Indhold
?
Virksomheders sociale ansvarlighed viser sig i konkrete medarbejderhandlinger. En af de medarbejdsgrupper, der er central i denne forbindelse er virksomhedernes ledere, herunder topledere, men også mellemledere på forskellige niveauer. Undersøgelsen består i en større repræsentativ survey blandt ledere i Danmark, herunder også selvstændige, der er (med)ejer af en virksomhed. Formålet er især at belyse ledernes holdninger (værdier) og adfærd på det sociale område, herunder både vedr. internt socialt ansvar (fx hensyntagen til egne medarbejdere og forebyggelse af sociale problemer og udstødning) og eksternt socialt ansvar (fx ansættelse af personale med nedsat arbejdsevne og socialt engagement i lokalsamfundet). Bl.a. belyses, hvorledes ledernes holdninger og adfærd afhænger af branche, virksomhedstype, ledelsesniveau, lederens funktion (herunder fx ledelse af produktion eller salg), lederens underordnede (fx deres kvalifikationsniveau), om lederen er mand eller kvinde, lederens alder og uddannelse, karriere og aspekter af lederens livsstil og holdning til samfundsspørgsmål generelt. En sådan undersøgelse af ledere vil bl.a. være central for forståelse af, hvilke forhold der hæmmer og fremmer "virksomheders" sociale engagement.