Beskrivelse
?
Dimensionstabel med information om en flyvning mellem to lufthavne er underlagt restriktioner ift. ETS/Corsia (forurening).
I forhold til luftfart og miljøpåvirkning, er der mange ordninger og initiativer på globalt, regionalt og nationalt niveau for at adressere luftfartsindustriens CO2-emissioner. Nogle af de mest bemærkelsesværdige omfatter EU's emissionshandelssystem (ETS), UK's tilgang efter Brexit, CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) under ICAO og flere andre. Her er en beskrivelse af hver af disse initiativer i relation til forurening:
EU ETS (Emissions Trading System):
EU ETS er et hjørnesten-initiativ fra Den Europæiske Union for at bekæmpe klimaændringer og er verdens første og største internationale system for handel med emissionstilladelser.
Inden for dette system får virksomheder, herunder luftfartsselskaber, tildelt kvoter for, hvor meget CO2 de kan udlede. Hvis de overstiger denne kvote, skal de købe yderligere tilladelser, mens de, der udleder mindre end deres kvote, kan sælge deres overskydende tilladelser.
Dette skaber en økonomisk incitament for virksomheder til at reducere deres CO2-emissioner.
UK's tilgang efter Brexit:
Efter Brexit trådte Storbritannien ud af EU ETS og indførte sit eget emissionshandelssystem, UK ETS, som startede i 2021.
Ligesom EU ETS fungerer UK ETS ved at sætte en cap på den samlede mængde af visse drivhusgasser, som kan udledes af de deltagende virksomheder, og tillader dem at købe og sælge tilladelser til at udlede.
CORSIA:
CORSIA står for "Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation" og er et initiativ under ICAO.
Målet med CORSIA er at stabilisere CO2-emissioner fra international civil luftfart på 2020-niveauer ved at kompensere for væksten i CO2-emissioner efter 2020.
Luftfartsselskaber skal overvåge og rapportere deres CO2-emissioner, og hvis de overstiger basisåret (2020) niveau, skal de købe klimakompensationskreditter for at neutralisere overskuddet.
EU og CORSIA:
- EU har besluttet at implementere CORSIA sammen med EU ETS. Dette betyder, at flyselskaber, der opererer i EU, både skal overholde EU ETS for deres intra-EU-flyvninger og CORSIA for deres internationale flyvninger.
Sammenfattende er disse initiativer en del af en bredere indsats for at reducere luftfartsindustriens klimapåvirkning. Hvert initiativ har sine egne specifikationer og krav, men det overordnede mål er at nedsætte CO2-emissionerne fra sektoren.