Indhold
?
Datamaterialet er et resultat af en tværnational undersøgelse, som blev gennemført i Danmark, Tyskland, England og Italien. Undersøgelsen havde til formål at undersøge, hvordan forbrugerne danner holdninger og beslutninger i forbindelse med købet af genmodificerede fødevarer. Undersøgelsen koncentrerer sig om genmodificeret yoghurt og øl. Tidligere har forskning vist, at forbrugerne er meget skeptiske over for genmodificering i fødevareproduktionen, men indtil videre er det kun lidt forskning, der har forsøgt at forklare, hvordan forbrugerne danner deres holdninger og tager deres beslutning vedrørende disse fødevarer. Undersøgelsen er gennemført som led i projektet ''Consumer Attitudes and Decision-Making with Regard to Genetically Engineered Food Products. Projektet blev støttet økonomisk af EU-Kommissionen gennem kontraktnr. FAIR-PL96-1667.Koordinator for projektet var professor Klaus G. Grunert, Handelshøjskolen i Århus, Danmark. Deltagere i projektet var VTT, Finland; Universität Potsdam, Tyskland; ISIDA, Italien; Institut of Food Research, Storbritannien; Oy Panimolaboratorio-Bryggerilaboratoriet AB, Finland, og Chr. Hansen A/S, Danmark. I alt blev 2031 forbrugere interviewet i de 4 deltagende lande.