DOEDSUH_ID |
Dødsuh Id angiver en intern systemgenereret entydig identifikation. Bemærk at denne parameter er forskellig fra ”Uh Id”, som kan kobles med uhelds_id i den almindelige uheldsstatistik. |
VEJCENTER |
Vejcenter angiver, indenfor hvilket af Vejdirektoratets tidligere vejcenterområder uheldet er sket. Vejcenter bliver beregnet på baggrund af kommunekoden. Denne parameter udgik efter 2021. |
KOMMUNE |
Kommune angiver den kommune, hvori uheldet skete. |
DOEDSUH_NR |
Dødsuh Nr angiver en intern nummerering af dødsulykkerne. Nummeret består af år - vejcenter - fortløbende nummer. Fx 11-01-001 for første dødsulykke i 2011 i Vejcenter Hovedstaden. NB. Siden nedlæggelsen af vejcentrene i 2012 er vejcenter erstattet af VDområde i nummereringen. Det er kun 2 for Sjælland mv., 3 for Syddanmark og 6 Nordjylland) der benyttes. |
UH_ID |
Uh Id er en koblingsnøgle til uhelds_id i den almindelige uheldsstatistik. |
STATUS_DOEDSUH |
Status for behandling af data. "Behandles" betyder, at data stadig er under behandling, så oplysningerne skal tages med forbehold. "Frigivet" betyder, at databehandlingen er afsluttet. |
STED |
Sted angiver en beskrivelse af stedet, hvor ulykken er sket. Fx vejnavn og evt. andet relevant for stedet. |
ADM_VEJ1_NR |
Adm Vej1 Nr angiver vejnummer på uheldstidspunktet for vej1. Ved kryds er det den primære vej. |
ADM_VEJ1_DEL |
Adm Vej1 Del angiver vejdel på uheldstidspunktet for vej1. Vejdel 0 er normalt vejforløb. Vejdel 1 og 2 for delt trace. Vejdel 3 og 4 er frakørsler. Vejdel 5 og 6 er tilkørsler. Vejdel 7 og 8 er parallelbaner. Ulige delnumre i højre side (med kilometerretning) og lige delnumre i venstre side (mod kilometerretning). |
ADM_VEJ1_KM |
Adm Vej1 Km angiver (hel) kilometerdelen af kilometreringen på uheldstidspunktet. Oplysningen eksisterer ikke i alle tilfælde for kommuneveje. |
ADM_VEJ1_M |
Adm Vej1 m angiver meterdelen af kilometreringen på uheldstidspunktet. Oplysningen eksisterer ikke i alle tilfælde for kommuneveje. |
DATO |
Uheldsdato angiver datoen for uheldstidspunktet. Koden består af 8 cifre adskilt af bindestreger: (dag-måned-år) Fx. 15-02-2023. |
VEJUDFORMNING |
Vejudformning angiver en udvidet beskrivelse af vejens udformning i forhold til den almindelige uheldsstatistik. Fx skelnes der mellem, om det er en skarp eller moderat kurve, hvor den almindelige statistik alene har værdien kurve. |
VEJUDFORM_TEKST |
Vejudform Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejens udformning. |
BYZONE_EL1 |
Byzone El1 angiver, om element 1 var indenfor eller udenfor en by med byzonetavler. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik efter 2015. |
BYZONE_EL2 |
Byzone El2 angiver, om element 2 var indenfor eller udenfor en by med byzonetavler. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik efter 2015. |
BYZONE |
Byzone angiver, om uheldet er sket inden eller udenfor by med byzonetavler. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik i løbet af 2013. |
HAST_BEGR_EL1 |
Hast Begr El1 angiver hastighedsgrænse, målt i km/t, for element 1 i uheldet. Ved kryds angives hastighedsgrænsen op mod krydset. Denne parameter udgik efter 2015. |
HAST_BEGR_EL2 |
Hast Begr El2 angiver hastighedsgrænse, målt i km/t, for element 2 i uheldet. Ved kryds angives hastighedsgrænsen op mod krydset. Denne parameter udgik efter 2015. |
HAST_BEGR |
Hast Begr angiver hastighedsbegrænsning, målt i km/t, der var gældende på uheldsstedet på uheldstidspunktet. Begrænsningen kan være enten generel eller lokalt skiltet. I kryds mellem veje med forskellige hastighedsbegrænsninger er den højest tilladte hastighed angivet. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik i løbet af 2013. |
VEJTILSTAND |
Vejtilstand beskriver tilstanden af vejen, kørebanen og belægningen (god/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst), men primært belægningen. Afmærkningens tilstand beskrives i parametrene ”Afmærk forståelighed”, ”Afmærk synlighed” og ”Afmærk vedligehold”. |
AFMAERK_VEDLIGE |
Afmærk Synlig beskriver afmærkningens synlighed (ej relevant/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst) – både af striber og tavler. "Ved ikke" har også kunne indtastes 2010-2012 |
AFMAERK_VEDLIGE_TEKST |
Afmærk Vedlige Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejafmærkningens vedligeholdelsestilstand – både af striber og tavler. |
AFMAERK_SYNLIG |
Afmærk Synlig beskriver afmærkningens synlighed (ej relevant/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst) – både af striber og tavler. "Ved ikke" har også kunne indtastes 2010-2012 |
AFMAERK_SYNLIG_TEKST |
Afmærk Synlig Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejafmærkningens synlighed – både af striber og tavler. |
AFMAERK_FORSTAA |
Afmærk Forstå beskriver afmærkningens forståelighed (ej relevant/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst) – både af striber og tavler. "Ved ikke" har også kunne indtastet 2010-2012 |
AFMAERK_FORSTAA_TEKST |
Afmærk Forstå Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejafmærkningens forståelighed – både af striber og tavler. |
VEJFORLOEB |
Vejforløb angiver, om vejforløbet er tydeligt angivet. Trærækker, der giver et falsk indtryk af vejens forløb; bakketoppe, der skjuler kurve; svært erkendelig vigepligt o. lign. vil udløse et ”nej”. |
VEJFORLOEB_TEKST |
Vejforløb Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejforløbet. |
OVERSIGT_STRK |
Oversigt Strk angiver oversigtsforholdene på en strækning. Parameteren udfyldes ikke for krydsuheld. |
OVERSIGT_STRK_TEKST |
Oversigt Strk Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse af, hvorfor oversigten ikke er tilstrækkelig på en strækning. |
OVERSIGT_KRY_PRIM |
Oversigt Kry Prim angiver oversigtsforholdene på primærvejen frem mod krydset. Parameteren udfyldes ikke for strækningsuheld. |
OVERSIGT_KRY_PRIM_TEKST |
Oversigt Kry Prim Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse af, hvorfor oversigten ikke er tilstrækkelig på primærvejen frem mod krydset. |
OVERSIGT_KRY_SEK |
Oversigt Kry Sek angiver oversigtsforholdene på sekundærvejen i et kryds. Dette gælder oversigten til begge sider ved vigelinjen. Parameteren udfyldes ikke for strækningsuheld. |
OVERSIGT_KRY_SEK_TEKST |
Oversigt Kry Sek Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse af, hvorfor oversigten ikke er tilstrækkelig på sekundærvejen i et kryds. Dette gælder oversigten til begge sider ved vigelinjen. |
FAST_GENSTAND |
Fast Genstand angiver, om en fast genstand (skilte, autoværn, træer og lignende) er blevet påkørt i forbindelse med uheldet. Angivet Ja/Nej |
GENSTAND_TEKST |
Genstand Tekst angiver, hvilken fast genstand der har været involveret. |
GENSTAND_AFSTAND |
Genstand Afstand angiver den vinkelrette afstand (målt i decimeter) fra kørebanekant til den faste genstand. |
RABAT_GROEFT |
Rabat Grøft angiver, om udformningen af rabat eller grøft har haft betydning for uheldet. Nærmere information om, hvilken betydning grøft/rabat har haft, angives under det køretøj (element), der har været ude i rabatten/nede i grøften. |
UHELDSSITUATION |
Uheldssituation beskrivelser af situationen, umiddelbart før uheldet sker. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. |
RETNING |
Retning angiver retningen, som element nr. 1 kørte, umiddelbart inden uheldet skete og før evt. svingning eller udskridning. |
UHFAKTOR_1 |
Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld. |
UHFAKTOR_2 |
Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld. |
UHFAKTOR_3 |
Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld. |
SKADEFAKTOR_1 |
Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld. |
SKADEFAKTOR_2 |
Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld. |
SKADEFAKTOR_3 |
Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld. |
SKITSE_FILNAVN |
Skitse Filnavn angiver filnavnet og filtype på skitse af uheldsforløbet |
SKITSE_MIMETYPE |
Mime type af upload, eks. JPG eller PDF |
UHFAKTOR_4 |
Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld. |
SKADEFAKTOR_4 |
Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld. |
FAKTORELEMENT_1 |
Faktorelement 1 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 1 er tilknyttet. |
FAKTORELEMENT_2 |
Faktorelement 2 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 2 er tilknyttet. |
FAKTORELEMENT_3 |
Faktorelement 3 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 3 er tilknyttet. |
FAKTORELEMENT_4 |
Faktorelement 4 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 4 er tilknyttet |
BESKRIVELSE |
Beskrivelse giver en kortfattet beskrivelse af uheldets forløb |
LOESNINGSFORSLAG |
Løsningsforslag giver mulighed for at beskrive vejtekniske løsningsforslag. |
COORD |
Henvisning til gmlfil som er baggrund for aktuel placering |
OPR_BEST |
Bestyrer for Doedsuheld, som endnu ikke er koblet på et uheld, der er stedfæstet. |
JOURNALNR |
Journalnummer for uheldet, svarende til UH_ID |