Indhold
?
Undersøgelsen søger at beskrive 8 klasses skoleelevers demokratideltagelse og atittude henimod spørgsmål om civilsamfundet. Undersøgelsen har et komparativt perspektiv og indeholder i rapporten en række kvalitative data, der beskriver forholdene i de deltagende lande.
Hovedfokus har været på følgende
• Værdier = grundlæggende antagelser om demokratiet og borgerens rolle i et demokrati
• Holdninger = umiddelbare holdninger til forskellige politiske fænomener i samfundet
• Intentioner om at deltage = forventninger om fremtidig politisk deltagelse af forskellig slags
• Deltagelse = deltagelse i politiske aktiviteter på skolen eller i samfundet, før eller nu
I alt 38 lande har deltaget i undersøgelsen. Der er tale om følgende: Belgien (flamsk), Bulgarien, Chile, Colombia, Cypern, Danmark, Den Dominikanske Republik, England, Estland, Finland, Grækenland, Guatemala, Holland, Hong Kong SAR, Indonesien, Irland, Italien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Mexico, New Zealand, Norge, Paraguay, Polen, Rusland, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Sydkorea, Taiwan (Taipei), Tjekkiet, Thailand og Østrig.. I alt er der i undersøgelsen samlet 140.000 elevbesvarelser fra 5.300 skoler og 62.000 lærere. i den danske sample er der tale om 4508 elever, 193 skoler, 928 lærere og 171 skoleledere. Tidligere undersøgelser er foretaget i 1971 og 1999