Valgkampagner - online panel, 2008-12 (2010-2011)
Alias:
Online Panel of Electoral Campaigning (OPEC), 2008-12
Formål
?
Formålet med online panelet af valgkampen (OPEC) er at estimere, i hvilket omfang valgkampagner har en betydning. Det vil sige, i hvilket omfang påvirker kampagnen vælgernes politiske præferencer, socialt engagement og holdning til partier og politikere.
Indhold
?
Undersøgelsen opstiller 6 specifikke effekter af valgkampen på vælgerne, effekterne retter sig mod forskellige mekanismer i vælgeradfærden og forskellige dele af valgkampen. De 6 teser er som følger:
1. Valgkampens engagement oplyser vælgerne om politik.
2. Valgkampen påvirker, hvilke emner vælgerne bedømmer partierne på.
3. Valgkampen mobiliserer grundlæggende værdier og bekræfter derfor vælgerne i deres umiddelbare valg.
4. Valgkampen filtreres gennem vælgerens grundlæggende værdier i lyset af deres politiske opmærksomhed og viden.
5. Valgkampen behandles løbende i vælgernes politiske valg, men glemmes dernæst umiddelbart.
6. Valgkampen forstærker genveje til politiske valg, som partiernes stereotype placering på venstre-højre skalaen og basale følelsesmæssige affektioner for kandidaterne.
Teserne analyseres på baggrund af data fra et 6-bølge panelstudie med en række spørgeskemaer og eksperimenter.
Tabeller
?
Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.
Dokumentation
?
Der er ingen tilgængelig information om dokumentation.
Du kan søge om adgang til dokumentation ved at klikke på 'Søg om adgang'.
Emneord
?
Der er ingen emneord.
Dækker perioden
?
Fra 01-01-2010 til 19-09-2011.