Migrant Children and Communities in a Transforming Europe (2019-2021)
Alias:
Migrant Children and Communities in a Transforming Europe , MiCREATE
Formål
?
Projektets overordnede formål er at stimulere inklusion af forskellige grupper af indvandrerbørn gennem en børnecentreret tilgang til integration af flygtninge- og indvandrerbørn i uddannelsessystemet og på det politiske niveau. Med udgangspunkt i behovet for at revidere eksisterende integrationspolitikker foretager forskningsprojektet en omfattende undersøgelse af indvandrerbørns aktuelle integrationsprocesser med henblik på at give børnene et løft. Projektet er problemdrevet og eksplorativt. Den eksplorative del vedrører særligt en børnecentreret tilgang til forståelse af integrationsudfordringer og indvandreres behov og trivsel. Resultaterne af den åbne, eksplorative undersøgelse vil imidlertid blive anvendt på en eksplicit problemdrevet måde – med det formål at stimulere inddragelse af indvandrere, at styrke indvandrere og opbygge deres færdigheder, hvilket allerede vil ske i den (participatoriske) forskningsfase.
Indhold
?
Kvantitative data: Datafiler (SPSS) fra online spørgeskema med 517 børn
Interviews med skoleledere: 15 individuelle interviews. Lydfiler og transskriberinger – herunder pseudonymiserede (vi har en original og en pseudonymiseret version).
Interviews med lærere: 13 individuelle interviews. Lydfiler og transskriberinger – herunder pseudonymiserede.
Fokusgruppeinterviews med lærere og andet personale: 5 gruppeinterviews. Lydfiler og transskriberinger – herunder pseudonymiserede.
Interviews med børn/unge: 77 individuelle interviews. Lydfiler og transskriberinger – herunder pseudonymiserede.
Fokusgruppeinterviews med børn/unge: 10 gruppeinterviews. Lydfiler og transskriberinger – herunder pseudonymiserede.
Dokumentation
?
- Rigsarkivets afleveringsbestemmelse
- ANNEX 1 (part A) Research and Innovation action NUMBER — 822664 — MiCREATE
- 190505 Interviewguide ledere m fl WP4
- 191002 WP 4 interviewguide, individuelle
- 191209 Spørgeguide for WP4 fokusgruppeinterviews
- WP5-7 Autobio stories and Narration of Location
- 200214 Focus group themes WP
- 567_questionnaire_v09_Danish version
- WP5-7_Methodological section_SDU_V1
- Immigration, Education and Insecuritisation School Principals’ Small Stories on National Immigration and Integration Policies. Education Inquiry. https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2028996
- 'Integrating’immigrant children? School professionals’ reflections on the boundaries between educational ideals and society’s problematization of immigrants. Studies in Ethnicity and Nationalism. https://doi.org/10.1111/sena.12369
- Key Incidents in Child- Centred Migration Research: Exploring Methodological and Epistemological Implications of Child–Researcher Interaction. Znanstveno Raziskovalno Sredisce Republike Slovenije. Annales. Series Historia et Sociologia, 30(4), 575-586. https://doi.org/10.19233/ASHS.2020.38
- ASTA Test Log
- ASTA konverteringslog
- ASTA konverteringsrapport
- ADA Log
Emneord
?
Der er ingen emneord.
Dækker perioden
?
Fra 01-01-2019 til 31-12-2021.
Andre oplysninger
?
- Indeholder digitale dokumenter