Skabt af: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Ann Dyreborg Larsen.
Dette projekt (1) afdækker udbredelsen og anvendelsen af samarbejds- og koordinerings-former på hospitaler i Region Hovedstaden og (2) analyserer effekten på klinisk kvalitet og medarbejdertrivsel. Surveyundersøgelsen af samarbejds- og koordineringsformer gennemføres blandt ledere af hospitalsenheder. Herved tilvejebringes viden om effekten af hvordan man organiserer arbejdet til gavn for patienter, medarbejdere og ledere.
Skabt af: Direktoratet for Kriminalforsorgen, Institutionen for Frihedsberøvede Asylansøgere, Ellebæk, Vestre Fængsel, Herstedvester Fængsel.
Elektronisk patientjournal for indsatte i visse af Kriminalforsorgens institutioner
Skabt af: Statens Øjenklinik, John F. Kennedy Instituttet, Kennedy Instituttet-Statens Øjenklinik, KISØ,, Rigshospitalets Øjenklinik - Glostrup.
Systemet anvendt i hele afleveringsperioden til elektronisk understøttelse af arbejdsgange i arkivskabernes patientbehandling
Skabt af: Gentofte Hospital, Herlev og Gentofte Hospital.
Det overordnede formål med et journalsystem, herunder registrering af ind- og udgående post, intern post samt elektronisk post, er at sikre en systematisk opbevaring og dermed mulighed for hurtig genfinding af informationer hos såvel sygehusdirektion som i alle stabsafdelinger.
Formålet er således:
• At dele viden på tværs af organisationen.
• At understøtte samarbejdet på tværs af organisationen.
Formålet med et journalsystem er derfor at sikre en hurtig og effektiv sagsbehandling.
Systemet skal derfor som minimum kunne opfylde følgende krav:
• Hurtigt finde verserende sager.
• Hurtigt finde hvilende sager, som skal genoptages.
• Finde sager, som kan benyttes som fortilfælde.
• Finde breve som kan benyttes som ”model” / grundlag.
• Besvare forespørgsler uden at finde sagerne frem.
• Kontrollere, at sagsbehandlingsfrister overholdes.
• Kontrollere, at modtagne anmodninger og høringer besvares inden for fastsatte frister.
• Sandsynliggøre, at post ikke er modtaget eller afsendt.
• Efterkomme anmodning om aktindsigt med den fornødne hurtighed.
• Foretage søgning på tværs af journalplanens sagsgrupper.
• Nemt udskille sager, der skal bevares.
• Nemt at fastslå, hvem der sagsbehandler.
Internt er journaliseringen / registreringen således en væsentlig hjælpefunktion for sags-behandlingen.
Et effektivt journal- / registreringssystem danner samtidig grundlag for en senere rationel kassation af de arkivalier, der ikke har varig administrativ, retlig, videnskabelig og kulturel værdi.
Skabt af: Region Syddanmark, Privatpraktiserende læger.
Formålet med DAMD Voksendiabetes er for det første at udvikle og sikre kvaliteten i almen praksis’ behandling af patienter med Voksendiabetes som en del af det samlede sundhedsvæsen - og for det andet at fremme forskningen, som har betydning for kvaliteten i almen praksis og det samlede sundhedsvæsen.
Skabt af: Region Syddanmark, Privatpraktiserende læger.
Formålet med DAMD KOL er for det første at udvikle og sikre kvaliteten i almen praksis’ behandling af KOL-patientersom en del af det samlede sundhedsvæsen - og for det andet at fremme forskningen, som har betydning for kvaliteten i almen praksis og det samlede sundhedsvæsen.
Skabt af: Region Syddanmark, Privatpraktiserende læger.
Formålet med DAMD Hjertesvigt er for det første at udvikle og sikre kvaliteten i almen praksis’ behandling af patienter med Hjertesvigt som en del af det samlede sundhedsvæsen - og for det andet at fremme forskningen, som har betydning for kvaliteten i almen praksis og det samlede sundhedsvæsen.
Skabt af: Region Syddanmark, Privatpraktiserende læger.
Formålet med DAMD Depression er for det første at udvikle og sikre kvaliteten i almen praksis’ behandling af patienter med depression som en del af det samlede sundhedsvæsen - og for det andet at fremme forskningen, som har betydning for kvaliteten i almen praksis og det samlede sundhedsvæsen.
Skabt af: Niels Bentzen, Kjeld Møller Pedersen, Terkel Christiansen.
Skabt af: Jonna Gintberg Jensen - Århus Universitet.
Formålet med undersøgelsen udsprang af en iagttagelse af klinisk praksis ift. til patienter med akromegali. det var også sparsomt hvad der var dokumenteret i sygeplejejournalen om denne patientgruppe.
Skabt af: Sankt Hans Hospital.
Det forretningsmæssige formål er en fælles ESDH løsning for stabe og virksomheder i Region Hovedstaden. De operationelle formål omfatter en journalisering der kan:
- Dokumentere og skabe overblik over sagsbehandlingen og øvrige aktiviteter, der er nødvendigt for at følge lovgivningen og god forvaltningsskik. - Sikre at sager og dokumenter er nemt kan genfindes.
- Gøre viden og erfaringer tilgængelige i den forstand, at den enkelte medarbejder skal have mulighed for at finde relevante sager og dokumenter inden for et bestemt område eller om et givet emne på tværs af koncernen.
- Støtte sagsbehandling og sagsstyring og øget kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen.
- Trækkes statistik om præcist afgrænsede sagsområder, afgørelser, sagsbehandlingstider m.m. på udvalgte sagsområder samt anden ledelsesinformation.
Endelig lægger journaliseringen også op til et mere langsigtet formål om at synliggøre en historik i koncernens sager og hermed skabe mere langsigtet information.
Skabt af: Sankt Hans Hospital.
Det forretningsmæssige formål er en fælles ESDH løsning for stabe og virksomheder i Region Hovedstaden. De operationelle formål omfatter en journalisering der kan:
- Dokumentere og skabe overblik over sagsbehandlingen og øvrige aktiviteter, der er nødvendigt for at følge lovgivningen og god forvaltningsskik. - Sikre at sager og dokumenter er nemt kan genfindes.
- Gøre viden og erfaringer tilgængelige i den forstand, at den enkelte medarbejder skal have mulighed for at finde relevante sager og dokumenter inden for et bestemt område eller om et givet emne på tværs af koncernen.
- Støtte sagsbehandling og sagsstyring og øget kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen.
- Trækkes statistik om præcist afgrænsede sagsområder, afgørelser, sagsbehandlingstider m.m. på udvalgte sagsområder samt anden ledelsesinformation.
Endelig lægger journaliseringen også op til et mere langsigtet formål om at synliggøre en historik i koncernens sager og hermed skabe mere langsigtet information.
Skabt af: Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet.
Systemet er udviklet specielt til støtte for DUKHs særlige opgaver og er tæt sammenvævet med de arbejdsgange og faglige rutiner DUKH benytter sig af.
Systemets formål er flere.
1) Hjælpeværktøj i intern visitering af henvendelser.
2) Registrering af henvendelser, DUKHs rådgivning og statistiske data i forhold til retssikkerhed.
3) Registrering af sager og dokumenter i rådgivningssager.
4) Registrering af sager og dokumenter i administrative sager.
5) Statistisk udtræk
Tidsregistering af medarbejdernes tidsanvendelse
Skabt af: Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet (Indenrigsministeriedelen), Ministeriet for Sundhed og forebyggelse, Sundheds- og Ældreministeriet, National Sundheds IT, Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling (VIFAB), Det etiske råd, Den Centrale Videnskabsetiske Komité, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Sekretatiatet for Det Etiske Råd og den Nationale Videnskabsetiske Komité.
ESDH-systemet har to overordnede formål. Dels skal det sikre en effektiv sagsbehandling og dels gøre relevante dele af departementets sager tilgængelige for fremtidig forskning. Journaliseringen er således ikke et mål i sig selv, men bør betragtes som et hjælpemiddel til at sikre, at ovennævnte formål opfyldes. Samtidig er ESDH-systemet et informationssystem (kollektiv hukommelse), der kan sikre vidensdeling i ministeriet.