V1 |
DDA studienummer |
V2 |
DDA løbenummer |
V3 |
Unges uddannelsesvalg undersøgelse |
V4 |
Skematype 0 |
V5 |
Spm. 1: Hvis du skulle vælge uddannelse lige nu, hvor lang en uddannelse ville du så vælge at gå i gang med efter afslutningen af din igangværende ungdomsuddannelse? |
V6 |
Spm. 2: Hvis du skulle vælge en uddannelse lige nu, hvilket område ville du så vælge at uddanne dig indenfor? |
V7 |
Spm. 2a: Hvis du skulle vælge en uddannelse lige nu, hvilket område ville du så vælge at uddanne dig indenfor? Andet, skriv hvad. |
V8 |
Spm. 3.1: Hvilken uddannelse kunne du lige nu tænke dig at tage? (skriv så præcist som muligt) Uddannelsestype. |
V9 |
Spm. 3.2: Hvilken uddannelse kunne du lige nu tænke dig at tage? (skriv så præcist som muligt) Fag |
V10 |
Spm. 4a: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? A. Udvikling og produktion i industri, byggeri og anlægsarbejder. |
V11 |
Spm. 4b: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? B. Forskning i privat virksomhed eller en offentlig forskningsinstitution |
V12 |
Spm. 4c: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? C. Rådgivning, herunder juridisk, psykologisk, teknisk |
V13 |
Spm. 4d: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? D. Undervisning af børn eller voksne |
V14 |
Spm. 4e: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? E. Administration i privat eller offentlig regi |
V15 |
Spm. 4f: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? F. Handel og finansiering |
V16 |
Spm. 4g: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? G. Arbejde med naturen i skov, landbrug og fiskeri |
V17 |
Spm. 4h: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? H. Sundhedsarbejde som læge, tandlæge, sygeplejerske e.l. |
V18 |
Spm. 4i: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? I. Arbejde inden for medier, film, teater etc. |
V19 |
Spm. 4j: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? J. Arbejde inden for politi eller militær |
V20 |
Spm. 4k: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? K. Andet |
V21 |
Spm. 4: Hvilken jobfunktion kunne du tænke dig at få efter endt uddannelse? Hvis andet, skriv hvad: |
V22 |
Spm. 5a: Jeg tror, at det klogeste man kan gøre er at følge en uddannelse hvor alt er lagt til rette for én. Så får man lært det, man skal... |
V23 |
Spm. 5b: Jeg vil gerne specialisere mig i mit fremtidige arbejdsliv, men jeg vil også have mulighed for at flytte til noget nyt undervejs... |
V24 |
Spm. 5c: Jeg vil gerne kunne sammensætte min uddannelse helt frit og tilpasse den efter min personlige udvikling. Det bedste ville være, hvis man slet ikke var bundet til en bestemt uddannelsesinstitution... |
V25 |
Spm. 5d: Jeg vil gerne have mulighed for at skifte mellem forskellige jobfunktioner, men jeg tror, man må arbejde inden for et bestemt område... |
V26 |
Spm. 5e: For mig er det helt afgørende ikke at blive låst fast i en bestemt jobfunktion. Jeg vil have mulighed for at springe mellem forskellige typer af job... |
V27 |
Spm. 5f: Det er svært selv at skulle være med til at bestemme indholdet af ens uddannelse. Man ved jo ikke selv, hvad man får brug for senere hen... |
V28 |
Spm. 5g: Man skal ikke flytte rundt mellem alle mulige former for jobfunktioner. Så bliver man aldrig rigtig god til noget |
V29 |
Spm. 5h: Jeg vil helst følge en bestemt uddannelse, men inden for den må der være stor frihed til selv at bestemme, hvad man vil lære... |
V30 |
Spm. 5i: For mig er det vigtigt at kunne møde nye udfordringer, efterhånden som jeg bevæger mig frem gennem arbejdslivet... |
V31 |
Spm. 5j: Hvis man selv blander sig meget i indholdet af ens uddannelse, så risikerer man at lære noget helt andet end det, der er brug for... |
V32 |
Spm. 5k: Jeg tror, at man gør klogt i at specialisere sig undervejs i arbejdslivet, så man bliver rigtig god indenfor et bestemt område... |
V33 |
Spm. 5l: Jeg vil gerne have en uddannelse, der på forhånd har en klar struktur, men der må være en vis frihed til selv at vælge fag og indhold... |
V34 |
Spm. 5m: Jeg vil lige fra starten satse på et bestemt arbejdsfelt, så jeg kan nå helt til tops inden for det... |
V35 |
Spm. 5n: Det klogeste er at følge en nøje planlagt uddannelse. Så lærer man det, der er brug for... |
V36 |
Spm. 6: Hvilken type af ungdomsuddannelse er du i gang med? |
V37 |
Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelse, du nu er i gang med? |
V38 |
Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelsen du er i gang med? a: |
V39 |
Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelsen du er i gang med? b: |
V40 |
Spm. 7: Hvilke fag har du valgt på det højeste niveau inden for den ungdomsuddannelsen du er i gang med? c: |
V41 |
Spm. 8: Hvor stor en del af din tid til lektier tilbringer du sammen med dine kammerater (lektielæsning/gruppearbejde o.l.)? |
V42 |
Spm. 9: Føler du, at du i skolen er nært knyttet til en kammeratsskabsgruppe? |
V43 |
Spm. 10a: Det må være sådan, at man når frem til samme resultat, uanset hvem der frembringer viden... |
V44 |
Spm. 10b: Når man søger ny viden, må man være i stand til først at arbejde med fortolkninger for derefter at gøre dem til genstand for objektive undersøgelser... |
V45 |
Spm. 10c: Man må prøve at gøre viden så uafhængig af menneskelige værdier som overhovedet muligt. Ellers kan man ikke regne med den... |
V46 |
Spm. 10d: Man må holde sig strengt til enten at tænke i fortolkninger eller at tænke ud fra det, der kan måles eller vejes. De to ting har intet med hinanden at gøre... |
V47 |
Spm. 10e: Man opnår viden og indsigt gennem fortolkning af tekster. Det er på den måde, man bliver klogere... |
V48 |
Spm. 10f: Jeg vil både lære noget faktuelt og kunne gennemføre fortolkninger... |
V49 |
Spm. 10g: Den eneste rigtige form for viden er den, man opnår gennem fortolkning. Der findes ingen objektiv viden... |
V50 |
Spm. 10h: Man vil altid forstå en tekst ud fra ens egen værdier. Det er på dette grundlag, man virkelig opnår insigt og viden... |
V51 |
Spm. 10i: Man kan ikke både fortolke og gennemføre objektiv vidensindsamling. Det bliver ikke til ordentlig viden... |
V52 |
Spm. 10j: Det er kun den viden, der er frembragt gennem målinger, man kan regne med. Alt andet må karakteriseres som subjektive vurderinger... |
V53 |
Spm. 10k: Man må det ene øjeblik kunne arbejde med noget, der kan måles og vejes, og det andet øjeblik kunne gå ind i en diskussion om værdier... |
V54 |
Spm. 10l: De hverdagserfaringer man har, er afgørende for, hvordan man fortolker en tekst. Derfor vil forskellige mennesker nå frem til forskellig indsigt ved læsning af en tekst... |
V55 |
Spm. 11a: Jeg mener, at mennesker, der lærer at arbejde med databaseprogrammering, bliver bedre til at tænke logisk end andre mennesker... |
V56 |
Spm. 11b: Jeg vil gerne lære noget grammatik, men det bliver ikke det, jeg kommer til at bruge mest tid på... |
V57 |
Spm. 11c: Man bliver nødt til at lære at arbejde med elektronisk databehandling. Det er tidens løsning... |
V58 |
Spm. 11d: Jeg mener, at virkelig god forståelse for grammatik er forudsætningen for enhver form for indlæring... |
V59 |
Spm. 11e: Hvis man vil blive godt til at overskue komplicerede problemer, er det en god idé at træne hjernen gennem arbejde med elektronisk databehandling... |
V60 |
Spm. 11f: Hvis man har en virkelig god indsigt i grammatik og i sprogets struktur, kan man blive en af dem, der tænker bedst... |
V61 |
Spm. 11g: Man kan i virkeligheden ikke tilegne sig noget fag, hvis man ikke har en virkelig god sprogforståelse... |
V62 |
Spm. 11h: Jeg vil ikke bruge tid på at arbejde ved en computer overhovedet... |
V63 |
Spm. 11i: Hvis man lærer at programmere, bliver man god til at tænke i komplicerede baner... |
V64 |
Spm. 11j: Jeg synes ikke, det er vigtigt at lære grammatik. Det behøver man ikke for at kunne et sprog.. |
V65 |
Spm. 11k: Hvis man virkelig vil udvikle sin evne til at tænke, så må man i dag lære den mest avancerede datalogiske tænkning af kende... |
V66 |
Spm. 11l: Hvis man kan danne gode sætninger, kan man lettere ved at tænke logisk... |
V67 |
Spm. 12a: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? A. Spejder |
V68 |
Spm. 12b: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? B. Religiøst arbejde |
V69 |
Spm. 12c: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? C. Politisk arbejde |
V70 |
Spm. 12d: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? D. Andre idébetonede aktiviteter |
V71 |
Spm. 12d: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? Hvis andre, skriv hvilke. |
V72 |
Spm. 12e: Deltager du i idébetonede fritidsaktiviteter? E. Deltager ikke |
V73 |
Spm. 13a: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? A. Holdsport |
V74 |
Spm. 13b: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? B. Andet sport |
V75 |
Spm. 13c: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? C. Styrketræning |
V76 |
Spm. 13d: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? D. Jogging |
V77 |
Spm. 13e: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? E. Gymnastik |
V78 |
Spm. 13f: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? F. Andre sportslige aktiviteter |
V79 |
Spm. 13f: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? Hvis andre, skriv hvilke |
V80 |
Spm. 13g: Deltager du i sportslige fritidsaktiviteter? G. Deltager ikke |
V81 |
Spm. 14a: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? A. Læser bøger |
V82 |
Spm. 14b: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? B. Ser film |
V83 |
Spm. 14c: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? C. Går i teatret |
V84 |
Spm. 14d: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? D. Går på museer |
V85 |
Spm. 14e: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? E. Andre indholdsbetonede interesser |
V86 |
Spm. 14e: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? Hvis andre, skriv hvilke: |
V87 |
Spm. 14f: Dyrker du indholdsbetonede interesser i fritiden? F. Dyrker det ikke |
V88 |
Spm. 15a: Dyrker du kreative aktiviteter? A. Skriver |
V89 |
Spm. 15b: Dyrker du kreative aktiviteter? B. Maler |
V90 |
Spm. 15c: Dyrker du kreative aktiviteter? C. Spiller musik, fx klaver, guitar |
V91 |
Spm. 15d: Dyrker du kreative aktiviteter? D. Laver håndarbejde |
V92 |
Spm. 15e: Dyrker du kreative aktiviteter? E. Andre kreative aktiviteter |
V93 |
Spm. 15e: Dyrker du kreative aktiviteter? Hvis andre, skriv hvilke: |
V94 |
Spm. 15f: Dyrker du kreative aktiviteter? F. Dyrker det ikke |
V95 |
Spm. 16a: Arbejder du med edb i din fritid? A. Udvikler selv programmer |
V96 |
Spm. 16b: Arbejder du med edb i din fritid? B. Installerer computere og netværk |
V97 |
Spm. 16c: Arbejder du med edb i din fritid? C. Arbejder med databaseprogrammer |
V98 |
Spm. 16d: Arbejder du med edb i din fritid? D. Andre edb-aktiviteter |
V99 |
Spm. 16d: Arbejder du med edb i din fritid? Hvis andre, skriv hvilke: |
V100 |
Spm. 16c: Arbejder du med edb i din fritid? E. Arbejder ikke med det |
V101 |
Spm. 17: Har du et lønnet arbejde? |
V102 |
Spm. 18: Hvor stor en del af dit fritidsliv tilbringer du sammen med andre? (Her tænkes både på organiserede og uorganiserede fritidsaktiviteter). |
V103 |
Spm. 19: Føler du, at du i fritiden er nært knyttet til en kammeratsskabsgruppe |
V104 |
Spm. 20a: Jeg er villig til at bruge mange år af mit liv til at blive klogere på mig selv og mine relationer til andre mennesker... |
V105 |
Spm. 20b: Jeg vil gerne rejse ud og besøge fremmede lande, men jeg vil bo og arbejde herhjemme... |
V106 |
Spm. 20c: Jeg vil gerne opleve fremmede kulturer og finde ud af hvordan mennesker fungerer under andre vilkår... |
V107 |
Spm. 20d: Det er vigtigt for mig at lære mig selv at kende. Det tror jeg er forudsætningen for at få et godt liv... |
V108 |
Spm. 20e: Jeg vil blive i stand til at kunne være sammen med mennesker i et hvilket som helst land... |
V109 |
Spm. 20f: Kun hvis man virkelig forstår sin egen måde at fungere på, bliver man i stand til at skabe et godt liv sammen med andre... |
V110 |
Spm. 20g: Det er vigtigt for mig at nå frem til en oplevelse af indsigt og forståelse omkring mit eget liv... |
V111 |
Spm. 20h: Jeg føler, der er for trangt i Danmark. Jeg må have hele det globale arbejdsmarked til min rådighed... |
V112 |
Spm. 20i: Jeg vil leve mit liv i Danmark. Her kender jeg mange mennesker... |
V113 |
Spm. 20j: Det vigtigste for mig overhovedet er at lære noget, der kan styrke mig selv... |
V114 |
Spm. 20k: Jeg vil gerne tage en del af min uddannelse i udlandet, men jeg vil hjem igen.. |
V115 |
Spm. 21a: Man må bidrage til, at det boligområde, man bor i, kan fungere så godt som muligt... |
V116 |
Spm. 21b: Hvis en person i min familie får problemer, vil jeg gøre hvad jeg kan for at tage mig af vedkommende... |
V117 |
Spm. 21c: Selv om jeg ikke kender det menneske, jeg står over for, vil jeg hjælpe det, hvis jeg kan se, det har brug for det |
V118 |
Spm. 21d: Der er nogle mennesker, der altid løber ind i problemer. De må tage sig sammen og blive bedre til selv at løse deres problemer... |
V119 |
Spm. 21e: Jeg kunne godt tænke mig at arbejde inden for en af de hjælpeorganisationer, der tager ud og hjælper i de mest nødlidende områder i verden... |
V120 |
Spm. 21f: Hvis man vil være medlem af en organisation, må man også arbejde for, at den kan fungere... |
V121 |
Spm. 21g: Vores samfund burde i langt højere grad bygge på, at man hjælper hinanden i hverdagen... |
V122 |
Spm. 21h: Ethvert menneske må tage ansvar for sit eget liv. Man kan ikke basere sit liv på hjælp fra andre mennesker... |
V123 |
Spm. 21i: Når konflikter i forskellige områder af verden fører til nød og elendighed, må man gøre, hvad man kan for at hjælpe de mennesker, det går ud over... |
V124 |
Spm. 21j: Det gensidige ansvar bør være den helt grundlæggende mekanisme i relationen mellem mennesker... |
V125 |
Spm. 21k: Jeg vil ikke tage ansvaret for andre mennesker. Jeg har nok at gøre med selv at finde fodfæste i tilværelsen... |
V126 |
Spm. 21l: Jeg vil gerne være med til at løse nogle af de problemer, verden står overfor... |
V127 |
Spm. 21m: Hvis jeg møder et menneske, der har problemer, vil jeg altid hjælpe det. Jeg kan slet ikke lade være... |
V128 |
Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vælge den højeste. Far. |
V129 |
Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vælge den højeste. Hvis din far har en anden uddannelse, hvilken? |
V130 |
Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vlge den højeste. Mor |
V131 |
Spm. 22: Har dine forældre en uddannelse? (Her tænkes på en uddannelse, der ligger efter folkeskole og evt. gymnasium og giver erhvervskompentence). Hvis dine forældre har flere uddannelser, må du vælge den højeste. Hvis din mor har anden uddannelse, hvilken? |
V132 |
Spm. 23: Hvad er/var dine forældres stilling? (Skriv udførligt. Fx murersvend og ikke blot murer. Eller frisørmester og ikke blot frisør) Fars stilling: |
V133 |
Spm. 23: Hvad er/var dine forældres stilling? (Skriv udførligt. Fx murersvend og ikke blot murer. Eller frisørmester og ikke blot frisør) Mors stilling: |
V134 |
Spm. 24a: Hvad laver/lavede din far og mor på deres arbejde? (Skriv udførligt. På fabrik fx. står ved drejebænk eller arbejder på lageret. På kontoret fx: regnskab eller planlægger) Fars arbejde: |
V135 |
Spm. 24b: Hvad laver/lavede din far og mor på deres arbejde? (Skriv udførligt. På fabrik fx. står ved drejebænk eller arbejder på lageret. På kontorer fx: regnskab eller planlægger) Mors arbejde: |
V136 |
Spm. 25a: Har/havde din far nogle underordnede? |
V137 |
Spm. 25a: Har/havde din far nogle underordnede? Antal: |
V138 |
Spm. 25b. Har/havde din mor nogle underordnede? |
V139 |
Spm. 25b: Har/havde din mor nogle underordnede? Antal: |
V140 |
Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Far |
V141 |
Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Hvis far andet, skriv hvad: |
V142 |
Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Mor. |
V143 |
Spm. 26: Er/var din far og mor selvstændige eller ansatte? Hvis mor andet, skriv hvad: |
V144 |
Spm. 27: Hvor stor en del af din fritid tilbringer du sammen med din familie. (Forældre og søskende)? |
V145 |
Spm. 28: Føler du, at du er nært knyttet til din familie? |
V146 |
Spm. 29: Køn |
V147 |
Spm. 30: Hvor gammel er du? Antal år: |
V148 |
Spm. 31. Hvor bor du? |
V149 |
Spm. 32: Kunne du tænke dig at gå i gang med en ingeniøruddannelse? |
V150 |
Spm. 33: Kunne du tænke dig at gå i gang med en cand.mag. uddannelse inden for de humanistiske fag som dansk, engelsk, historie e.l? |
V151 |
Spm. 34: Kunne du tænke dig at gå i gang med en uddannelse som sygeplejerske? |
V152 |
Spm. 35: Kunne du tænke dig at gå i gang med en samfundsvidenskabelig uddannelse som fx statskundskab, sociologi eller økonomi? |
V153 |
Spm. 36: Kunne du tænke dig at gå i gang med en uddannelse som pædagog? |
V154 |
Spm. 37: Kunne du tænke dig at gå i gang med en uddannelse som datamatiker? |
V155 |
Bunkenummer |
Løbenummer |
Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv |