V1 |
DDA studienummer |
V2 |
DDA løbenummer |
V3 |
Land |
V4 |
ID nummer |
V5 |
Ny ID nummer |
V6 |
Skema |
V7 |
Spm. 1: Hvor vigtigt mener du det er, at regeringen er særlig opmærksom på hver af de nedenstående opgaver? a. Opretholde høj social velfærd |
V8 |
Spm. 1: Hvor vigtigt mener du det er, at regeringen er særlig opmærksom på hver af de nedenstående opgaver? b. Sørge for en høj økonomisk vækst |
V9 |
Spm. 1: Hvor vigtigt mener du det er, at regeringen er særlig opmærksom på hver af de nedenstående opgaver? c. Bekæmpe miljøforureningen |
V10 |
Spm. 2: Hvordan vil du placere dit synspunkt på en skala fra 1 til 4 mellem to forskellige opfattelser af regeringens rolle? (1 betyder at du er helt enig med påstanden til venstre, 4 betyder at du er helt enig med påstanden til højre, eller du kan vælge et tal her imellem) a. Jo mindre regeringen blander sig, desto bedre/ Regeringen burde være mere aktiv |
V11 |
Spm. 2: Hvordan vil du placere dit synspunkt på en skala fra 1 til 4 mellem to forskellige opfattelser af regeringens rolle? (1 betyder at du er helt enig med påstanden til venstre, 4 betyder at du er helt enig med påstanden til højre, eller du kan vælge et tal her imellem) b. Vi behøver en stærk regering til at løse nutidens indviklede økonomiske problemer/ Det frie marked kan håndtere disse problemer uden regeringens indblanding |
V12 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? a. Lige muligheder for uddannelse til alle |
V13 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? b. Social tryghed for de ældre |
V14 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? c. Understøttelse til arbejdsløse |
V15 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? d. Økonomisk hjælp til fattige lande |
V16 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? e. Miljøbeskyttelse |
V17 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? f. Bekæmpe kriminalitet |
V18 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? g. Hvilken af de ovenfor nævnte opgaver er vigtigst |
V19 |
Spm. 3: I hvilket omfang er du villig til at betale skat så staten kan tage sig af de følgende opgaver? h. Hvilken af de nævnte opgaver er næstvigtigst |
V20 |
Spm. 4: Hvor megen tid bruger du dagligt på at læse avis? |
V21 |
Spm. 5: Hvor megen tid bruger du dagligt på at se nyheder i TV? |
V22 |
Spm. 6: Hvor ofte diskuterer du politik med mennesker du kender godt? a. Din familie |
V23 |
Spm. 6: Hvor ofte diskuterer du politik med mennesker du kender godt? b. En overordnet |
V24 |
Spm. 6: Hvor ofte diskuterer du politik med mennesker du kender godt? c. En nær kollega |
V25 |
Spm. 6: Hvor ofte diskuterer du politik med mennesker du kender godt? d. En nabo |
V26 |
Spm. 6: Hvor ofte diskuterer du politik med mennesker du kender godt? e. En nær ven |
V27 |
Spm. 7: Hvordan plejer du at reagere når du er uenig med folk du kender godt? Din familie |
V28 |
Spm. 7: Hvordan plejer du at reagere når du er uenig med folk du kender godt? En overordnet |
V29 |
Spm. 7: Hvordan plejer du at reagere når du er uenig med folk du kender godt? En nær kollega |
V30 |
Spm. 7: Hvordan plejer du at reagere når du er uenig med folk du kender godt? En nabo |
V31 |
Spm. 7: Hvordan plejer du at reagere når du er uenig med folk du kender godt? En nær ven |
V32 |
Spm. 8: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? a. For mig at se er der ikke nogen forskel på de politiske partier |
V33 |
Spm. 8: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? b. Myndighederne er stort set ligeglade med hvad folk som mig mener |
V34 |
Spm. 8: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? c. Folk som mig har ikke nogen indflydelse på regeringens handlinger |
V35 |
Spm. 8: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? d. Politik er så indviklet, at folk som mig ikke rigtig forstår hvad der sker |
V36 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? a. Stemmer ved valgene |
V37 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? b. Kontakter myndighederne direkte |
V38 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? c. Kontakter et folketingsmedlem/parlamentsmedlem |
V39 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? d. Arbejder gennem et politisk parti |
V40 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? e. Deltager i organisationer (f.eks. fagforening) |
V41 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? f. Deltager i andre foreninger |
V42 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? g. Bruger familie og personlige netværk |
V43 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? h. Kontakter medierne (aviser, radio eller TV) |
V44 |
Spm. 9: Hvad gør folk som dig for at blive hørt i samfundet? i. Andet, skriv venligst hvad: |
V45 |
Spm. 10: Når du skal afgøre hvem du vil stemme på, hvilke af kandidatens egenskaber er så vigtige for dig? a. Kandidaternes partitilhørsforhold |
V46 |
Spm. 10: Når du skal afgøre hvem du vil stemme på, hvilke af kandidatens egenskaber er så vigtige for dig? b. Kandidatens politiske ideer |
V47 |
Spm. 10: Når du skal afgøre hvem du vil stemme på, hvilke af kandidatens egenskaber er så vigtige for dig? c. Kandidatens karakteregenskaber |
V48 |
Spm. 10: Når du skal afgøre hvem du vil stemme på, hvilke af kandidatens egenskaber er så vigtige for dig? d. Om kandidaten fremstår som en stærk leder |
V49 |
Spm. 10: Når du skal afgøre hvem du vil stemme på, hvilke af kandidatens egenskaber er så vigtige for dig? e. Om kandidaten er uafhængig af økonomiske særinteresser |
V50 |
Spm. 10: Når du skal afgøre hvem du vil stemme på, hvilke af kandidatens egenskaber er så vigtige for dig? f. Andet, skriv venligst hvad: |
V51 |
Spm. 11: Hvor enig er du i de følgende påstande? a. Ethvert politisk synspunkt bør tolereres |
V52 |
Spm. 11: Hvor enig er du i de følgende påstande? b. Stærke meningsforskelle kan underminere samfundets stabilitet |
V53 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? a. Folketinget/parlamentet |
V54 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? b. De politiske partier |
V55 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? c. Fagforeningerne |
V56 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? d. Medierne |
V57 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? e. Retsvæsenet |
V58 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? f. Offentlige myndigheder |
V59 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? g. Politiet |
V60 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? h. Forsvaret |
V61 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? i. De største virksomheder |
V62 |
Spm. 12: Hvor stor tillid har du til hver af de følgende institutioner? j. Uddannelsessystemet |
V63 |
Spm. 13: Hvor godt synes du at vort politiske system fungerer I dag? |
V64 |
Spm. 14: Hvor vigtige mener du at de følgende rettigheder er? a. Stemmeretten |
V65 |
Spm. 14: Hvor vigtige mener du at de følgende rettigheder er? b. Retten til at deltage i alle slags organisationer |
V66 |
Spm. 14: Hvor vigtige mener du at de følgende rettigheder er? c. Retten til at holde møder og demonstrere |
V67 |
Spm. 14: Hvor vigtige mener du at de følgende rettigheder er? d. Retten til at være fuldt informeret om regeringens arbejde og opgaver |
V68 |
Spm. 14: Hvor vigtige mener du at de følgende rettigheder er? e. Ytringsfriheden |
V69 |
Spm. 14: Hvor vigtige mener du at de følgende rettigheder er? f. Retten til at kunne kritisere regeringen |
V70 |
Spm. 15: Hvor tilfreds er du med omfanget af disse rettigheder i dagens Danmark? a. Stemmeretten |
V71 |
Spm. 15: Hvor tilfreds er du med omfanget af disse rettigheder i dagens Danmark? b. Retten til at deltage i alle slags organisationer |
V72 |
Spm. 15: Hvor tilfreds er du med omfanget af disse rettigheder i dagens Danmark? c. Retten til at holde møder og demonstrere |
V73 |
Spm. 15: Hvor tilfreds er du med omfanget af disse rettigheder i dagens Danmark? d. Retten til at være fuldt informeret om regeringens arbejde og opgaver |
V74 |
Spm. 15: Hvor tilfreds er du med omfanget af disse rettigheder i dagens Danmark? e. Ytringsfriheden |
V75 |
Spm. 15: Hvor tilfreds er du med omfanget af disse rettigheder i dagens Danmark? f. Retten til at kunne kritisere regeringen |
V76 |
Spm. 16: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? a. Politikerne holder op med at tænke på folkets interesser når de først er blevet valgt |
V77 |
Spm. 16: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? b. En politisk leders moral og menneskelige kvaliteter er vigtigere end hans ideer |
V78 |
Spm. 16: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? c. Gode politiske ledere bør arbejde på at opretholde harmonien i samfundet |
V79 |
Spm. 16: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? d. En god politisk leder bør følge den offentlige mening frem for sin egen overbevisning |
V80 |
Spm. 16: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? e. En politiker som forstår magtspillet er at foretrække frem for en politiker som er moralsk pletfri |
V81 |
Spm. 16: Hvor enig er du i hver af de følgende påstande? f. En leder bør drage omsorg for folket ligesom forældre viser omsorg for deres børn |
V82 |
Spm. 17: Alt taget i betragtning, hvor tilfreds er du med dit liv |
V83 |
Spm. 18: Hvor enig er du i følgende påstande? a. En gruppe uden en stærk leder betyder kaos |
V84 |
Spm. 18: Hvor enig er du i følgende påstande? b. Det er vigtigere at have en fremragende politisk leder end politisk demokrati |
V85 |
Spm. 18: Hvor enig er du i følgende påstande? c. De fleste ledere ville misbruge deres magt hvis de ikke var underlagt demokratisk kontrol |
V86 |
Spm. 18: Hvor enig er du i følgende påstande? d. Regler er altid velbegrundede og bør følges selvom man ikke forstår dem |
V87 |
Spm. 18: Hvor enig er du i følgende påstande? e. Man kan godt overtræde en regel hvis man finder den uretfærdig |
V88 |
Spm. 18: Hvor enig er du i følgende påstande? f. Man kan overlade alt til en retskaffen leder |
V89 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? a. Selv de mest yderligtgående partier bør have mulighed for at opstille ved valg |
V90 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? b. Formålet med god regeringsførelse er at opretholde harmoniske sociale relationer |
V91 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? c. Formålet med god regeringsførelse er at sikre at ingen er tvunget til at leve i fattigdom |
V92 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? d. En politisk beslutning er ikke fair, hvis man helt ser bort fra mindretallets opfattelse |
V93 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? e. God regeringsførelse fremmes ved konkurrence om magten mellem forskellige partier |
V94 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? f. Politikernes menneskelige kvaliteter er vigtigere end love og institutioner |
V95 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? g. Man bør ikke presse folk til at udtrykke deres meninger |
V96 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? h. Formålet med god regeringsførelse er at sikre individets frihed |
V97 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? i. Politiske diskussioner er en naturlig del af skolernes undervisning |
V98 |
Spm. 19: Hvor enig er du i følgende påstande? j. Politiske diskussioner er en nødvendig del af opdragelsen i familien |
V99 |
Spm. 20: Hvor ville du placere dit eget synspunkt mellem de følgende alternativer? (På en skala fra 1 til 4) a. Man må altid være på vagt over for andre mennesker/ Man kan stole på de fleste mennesker |
V100 |
Spm. 20: Hvor ville du placere dit eget synspunkt mellem de følgende alternativer? (På en skala fra 1 til 4) b. Hvad der er rigtigt eller forkert afhænger fuldstændig af tid og sted/ Hvad der er rigtigt eller forkert gælder uanset tid og sted |
V101 |
Spm. 20: Hvor ville du placere dit eget synspunkt mellem de følgende alternativer? (På en skala fra 1 til 4) c. Folk flest behandler mig fair, også selv om de ikke er mine nære venner/ Folk som ikke er mine nære venner vil prøve på at udnytte mig hvis de får lejlighed til det |
V102 |
Spm. 20: Hvor ville du placere dit eget synspunkt mellem de følgende alternativer? (På en skala fra 1 til 4) d. Børn bør altid behandle deres forældre med respekt/ Forældre må gerne gøre sig fortjent til børnenes respekt |
V103 |
Spm. 20: Hvor ville du placere dit eget synspunkt mellem de følgende alternativer? (På en skala fra 1 til 4) e. Familie og forretning bør holdes adskilt/ Familie og forretning hører naturligt sammen |
V104 |
Spm. 21: Hvor enig er du i følgende påstande? a. Mennesket er grundlæggende indstillet på at samarbejde |
V105 |
Spm. 21: Hvor enig er du i følgende påstande? b. Det idelle samfund er ligesom en familie |
V106 |
Spm. 21: Hvor enig er du i følgende påstande? c. Den moderne livsstil bidrager til samfundets nedbrydning |
V107 |
Spm. 21: Hvor enig er du i følgende påstande? d. Den menneskelige natur er grundlæggende selvisk |
V108 |
Spm. 22: Hvor enig er du i følgende påstande? a. Jeg foretrækker at være uafhængig frem for at være afhængig af andre |
V109 |
Spm. 22: Hvor enig er du i følgende påstande? b. Jeg holder af at konkurrere med andre |
V110 |
Spm. 22: Hvor enig er du i følgende påstande? c. Jeg nyder at være sammen med andre |
V111 |
Spm. 22: Hvor enig er du i følgende påstande? d. Jeg føler at det er op til mig at sørge for en god stemning blandt de mennesker jeg omgås |
V112 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er a. Gode manerer |
V113 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er b. Uafhængighed |
V114 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er c. Arbejdsomhed |
V115 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er d. Ansvarlighed |
V116 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er e. Kreativitet |
V117 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er f. Tolerance |
V118 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er g. Respekt |
V119 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er h. Sparsommelighed |
V120 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er i. Beslutsomhed |
V121 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er j. Religøs tro |
V122 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er k. Uselviskhed |
V123 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er l. Lydighed |
V124 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er m. Evne til at tænke selvstændigt |
V125 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er n. Selvbeherskelse |
V126 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er o. Ambitioner |
V127 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er p. Andet, skriv venligst hvad: |
V128 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er Foretag en rangordning af de tre mest vigtige egenskaber som et barn bør lære fra ovenstående liste. Angiv med bogstaverne a til p i felterne 1) til 3) (1 er vigtigst) 1.: |
V129 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er Foretag en rangordning af de tre mest vigtige egenskaber som et barn bør lære fra ovenstående liste. Angiv med bogstaverne a til p i felterne 1) til 3) (1 er vigtigst) 2.: |
V130 |
Spm. 23: Neden for er en række egenskaber man kan opmuntre børn til at lære der hjemme. Angiv hvor vigtig du mener hver af disse egenskaber er Foretag en rangordning af de tre mest vigtige egenskaber som et barn bør lære fra ovenstående liste. Angiv med bogstaverne a til p i felterne 1) til 3) (1 er vigtigst) 3.: |
V131 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? a. Din familie |
V132 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? b. Dine venner |
V133 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? c. Dine naboer |
V134 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? d. Dine kollegaer |
V135 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? e. Personer du gik i skole eller studerede sammen med |
V136 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? f. Dine overordnede |
V137 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? g. Personer af egen nationalitet, du ikke kender |
V138 |
Spm. 24: Hvor meget stoler du på hver af følgende grupper? h. Udlændinge du ikke kender |
V139 |
Spm. 25: Køn |
V140 |
Spm. 26: Alder |
V141 |
Spm. 27: Civilstand |
V142 |
Spm. 28: Religiøst tilhørsforhold |
V143 |
Spm. 29: Uddannelse |
V144 |
Spm. 30: Beskæftigelse |
V145 |
Spm. 31: Stilling (hvis ansat) |
V146 |
Spm. 32: Hvor ville du anbringe dig selv på en skala for social status ? |
V147 |
Spm. 33: Hvor vil du placere dig selv på en politisk venstre-højre skala? |
V148 |
Spm. 34: Hvor vil du placere din families indkomst? |
V149 |
Spm. 35: Synes du, at dine sociale og politiske holdninger kommer rimeligt til udtryk gennem besvarelsen af dette spørgeskema? |
V150 |
Antal personer i husstanden |
V151 |
Stemte ved valget den 11. marts 1998 |
V152 |
Ubehandlet alder |
V153 |
Danmark: Religiøst tilhørsforhold |
V154 |
Demografisk vægt |
V155 |
Finland: Fødselsår |
V156 |
Finland: Ubehandlet alder |
V157 |
Finland: Religiøst tilhørsforhold |
V158 |
Sverige: Oprindelsesland |
V159 |
Sverige: Statsborgerskab |
V160 |
Sverige: Ubehandlet alder |
V161 |
Sverige: Religiøst tilhørsforhold |
V162 |
Kina: By kode |
V163 |
Kina: Distrikts kode |
V164 |
Kina: Ubehandlet alder |
V165 |
Kina: Religiøst tilhørsforhold |
V166 |
Japan: By kode |
V167 |
Japan; Ubehandlet alder |
V168 |
Japan: Uddannelse (efter krig) |
V169 |
Japan: Uddannelse (før krig) |
V170 |
Japan: Religiøs tilhørsforhold |
V171 |
Korea: Stemme ved det generelle valg |
V172 |
Parti præference |
V173 |
Korea: Ubehandlet alder |
V174 |
Korea: Religiøs tilhørsforhold |
V175 |
Finland: Modersmål 3 kategorier |
Løbenummer |
Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv |