Søgning » Valgkampagner - online panel, 2008-12
Bemærkning

Adgangsbetingelser: Ingen adgangsrestriktioner overhovedet

Aflevering 37419
Forskningsdata

Valgkampagner - online panel, 2008-12 (2010-2011)

Alias: Online Panel of Electoral Campaigning (OPEC), 2008-12


Skabt af ?
Formål ?

Formålet med online panelet af valgkampen (OPEC) er at estimere, i hvilket omfang valgkampagner har en betydning. Det vil sige, i hvilket omfang påvirker kampagnen vælgernes politiske præferencer, socialt engagement og holdning til partier og politikere.

Indhold ?

Undersøgelsen opstiller 6 specifikke effekter af valgkampen på vælgerne, effekterne retter sig mod forskellige mekanismer i vælgeradfærden og forskellige dele af valgkampen. De 6 teser er som følger: 1. Valgkampens engagement oplyser vælgerne om politik. 2. Valgkampen påvirker, hvilke emner vælgerne bedømmer partierne på. 3. Valgkampen mobiliserer grundlæggende værdier og bekræfter derfor vælgerne i deres umiddelbare valg. 4. Valgkampen filtreres gennem vælgerens grundlæggende værdier i lyset af deres politiske opmærksomhed og viden. 5. Valgkampen behandles løbende i vælgernes politiske valg, men glemmes dernæst umiddelbart. 6. Valgkampen forstærker genveje til politiske valg, som partiernes stereotype placering på venstre-højre skalaen og basale følelsesmæssige affektioner for kandidaterne. Teserne analyseres på baggrund af data fra et 6-bølge panelstudie med en række spørgeskemaer og eksperimenter.

Tabeller ?

Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Dokumentation ?

Der er ingen tilgængelig information om dokumentation.
Du kan søge om adgang til dokumentation ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Emneord ?

Der er ingen emneord.

Dækker perioden ?

Fra 01-01-2010 til 19-09-2011.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen