Projektet er evalueringen af VIA University Colleges lodtrækningsbaserede indsats ”Plads til forskellighed – Inkluderende fællesskaber”, som Undervisningsministeriet har igangsat i kraft af satspuljeprojektet ”Mestring af skoledag og hverdagsliv”. Satspuljeprojektet har til formål at skabe systematisk viden om, hvordan læringsmiljøet i de almindelige klasser kan udvikles og blive mere inkluderende læringsfællesskaber.
Indsatsen indebærer kort fortalt udvikling og gennemførelse af et opkvalificeringsforløb for resourcepersoner (lærere og pædagoger) i de tilmeldte indsatsklasser og har til formål at udvikle og afprøve en inkluderende, klasserettet metode i indskolingsklasser, hvor to eller flere børn har ADHD, autismespektrumforstyrrelser (ASF) eller lignende vanskeligheder. Med udgangspunkt i en fælles ramme udvikles de pædagogiske indsatser i indsatsklasserne, så den tilpasses den lokale kontekst. Der er ikke tale om én homogen og veldefineret indsats, men en indsats med stor lokal variation i de enkelte klasser.
Forskningsprojektet/Evalueringen har til formål at undersøge, i hvilken grad indsatsen lever op til forventningerne med hensyn til implementering, virkning og effekt for eleverne.