb, rekruttering til aktiveringsforanstaltningerne, effekter af foranstaltningerne for brugere samt kommunernes medvirken i den arbejdsmarkedspolitiske indsats.
Indhold
?
Undersøgelsens primære datamateriale indsamles af Socialforskningsinstituttet i 1996-1998 som interview/skemaer udfyldt af de udtrukne personer/kommuner.
I. Fra spørgeskemaer udfyldt af aktiverede ledige indgår oplysninger om følgende:
- Køn.
- Alder.
- Husstandssammensætning.
- Indkomst, størrelse og art for husstandens medlemmer.
- Ægtefælles/samlevers stilling, uddannelse og
arbejdsmarkedsstatus.
- Holdning til socialpolitiske spørgsmål, arbejdsmarkedsspørgsmål
og uddannelsesspørgsmål.
- Bopæl, geografisk mobilitet.
- Flygtning/indvandrer.
- Skole- og erhvervsuddannelse, art og afslutningsår,
fuldført/afbrudt.
- Nuværende og tidligere beskæftigelse, herunder stilling, branche
og ledighed.
- Sociale problemer, herunder problemer pga. ledighed.
- Socialt netværk.
- Oplevet helbredsmæssige problemer.
- Nuværende eller tidligere medlemskab af arbejdsløshedskasse,
hvilken arbejdsløshedskasse.
- Arbejdsmarkedskarriere, herunder ledighed og deltagelse i
arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger.
- Jobsøgning, jobønsker og holdninger til arbejde.
- Uddannelsessøgning, uddannelsesønsker, uddannelsesmuligheder og
holdninger til uddannelse.
- Kendskab og holdninger til social- og arbejdsmarkedspolitiske
foranstaltninger og til social- og arbejdsmarkedspolitiske
myndigheder.
- Kendskab og holdninger til individuelle handlingsplaner.
- Vurdering af i hvilket omfang individuelle handlingsplaner
opfylder egne, de sociale/arbejdsmarkeds myndigheders og
arbejdsmarkedets behov.
- Modtaget vejledning/rådgivning fra sociale/arbejdsmarkeds
myndigheder og andre institutioner/organisationer og oplevelser
af denne.
- Visitationen til aktiveringstilbud, herunder muligheden for
at vælge mellem flere tilbud.
- Oplevet udbytte og indholdet af foranstaltningen og tilfredshed
med deltagelsen og oplevelse af om målet med foranstaltningen er
nået.
- Positive og negative incitamenter for at deltage i
foranstaltningen.
- Fritidsinteresser og -aktiviteter.
- Fremtidsplaner og muligheder med hensyn til uddannelse, arbejde
og foranstaltninger.
II. Fra spørgeskemaer udfyldt af kommunerne indgår oplysninger om følgende:
- Aktiveringstilbud som benyttes i kommunen og kapaciteten på
disse.
- Hvilke ydelser udbetaler kommunen i de enkelte tilbud og hvor
stort er det ugentlige timetal i de forskellige
foranstaltninger.
- Antallet af deltagere i aktiveringstilbud og antallet af
kontanthjælpsmodtagere i kommunen.
- Administrativ placering af aktiveringsindsatsen i kommunen og
personaleforbrug i forbindelse med denne.
- Kommunens vurdering af og politik i forbindelse med henvisningen
af kontanthjælpsmodtagere til de forskellige aktiveringstilbud.
- Brugen/omfanget af, holdninger til og erfaringer med
individuelle handlingsplaner.
- Kommunens vurdering og omfang af aktivering af forskellige
grupper af kontanthjælpsmodtagere.
- Kommunens karakterisering af kontanthjælpsmodtagere, der
deltager/ikke deltager i forskellige foranstaltninger.
- Kommunens håndtering af kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan/vil
aktiveres eller have en individuel handlingsplan.
- Kommunens vurdering af hvad og hvem, der bestemmer hvilke
foranstaltninger, der benyttes i kommunen.
- Kommunens vurdering af og brug af mulighed for at overtage
arbejdsformidlingen for kontanthjælpsmodtagere samt udviklingen
heri.
- Indholdet og omfanget af samt tilfredshed med kommunens
samarbejde med andre om aktiveringsindsatsen, herunder
udviklingen heri.
- Kommunens vurdering af udbyttet af forskellige
aktiveringsforanstaltninger.
- Kommunens bevilling og brug af midler bevilget efter lov om
kommunal aktivering.
- Kommunens holdning til og vurdering af finansieringen af
aktiviteter iht. lov om kommunal aktivering.
- Kommunens vurdering og beskrivelse af formålet med
aktiveringsindsatsen i kommunen.
III. Fra spørgeskemaer udfyldt af projektlederne indgår oplysninger om følgende:
- Projektets navn og adresse.
- Projektlederens navn, adresse, stilling og alder.
- Projektlederens tidligere beskæftigelse, specielt i forhold til
aktivering af kontanthjælpsmodtagere.
- Projektbeskrivelse, projektets målsætning, elementer i projektet
som udarbejdelse af egentlig produktion, kombination med andre
aktiveringsforanstaltninger, herunder vejlednings- og
introduktionsforløb, samarbejde med andre parter som
uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedsparter og foreninger.
- Projektets varighed og omfang, tidsmæssige perspektiver
(stationært, enkeltstående).
- Antallet af personale tilknyttet projektet, herunder
kontanthjælpsmodtagere med specielle opgaver ud over aktivering.
- Antal kontanthjælpsmodtagere i projektet.
- Antal kontanthjælpsmodtagere, der gennemfører projektet.
- Hvem foretager visitationen til projektet, herunder
projektlederens vurdering af visitationen.
- Projektlederens tilbagemelding til kommunen, specielt ved
udeblivelse, konflikter og andre interne forhold i forbindelse
med projektet.
- Sammensætningen af kontanthjælpsmodtagere på parametre som
alder, køn, nationalitet, forsørgerstatus og problemer ud over
ledighed.
- Projektlederens vurdering af projektet og projektets målsætning,
hvilke kvalifikationer projektet bibringer deltagerne,
projektets tilrettelæggelse i forhold til deltagerne,
deltagernes videre forløb/muligheder efter afsluttet
projektforløb, projektet i forhold til arbejdsmarkedets behov.
- Projektlederens generelle holdning til kommunal aktivering.
- Projektlederens holdning til og vurdering af
kontanthjælpsmodtagere generelt.
- Projektlederens holdning til og vurdering af de konkrete
kontanthjælpsmodtagere, der deltager i projektet.
- Projektets finansielle side, herunder hvem der har medvirket til
finansieringen af projektet.
- Hvem der er ansvarlig for projektet