Formål
?
Den offentlige sektor er under et økonomisk pres, hvorfor der er behov for viden om, hvordan vi opretholder og forbedrer de offentlige services.Inden for forvaltningslitteraturen er public servicemotivation (PSM), blevet brugt som forklaring på,hvorfor nogle ansatte performer bedre end andreansatte. Argumentet er, at ansatte med en høj PSM, dvs. ansatte der følger altruistiske motive rom at tjene andre borgere og samfundets interesse vil yde en større indsats i deres job end ansatte med en lav PSM. Imidlertid er det fortsatt eoretisk såvel som empirisk underbelyst, hvordan PSM spiller sammen med andre faktorer i forsøget på at optimere den offentlige sektor.
Ph.d.-projektet vil bidrage til at lukke dette videnshul ved at se på samspillet mellem ansattes PSM, kompetencer og personlighed i relation til deres performance. Med det primære afsæt i kvantitative register- og surveydatagennemføres en undersøgelse af samspillets betydning for tilvejebringelsen af offentlige services blandt ansatte på ældreområdet.
Indhold
?
Tværsnitsdata
Spørgeskemadata for medarbejdere på udvalgte plejehjem (19 plejehjem) i Aarhus Kommune -variable: PSM, personlighed (Big Five), performance, jobtilfredshed, self-efficacy, ledelse mv.
Registerdata vedr. medarbejdernes sygefravær
Derudover indgår også en brugertilfredshedsundersøgelse blandt borgerne på plejehjem i Aarhus Kommune (denne dataindsamling har Aarhus selv forestået)