Søgning » Evaluering af nationalt initiativ for udsatte børns trivsel og læring efter COVID-19
Aflevering 51419
Forskningsdata

Evaluering af nationalt initiativ for udsatte børns trivsel og læring efter COVID-19 (2022)

Alias: Fagligt løft og øget trivsel efter covid-19 , Students' wellbeing and learning after covid-19

Formål ?

På baggrund af bekymringer om konsekvenserne af covid-19 blev et nationalt initiativ iværksat med henblik på at understøtte læring og trivsel blandt de børn og unge, der vurderedes at være særligt udfordrede efter nedlukningen. Med initiativet fik de 25 kommuner med den største andel udsatte børn og unge tilbud om at udmønte og opbygge erfaringer medat gennemføre skoleunderstøttende indsatser.Kommunerne kunne vælge imellem fem forskellige typer afindsatser, der alle tidligere har vist positive effekter på elevers læring. I efteråret 2021 fik kommunerne tilsagn omdeltagelse, og initiativet skulle gennemføres i 2022.Kommunerne havde derudover store lokale friheder til selv at fordele midlerne imellem skoler og fælleskompetenceudvikling samt udvælge de deltagende elever/klasser, som havde størst behov for støtte, og sætteegne mål for initiativet. Undersøgelsen har til formål at give et indblik iudbredelsen og omfanget, hvordan kommunerne harudmøntet initiativet samt virkningerne blandt eleverne.Derudover er formålet at indsamle erfaringer med atimplementere målrettede og og understøttende skolerettede indsatser i almenskolen.

Indhold ?

Data består af flere elementer: A. Spørgeskemaundersøgelse (start- og slutmåling) tilelever i 2.-4.- klasse (de yngste) i enten dansk ogmatematik. 4 Excel filer B. Spørgeskemaundersøgelse (start- og slutmåling) tilelever i 5.-10.- klasse (de ældste) i enten dansk ogmatematik. 4 Excel filer C. Spørgeskemaundersøgelse til undervisere. 1 Excelfil D. Interviews (enkelt- og gruppeinterviews) med ca.31 respondenter. 12 lydfiler E. Registreringsark, der viser hvilke indsatser hvilkeklasser har gennemført. 1 Excel fil A) og B) kan nøgles til E) via klassebetegnelse og skolenavn. A) og B) indeholder CPR-numre som blev anvendt til at koble dele af spørgeskemaerne med registerdata.

Dokumentation ?
  • Rigsarkivets afleveringsbestemmelse
  • Beskrivelse af data
  • Spørgeskema til elever i 2.-4. klasse omhandlende danskundervisningen
  • Spørgeskema til elever i 2.-4. klasse omhandlende matematikundervisningen
  • Spørgeskema til elever i 5.-9. klasse omhandlende danskundervisningen – startmåling
  • Spørgeskema til elever i 5.-9. klasse omhandlende matematikundervisningen – startmåling
  • Spørgeskema til elever i 5.-9. klasse omhandlende danskundervisningen – slutmåling
  • Spørgeskema til elever i 5.-9. klasse omhandlende matematikundervisningen – slutmåling
  • Spørgeskema til undervisere
  • Interviewguide til undervisere og skoleledere
  • Fagligt løft og øget trivsel efter covid-19. 1. delrapport:Udbredelse, implementering og de første virkninger
  • Fagligt løft og øget trivsel efter covid-19: 2.delrapport: Virkninger af initiativet
  • Ændringslog
  • testlog
  • Konverteringslog
Emneord ?

Der er ingen emneord.

Dækker perioden ?

Fra 02-05-2022 til 20-11-2022.

ID-oplysninger i data ?
  • CPR-nummer
  • Kommunenummer
Andre oplysninger ?
  • Indeholder digitale dokumenter