Indhold
?
Wonderful Copenhagen tog initiativ til analysen af turisters kulturforbrug for at komme nærmere en forståelse af Københavns turister og deres motivationer, forventninger, adfærd og kulturforbrug. Formålet med projektet blev formuleret således: - At give ny viden om, hvordan turisterne bruger København - og særligt belyse turisternes kulturforbrug samt oplevelsen af byens kulturudbud. - At analysere hvilke forhåndsforventninger turisterne har og hvilke af disse forventninger, der skuffes og hvilke, der imødekommes. - At segmentere og opdele turisterne efter hvilke holdninger de har til deres ferie og i forlængelse heraf finde ud af, hvordan segmenterne forbruger København forskelligt. - At segmentere og opdele kulturaktiviteterne efter hvilke attraktioner, der hører sammen (som er på samme oplevelsesrute) og se hvilke segmenter og hvilke turister der vælger hvilke ruter. - At give konkrete anbefalinger til fremtidige markedføringstiltag, både overordnet for byen København og for de involverede kulturinstitutioner og attraktioner. - At give information om turisternes brug af Copenhagen Card samt viden om kortets indvirkning på turisternes adfærd. Undersøgelsen blev gennemført som to delundersøgelser: en ex ante spørgeskemaundersøgelse, som turisterne blev bedt om at besvare i starten af deres ophold i København og en post hoc undersøgelse, som turisterne blev bedt om at besvare efter deres ophold i København. Undersøgelsen blev gennemført i perioden 8. juli - 10. september 2004.