Søgeresultater » Vejman.dk » DOEDSUHELD
Tabel

DOEDSUHELD


Beskrivelse ?

Tabellen er hovedtabellen for dødsulykker i DUS, hvor hver række i tabellen udgør et uheld. Hvert uheld har et unikt løbenummer, Duheld nr. (DUH_NR) som også er knyttet til UH_ID i uheldsmodulet, og derved knyttet til øvrige tabeller i DUS og vejman. Tabellen indeholder overordnede data om uheldet, fx dato, hastighedsbegrænsning, vejudformning (lige vej, rundkørsel osv.), uheldsart, afmærkning (forståelighed og synlighed), vejtilstand, oversigtsforhold, rabat, kommune, faste genstande (Ja/Nej og beskrivelse) mv. Derudover indeholder tabellen også ulykkes- og skadesfaktorer knyttet til ulykken samt hvis det er knyttet til et element.

Størrelse (Antal rækker) ?

2326

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
DOEDSUH_ID Dødsuh Id angiver en intern systemgenereret entydig identifikation. Bemærk at denne parameter er forskellig fra ”Uh Id”, som kan kobles med uhelds_id i den almindelige uheldsstatistik.
VEJCENTER Vejcenter angiver, indenfor hvilket af Vejdirektoratets tidligere vejcenterområder uheldet er sket. Vejcenter bliver beregnet på baggrund af kommunekoden. Denne parameter udgik efter 2021.
KOMMUNE Kommune angiver den kommune, hvori uheldet skete.
DOEDSUH_NR Dødsuh Nr angiver en intern nummerering af dødsulykkerne. Nummeret består af år - vejcenter - fortløbende nummer. Fx 11-01-001 for første dødsulykke i 2011 i Vejcenter Hovedstaden. NB. Siden nedlæggelsen af vejcentrene i 2012 er vejcenter erstattet af VDområde i nummereringen. Det er kun 2 for Sjælland mv., 3 for Syddanmark og 6 Nordjylland) der benyttes.
UH_ID Uh Id er en koblingsnøgle til uhelds_id i den almindelige uheldsstatistik.
STATUS_DOEDSUH Status for behandling af data. "Behandles" betyder, at data stadig er under behandling, så oplysningerne skal tages med forbehold. "Frigivet" betyder, at databehandlingen er afsluttet.
STED Sted angiver en beskrivelse af stedet, hvor ulykken er sket. Fx vejnavn og evt. andet relevant for stedet.
ADM_VEJ1_NR Adm Vej1 Nr angiver vejnummer på uheldstidspunktet for vej1. Ved kryds er det den primære vej.
ADM_VEJ1_DEL Adm Vej1 Del angiver vejdel på uheldstidspunktet for vej1. Vejdel 0 er normalt vejforløb. Vejdel 1 og 2 for delt trace. Vejdel 3 og 4 er frakørsler. Vejdel 5 og 6 er tilkørsler. Vejdel 7 og 8 er parallelbaner. Ulige delnumre i højre side (med kilometerretning) og lige delnumre i venstre side (mod kilometerretning).
ADM_VEJ1_KM Adm Vej1 Km angiver (hel) kilometerdelen af kilometreringen på uheldstidspunktet. Oplysningen eksisterer ikke i alle tilfælde for kommuneveje.
ADM_VEJ1_M Adm Vej1 m angiver meterdelen af kilometreringen på uheldstidspunktet. Oplysningen eksisterer ikke i alle tilfælde for kommuneveje.
DATO Uheldsdato angiver datoen for uheldstidspunktet. Koden består af 8 cifre adskilt af bindestreger: (dag-måned-år) Fx. 15-02-2023.
VEJUDFORMNING Vejudformning angiver en udvidet beskrivelse af vejens udformning i forhold til den almindelige uheldsstatistik. Fx skelnes der mellem, om det er en skarp eller moderat kurve, hvor den almindelige statistik alene har værdien kurve.
VEJUDFORM_TEKST Vejudform Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejens udformning.
BYZONE_EL1 Byzone El1 angiver, om element 1 var indenfor eller udenfor en by med byzonetavler. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik efter 2015.
BYZONE_EL2 Byzone El2 angiver, om element 2 var indenfor eller udenfor en by med byzonetavler. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik efter 2015.
BYZONE Byzone angiver, om uheldet er sket inden eller udenfor by med byzonetavler. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik i løbet af 2013.
HAST_BEGR_EL1 Hast Begr El1 angiver hastighedsgrænse, målt i km/t, for element 1 i uheldet. Ved kryds angives hastighedsgrænsen op mod krydset. Denne parameter udgik efter 2015.
HAST_BEGR_EL2 Hast Begr El2 angiver hastighedsgrænse, målt i km/t, for element 2 i uheldet. Ved kryds angives hastighedsgrænsen op mod krydset. Denne parameter udgik efter 2015.
HAST_BEGR Hast Begr angiver hastighedsbegrænsning, målt i km/t, der var gældende på uheldsstedet på uheldstidspunktet. Begrænsningen kan være enten generel eller lokalt skiltet. I kryds mellem veje med forskellige hastighedsbegrænsninger er den højest tilladte hastighed angivet. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik. Denne parameter udgik i løbet af 2013.
VEJTILSTAND Vejtilstand beskriver tilstanden af vejen, kørebanen og belægningen (god/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst), men primært belægningen. Afmærkningens tilstand beskrives i parametrene ”Afmærk forståelighed”, ”Afmærk synlighed” og ”Afmærk vedligehold”.
AFMAERK_VEDLIGE Afmærk Synlig beskriver afmærkningens synlighed (ej relevant/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst) – både af striber og tavler. "Ved ikke" har også kunne indtastes 2010-2012
AFMAERK_VEDLIGE_TEKST Afmærk Vedlige Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejafmærkningens vedligeholdelsestilstand – både af striber og tavler.
AFMAERK_SYNLIG Afmærk Synlig beskriver afmærkningens synlighed (ej relevant/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst) – både af striber og tavler. "Ved ikke" har også kunne indtastes 2010-2012
AFMAERK_SYNLIG_TEKST Afmærk Synlig Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejafmærkningens synlighed – både af striber og tavler.
AFMAERK_FORSTAA Afmærk Forstå beskriver afmærkningens forståelighed (ej relevant/tilstrækkelig/utilstrækkelig/uoplyst) – både af striber og tavler. "Ved ikke" har også kunne indtastet 2010-2012
AFMAERK_FORSTAA_TEKST Afmærk Forstå Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejafmærkningens forståelighed – både af striber og tavler.
VEJFORLOEB Vejforløb angiver, om vejforløbet er tydeligt angivet. Trærækker, der giver et falsk indtryk af vejens forløb; bakketoppe, der skjuler kurve; svært erkendelig vigepligt o. lign. vil udløse et ”nej”.
VEJFORLOEB_TEKST Vejforløb Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse til vejforløbet.
OVERSIGT_STRK Oversigt Strk angiver oversigtsforholdene på en strækning. Parameteren udfyldes ikke for krydsuheld.
OVERSIGT_STRK_TEKST Oversigt Strk Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse af, hvorfor oversigten ikke er tilstrækkelig på en strækning.
OVERSIGT_KRY_PRIM Oversigt Kry Prim angiver oversigtsforholdene på primærvejen frem mod krydset. Parameteren udfyldes ikke for strækningsuheld.
OVERSIGT_KRY_PRIM_TEKST Oversigt Kry Prim Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse af, hvorfor oversigten ikke er tilstrækkelig på primærvejen frem mod krydset.
OVERSIGT_KRY_SEK Oversigt Kry Sek angiver oversigtsforholdene på sekundærvejen i et kryds. Dette gælder oversigten til begge sider ved vigelinjen. Parameteren udfyldes ikke for strækningsuheld.
OVERSIGT_KRY_SEK_TEKST Oversigt Kry Sek Tekst giver mulighed for supplerende beskrivelse af, hvorfor oversigten ikke er tilstrækkelig på sekundærvejen i et kryds. Dette gælder oversigten til begge sider ved vigelinjen.
FAST_GENSTAND Fast Genstand angiver, om en fast genstand (skilte, autoværn, træer og lignende) er blevet påkørt i forbindelse med uheldet. Angivet Ja/Nej
GENSTAND_TEKST Genstand Tekst angiver, hvilken fast genstand der har været involveret.
GENSTAND_AFSTAND Genstand Afstand angiver den vinkelrette afstand (målt i decimeter) fra kørebanekant til den faste genstand.
RABAT_GROEFT Rabat Grøft angiver, om udformningen af rabat eller grøft har haft betydning for uheldet. Nærmere information om, hvilken betydning grøft/rabat har haft, angives under det køretøj (element), der har været ude i rabatten/nede i grøften.
UHELDSSITUATION Uheldssituation beskrivelser af situationen, umiddelbart før uheldet sker. Denne parameter er med for at sikre datakvaliteten af den almindelige statistik.
RETNING Retning angiver retningen, som element nr. 1 kørte, umiddelbart inden uheldet skete og før evt. svingning eller udskridning.
UHFAKTOR_1 Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld.
UHFAKTOR_2 Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld.
UHFAKTOR_3 Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld.
SKADEFAKTOR_1 Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld.
SKADEFAKTOR_2 Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld.
SKADEFAKTOR_3 Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld.
SKITSE_FILNAVN Skitse Filnavn angiver filnavnet og filtype på skitse af uheldsforløbet
SKITSE_MIMETYPE Mime type af upload, eks. JPG eller PDF
UHFAKTOR_4 Ulykkesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for, at uheldet skete. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 ulykkesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der på ulykkesniveau tilknyttes op til 3 ulykkesfaktorer til et uheld.
SKADEFAKTOR_4 Skadesfaktor angiver faktorer, som vurderes at have haft betydning for uheldets omfang. Faktorerne er ikke anført i prioriteret rækkefølge. Fra 2015 har det været muligt at tilknytte op til 4 skadesfaktorer til et uheld. Før 2015 kunne der tilknyttes op til 3 skadesfaktorer til et uheld.
FAKTORELEMENT_1 Faktorelement 1 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 1 er tilknyttet.
FAKTORELEMENT_2 Faktorelement 2 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 2 er tilknyttet.
FAKTORELEMENT_3 Faktorelement 3 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 3 er tilknyttet.
FAKTORELEMENT_4 Faktorelement 4 angiver, hvilket elementnummer uheldsfaktor 4 er tilknyttet
BESKRIVELSE Beskrivelse giver en kortfattet beskrivelse af uheldets forløb
LOESNINGSFORSLAG Løsningsforslag giver mulighed for at beskrive vejtekniske løsningsforslag.
COORD Henvisning til gmlfil som er baggrund for aktuel placering
OPR_BEST Bestyrer for Doedsuheld, som endnu ikke er koblet på et uheld, der er stedfæstet.
JOURNALNR Journalnummer for uheldet, svarende til UH_ID