Unges uddannelsesvalg, 1999

Tabeloversigt ?
Datasæt
Tabel

Datasæt


Beskrivelse ?

Hovedtabel

Størrelse (Antal rækker) ?

3380

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
V1 DDA studienummer
V2 DDA løbenummer
V3 Unges uddannelsesvalg undersøgelse
V4 Skematype 0
V5 Spm. 1: Hvis du skulle vælge uddannelse lige nu, hvor lang en uddannelse ville du så vælge at gå i gang med efter afslutningen af din igangværende ungdomsuddannelse?
V6 Spm. 2: Hvis du skulle vælge en uddannelse lige nu, hvilket område ville du så vælge at uddanne dig indenfor?
V7 Spm. 2a: Hvis du skulle vælge en uddannelse lige nu, hvilket område ville du så vælge at uddanne dig indenfor? Andet, skriv hvad.
V8 Spm. 3.1: Hvilken uddannelse kunne du lige nu tænke dig at tage? (skriv så præcist som muligt) Uddannelsestype.
V9 Spm. 3.2: Hvilken uddannelse kunne du lige nu tænke dig at tage? (skriv så præcist som muligt) Fag
V10 Spm. 4a: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? A. Udvikling og produktion i industri, byggeri og anlægsarbejder.
V11 Spm. 4b: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? B. Forskning i privat virksomhed eller en offentlig forskningsinstitution
V12 Spm. 4c: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? C. Rådgivning, herunder juridisk, psykologisk, teknisk
V13 Spm. 4d: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? D. Undervisning af børn eller voksne
V14 Spm. 4e: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? E. Administration i privat eller offentlig regi
V15 Spm. 4f: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? F. Handel og finansiering
V16 Spm. 4g: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? G. Arbejde med naturen i skov, landbrug og fiskeri
V17 Spm. 4h: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? H. Sundhedsarbejde som læge, tandlæge, sygeplejerske e.l.
V18 Spm. 4i: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? I. Arbejde inden for medier, film, teater etc.
V19 Spm. 4j: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? J. Arbejde inden for politi eller militær
V20 Spm. 4k: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? K. Andet
V21 Spm. 4: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? Hvis andet, skriv hvad:
V22 Spm. 5a: Jeg tror, at det klogeste man kan gøre er at følge en uddannelse hvor alt er lagt til rette for én. Så får man lært det, man skal...
V23 Spm. 5b: Jeg vil gerne specialisere mig i mit fremtidige arbejdsliv, men jeg vil også have mulighed for at flytte til noget nyt undervejs...
V24 Spm. 5c: Jeg vil gerne kunne sammensætte min uddannelse helt frit og tilpasse den efter min personlige udvikling. Det bedste ville være, hvis man slet ikke var bundet til en bestemt uddannelsesinstitution...
V25 Spm. 5d: Jeg vil gerne have mulighed for at skifte mellem forskellige jobfunktioner, men jeg tror, man må arbejde inden for et bestemt område...
V26 Spm. 5e: For mig er det helt afgørende ikke at blive låst fast i en bestemt jobfunktion. Jeg vil have mulighed for at springe mellem forskellige typer af job...
V27 Spm. 5f: Det er svært selv at skulle være med til at bestemme indholdet af ens uddannelse. Man ved jo ikke selv, hvad man får brug for senere hen...
V28 Spm. 5g: Man skal ikke flytte rundt mellem alle mulige former for jobfunktioner. Så bliver man aldrig rigtig god til noget
V29 Spm. 5h: Jeg vil helst følge en bestemt uddannelse, men inden for den må der være stor frihed til selv at bestemme, hvad man vil lære...
V30 Spm. 5i: For mig er det vigtigt at kunne møde nye udfordringer, efterhånden som jeg bevæger mig frem gennem arbejdslivet...
V31 Spm. 5j: Hvis man selv blander sig meget i indholdet af ens uddannelse, så risikerer man at lære noget helt andet end det, der er brug for...
V32 Spm. 5k: Jeg tror, at man gør klogt i at specialisere sig undervejs i arbejdslivet, så man bliver rigtig god indenfor et bestemt område...
V33 Spm. 5l: Jeg vil gerne have en uddannelse, der på forhånd har en klar struktur, men der må være en vis frihed til selv at vælge fag og indhold...
V34 Spm. 5m: Jeg vil lige fra starten satse på et bestemt arbejdsfelt, så jeg kan nå helt til tops inden for det...
V35 Spm. 5n: Det klogeste er at følge en nøje planlagt uddannelse. Så lærer man det, der er brug for...
V36 Spm. 6: Hvilken type af ungdomsuddannelse er du i gang med?
V37 Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelse, du nu er i gang med?
V38 Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelsen du er i gang med? a:
V39 Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelsen du er i gang med? b:
V40 Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelsen du er i gang med? c:
V41 Spm. 8: Hvor stor en del af din tid til lektier tilbringer du sammen med dine kammerater (lektielæsning/gruppearbejde o.l.)?
V42 Spm. 9: Føler du, at du i skolen er nært knyttet til en kammeratsskabsgruppe?
V43 Spm. 10a: Det må være sådan, at man når frem til samme resultat, uanset hvem der frembringer viden...
V44 Spm. 10b: Når man søger ny viden, må man være i stand til først at arbejde med fortolkninger for derefter at gøre dem til genstand for objektive undersøgelser...
V45 Spm. 10c: Man må prøve at gøre viden så uafhængig af menneskelige værdier som overhovedet muligt. Ellers kan man ikke regne med den...
V46 Spm. 10d: Man må holde sig strengt til enten at tænke i fortolkninger eller at tænke ud fra det, der kan måles eller vejes. De to ting har intet med hinanden at gøre...
V47 Spm. 10e: Man opnår viden og indsigt gennem fortolkning af tekster. Det er på den måde, man bliver klogere...
V48 Spm. 10f: Jeg vil både lære noget faktuelt og kunne gennemføre fortolkninger...
V49 Spm. 10g: Den eneste rigtige form for viden er den, man opnår gennem fortolkning. Der findes ingen objektiv viden...
V50 Spm. 10h: Man vil altid forstå en tekst ud fra ens egen værdier. Det er på dette grundlag, man virkelig opnår insigt og viden...
V51 Spm. 10i: Man kan ikke både fortolke og gennemføre objektiv vidensindsamling. Det bliver ikke til ordentlig viden...
V52 Spm. 10j: Det er kun den viden, der er frembragt gennem målinger, man kan regne med. Alt andet må karakteriseres som subjektive vurderinger...
V53 Spm. 10k: Man må det ene øjeblik kunne arbejde med noget, der kan måles og vejes, og det andet øjeblik kunne gå ind i en diskussion om værdier...
V54 Spm. 10l: De hverdagserfaringer man har, er afgørende for, hvordan man fortolker en tekst. Derfor vil forskellige mennesker nå frem til forskellig indsigt ved læsning af en tekst...
V55 Spm. 11a: Jeg mener, at mennesker, der lærer at arbejde med databaseprogrammering, bliver bedre til at tænke logisk end andre mennesker...
V56 Spm. 11b: Jeg vil gerne lære noget grammatik, men det bliver ikke det, jeg kommer til at bruge mest tid på...
V57 Spm. 11c: Man bliver nødt til at lære at arbejde med elektronisk databehandling. Det er tidens løsning...
V58 Spm. 11d: Jeg mener, at virkelig god forståelse for grammatik er forudsætningen for enhver form for indlæring...
V59 Spm. 11e: Hvis man vil blive godt til at overskue komplicerede problemer, er det en god idé at træne hjernen gennem arbejde med elektronisk databehandling...
V60 Spm. 11f: Hvis man har en virkelig god indsigt i grammatik og i sprogets struktur, kan man blive en af dem, der tænker bedst...
V61 Spm. 11g: Man kan i virkeligheden ikke tilegne sig noget fag, hvis man ikke har en virkelig god sprogforståelse...
V62 Spm. 11h: Jeg vil ikke bruge tid på at arbejde ved en computer overhovedet...
V63 Spm. 11i: Hvis man lærer at programmere, bliver man god til at tænke i komplicerede baner...
V64 Spm. 11j: Jeg synes ikke, det er vigtigt at lære grammatik. Det behøver man ikke for at kunne et sprog..
V65 Spm. 11k: Hvis man virkelig vil udvikle sin evne til at tænke, så må man i dag lære den mest avancerede datalogiske tænkning af kende...
V66 Spm. 11l: Hvis man kan danne gode sætninger, kan man lettere ved at tænke logisk...
V67 Spm. 12a: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? A. Spejder
V68 Spm. 12b: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? B. Religiøst arbejde
V69 Spm. 12c: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? C. Politisk arbejde
V70 Spm. 12d: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? D. Andre idébetonede aktiviteter
V71 Spm. 12d: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? Hvis andre, skriv hvilke.
V72 Spm. 12e: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? E. Deltager ikke
V73 Spm. 13a: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? A. Holdsport
V74 Spm. 13b: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? B. Andet sport
V75 Spm. 13c: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? C. Styrketræning
V76 Spm. 13d: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? D. Jogging
V77 Spm. 13e: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? E. Gymnastik
V78 Spm. 13f: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? F. Andre sportslige aktiviteter
V79 Spm. 13f: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? Hvis andre, skriv hvilke
V80 Spm. 13g: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? G. Deltager ikke
V81 Spm. 14a: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? A. Læser bøger
V82 Spm. 14b: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? B. Ser film
V83 Spm. 14c: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? C. Går i teatret
V84 Spm. 14d: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? D. Går på museer
V85 Spm. 14e: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? E. Andre indholdsbetonede interesser
V86 Spm. 14e: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? Hvis andre, skriv hvilke:
V87 Spm. 14f: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? F. Dyrker det ikke
V88 Spm. 15a: Dyrker du kreative aktiviteter? A. Skriver
V89 Spm. 15b: Dyrker du kreative aktiviteter? B. Maler
V90 Spm. 15c: Dyrker du kreative aktiviteter? C. Spiller musik, fx klaver, guitar
V91 Spm. 15d: Dyrker du kreative aktiviteter? D. Laver håndarbejde
V92 Spm. 15e: Dyrker du kreative aktiviteter? E. Andre kreative aktiviteter
V93 Spm. 15e: Dyrker du kreative aktiviteter? Hvis andre, skriv hvilke:
V94 Spm. 15f: Dyrker du kreative aktiviteter? F. Dyrker det ikke
V95 Spm. 16a: Arbejder du med edb i din fritid? A. Udvikler selv programmer
V96 Spm. 16b: Arbejder du med edb i din fritid? B. Installerer computere og netværk
V97 Spm. 16c: Arbejder du med edb i din fritid? C. Arbejder med databaseprogrammer
V98 Spm. 16d: Arbejder du med edb i din fritid? D. Andre edb-aktiviteter
V99 Spm. 16d: Arbejder du med edb i din fritid? Hvis andre, skriv hvilke:
V100 Spm. 16c: Arbejder du med edb i din fritid? E. Arbejder ikke med det
V101 Spm. 17: Har du et lønnet arbejde?
V102 Spm. 18: Hvor stor en del af dit fritidsliv tilbringer du sammen med andre? (Her tænkes både på organiserede og uorganiserede fritidsaktiviteter).
V103 Spm. 19: Føler du, at du i fritiden er nært knyttet til en kammeratsskabsgruppe
V104 Spm. 20a: Jeg er villig til at bruge mange år af mit liv til at blive klogere på mig selv og mine relationer til andre mennesker...
V105 Spm. 20b: Jeg vil gerne rejse ud og besøge fremmede lande, men jeg vil bo og arbejde herhjemme...
V106 Spm. 20c: Jeg vil gerne opleve fremmede kulturer og finde ud af hvordan mennesker fungerer under andre vilkår...
V107 Spm. 20d: Det er vigtigt for mig at lære mig selv at kende. Det tror jeg er forudsætningen for at få et godt liv...
V108 Spm. 20e: Jeg vil blive i stand til at kunne være sammen med mennesker i et hvilket som helst land...
V109 Spm. 20f: Kun hvis man virkelig forstår sin egen måde at fungere på, bliver man i stand til at skabe et godt liv sammen med andre...
V110 Spm. 20g: Det er vigtigt for mig at nå frem til en oplevelse af indsigt og forståelse omkring mit eget liv...
V111 Spm. 20h: Jeg føler, der er for trangt i Danmark. Jeg må have hele det globale arbejdsmarked til min rådighed...
V112 Spm. 20i: Jeg vil leve mit liv i Danmark. Her kender jeg mange mennesker...
V113 Spm. 20j: Det vigtigste for mig overhovedet er at lære noget, der kan styrke mig selv...
V114 Spm. 20k: Jeg vil gerne tage en del af min uddannelse i udlandet, men jeg vil hjem igen..
V115 Spm. 21a: Man må bidrage til, at det boligområde, man bor i, kan fungere så godt som muligt...
V116 Spm. 21b: Hvis en person i min familie får problemer, vil jeg gøre hvad jeg kan for at tage mig af vedkommende...
V117 Spm. 21c: Selv om jeg ikke kender det menneske, jeg står over for, vil jeg hjælpe det, hvis jeg kan se, det har brug for det
V118 Spm. 21d: Der er nogle mennesker, der altid løber ind i problemer. De må tage sig sammen og blive bedre til selv at løse deres problemer...
V119 Spm. 21e: Jeg kunne godt tænke mig at arbejde inden for en af de hjælpeorganisationer, der tager ud og hjælper i de mest nødlidende områder i verden...
V120 Spm. 21f: Hvis man vil være medlem af en organisation, må man også arbejde for, at den kan fungere...
V121 Spm. 21g: Vores samfund burde i langt højere grad bygge på, at man hjælper hinanden i hverdagen...
V122 Spm. 21h: Ethvert menneske må tage ansvar for sit eget liv. Man kan ikke basere sit liv på hjælp fra andre mennesker...
V123 Spm. 21i: Når konflikter i forskellige områder af verden fører til nød og elendighed, må man gøre, hvad man kan for at hjælpe de mennesker, det går ud over...
V124 Spm. 21j: Det gensidige ansvar bør være den helt grundlæggende mekanisme i relationen mellem mennesker...
V125 Spm. 21k: Jeg vil ikke tage ansvaret for andre mennesker. Jeg har nok at gøre med selv at finde fodfæste i tilværelsen...
V126 Spm. 21l: Jeg vil gerne være med til at løse nogle af de problemer, verden står overfor...
V127 Spm. 21m: Hvis jeg møder et menneske, der har problemer, vil jeg altid hjælpe det. Jeg kan slet ikke lade være...
V128 Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vælge den højeste. Far.
V129 Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vælge den højeste. Hvis din far har en anden uddannelse, hvilken?
V130 Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vlge den højeste. Mor
V131 Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vælge den højeste. Hvis din mor har anden uddannelse, hvilken?
V132 Spm. 23: Hvad er/var dine forældres stilling? (Skriv udførligt. Fx murersvend og ikke blot murer. Eller frisørmester og ikke blot frisør) Fars stilling:
V133 Spm. 23: Hvad er/var dine forældres stilling? (Skriv udførligt. Fx murersvend og ikke blot murer. Eller frisørmester og ikke blot frisør) Mors stilling:
V134 Spm. 24a: Hvad laver/lavede din far og mor på deres arbejde? (Skriv udførligt. På fabrik fx. står ved drejebænk eller arbejder på lageret. På kontoret fx: regnskab eller planlægger) Fars arbejde:
V135 Spm. 24b: Hvad laver/lavede din far og mor på deres arbejde? (Skriv udførligt. På fabrik fx. står ved drejebænk eller arbejder på lageret. På kontorer fx: regnskab eller planlægger) Mors arbejde:
V136 Spm. 25a: Har/havde din far nogle underordnede?
V137 Spm. 25a: Har/havde din far nogle underordnede? Antal:
V138 Spm. 25b. Har/havde din mor nogle underordnede?
V139 Spm. 25b: Har/havde din mor nogle underordnede? Antal:
V140 Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Far
V141 Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Hvis far andet, skriv hvad:
V142 Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Mor.
V143 Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Hvis mor andet, skriv hvad:
V144 Spm. 27: Hvor stor en del af din fritid tilbringer du sammen med din familie. (Forældre og søskende)?
V145 Spm. 28: Føler du, at du er nært knyttet til din familie?
V146 Spm. 29: Køn
V147 Spm. 30: Hvor gammel er du? Antal år:
V148 Spm. 31. Hvor bor du?
V149 Spm. 32: Kunne du tænke dig at gå i gang med en ingeniøruddannelse?
V150 Spm. 33: Kunne du tænke dig at gå i gang med en cand.mag. uddannelse inden for de humanistiske fag som dansk, engelsk, historie e.l?
V151 Spm. 34: Kunne du tænke dig at gå i gang med en uddannelse som sygeplejerske?
V152 Spm. 35: Kunne du tænke dig at gå i gang med en samfundsvidenskabelig uddannelse som fx statskundskab, sociologi eller økonomi?
V153 Spm. 36: Kunne du tænke dig at gå i gang med en uddannelse som pædagog?
V154 Spm. 37: Kunne du tænke dig at gå i gang med en uddannelse som datamatiker?
V155 Bunkenummer
Løbenummer Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv