Formålet med projektet er at gennemføre en effekt- og procesevaluering af 5 kommunale interventioner vedrørende tilbagevenden til arbejde blandt langtidssygemeldte borgere.
Med hensyn til effektevalueringen skal projektet være i stand til at besvare følgende spørgsmål:
- Fører interventionen til tidligere tilbagevenden til arbejde?
- Fører interventionen til mindre sygefravær i opfølgningsperioden?
- Fører interventionen til en forbedret arbejdsevne?
- Fører interventionen til færre psykiske helbredssymptomer (i de kommuner, som fokuserer på psykiske helbredssymptomer) og mindre muskelskeletbesvær (i de kommuner, som fokuserer på muskelskeletbesvær)?
Desuden er det en målsætning for evalueringsprojektet, så vidt datamaterialet tillader det, at lave sensitivitetsanalyser, dvs. at undersøge, om effekten af interventionerne afhænger af karakteristika ved deltagerne (fx køn, alder, social status).
Med hensyn til procesevaluering skal projekterne være i stand til at besvare følgende spørgsmål:
- Hvordan blev deltagerne rekrutteret til interventions- og kontrolgruppen?
- Er inklusionskriterierne veldefinerede og -dokumenterede?
- Blev rekrutteringsprocessen samt inklusionskriterier ændret i løbet af projektet? Og hvad betød det i så fald for projektets forløb?
- Hvordan fungerede samarbejdet mellem kommunen og interventionsteamet?
- Er der en klart defineret og detaljeret interventionsprotokol?
- Følges interventionsprotokollen i virkeligheden?
- Er der konkrete skriftlige handlingsplaner for hver deltager i interventionsgruppen?
- Hvad indeholder handlingsplanerne, og hvad er deres tidsperspektiv?
- Bliver handlingsplanerne fulgt?
- Hvordan vurderer interventionsteamet interventionsforløbet?
- Hvordan vurderer deltagerne interventionsforløbet?
- Hvordan vurderer de kommunale sagsbehandlerne interventionsforløbet?
Selvom de 5 kommunale interventionsprojekter ligner hinanden, har hvert projekt specielle betingelser. Derfor gennemføres 5 separate evalueringer, og der skrives både en evalueringsrapport for hvert projekt og en samlende rapport.