Søgning » Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU kohorten), 2. opfølgning, 2008-2009
Serie 23437279
Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU-kohorten)

Fra samme serie

Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU-kohorten 1, 2, 3) koblet med DREAM, 1991-2011

(2004 - 2009)

Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU kohorten), 2. opfølgning, 2008-2009

(2008 - 2009)

Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU kohorten), 1. opfølgning, 2006-2007

(2006 - 2007)

Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU kohorten), baseline, 2004-2005

(2004 - 2005)
Aflevering 37739
Forskningsdata

Arbejdsmiljø og helbred inden for social- og sundhedssektoren (FOR-SOSU kohorten), 2. opfølgning, 2008-2009 (2008-2009)

Alias: Working Environment within the Health Sector, second follow-up, 2008-2009


Skabt af ?
Formål ?

Det overordnede formål er at skabe forudsætninger for en effektiv arbejdsmiljøindsats, som kan øge rekruttering og fastholdelse af medarbejderne i social- og sundhedssektoren. Dette forskningsprojekt skal derfor undersøge, hvorfor nogle medarbejdere i ældreplejen bliver langtidssyge, får forringet helbred, forlader sektoren/bliver førtidspensioneret eller forbliver raske og arbejder i mange år.

Indhold ?

Igennem de seneste år har der været en stigende mangel på arbejdskraft inden for ældreområdet. Antallet af plejekrævende ældre stiger, og mange ansatte indenfor ældreområdet har en forholdsvis høj alder. Der er et stort behov for plejepersonale i ældresektoren, og dette behov stiller krav til rekruttering og fastholdelse af social- og sundhedshjælpere og -assistenter. Projektet er gennemført af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø som en del af SOSU-programmet, der er finansieret gennem en særskilt satspuljebevilling. Projektet er en undersøgelse af alle medarbejdere i den kommunale ældrepleje i en række kommuner fra hele landet og omfatter alle medarbejdergrupper. På individniveau afdækker dataindsamlingen følgende områder: -helbredsforhold -sociale relationer og livsstil -fravær og førtidigt arbejdsophør -fysiske arbejdsmiljøforhold -individuelt psykosocialt arbejdsmiljø -ulykker -fysisk og psykisk vold -personlige ressourcer. Desuden er der gennem spørgeskemaundersøgelse til de ansvarlige ledere for enhederne blandt andet indhentet oplysninger på følgende områder: -samarbejde og sammenhold -ledelse -kommunikation -effektivitet -mv. Undersøgelsen består af 3 runder. Nærværende materiale indeholder data fra 2. follow-up undersøgelse (3. runde), foretaget i 2008/2009. Baselineundersøgelsen blev foretaget i 2004/2005 og 1. follow-up blev foretaget 2006/2007.

Tabeller ?

Der er ingen tilgængelig information om tabeller.
Du kan søge om adgang til tabeloplysninger ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Dokumentation ?

Der er ingen tilgængelig information om dokumentation.
Du kan søge om adgang til dokumentation ved at klikke på 'Søg om adgang'.

Emneord ?

Der er ingen emneord.

Dækker perioden ?

Fra 08-05-2008 til 16-06-2009.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen