Indhold
?
Undersøgelsen er en gentagelse af DDA-1427: Unge andengenerationsindvandrere, 1988.
Formålet med undersøgelserne er at belyse, i hvilken udstrækning mennesker med indvandrerbaggrund i Tyrkiet, Pakistan og Jugoslavien er integreret i det danske samfund. Dette belyses bl.a. i forhold til levevilkår som uddannelse, arbejde, bolig, familiedannelse, fritid og sociale kontakter. Blandt de unge indvandrere belyses også forskelle mellem nationaliteterne og de to køn. Herudover vil man i undersøgelsens kvalitative del søge at belyse de strategier, børn og unge i indvandrerfamilier i Danmark benytter for at etablere en identitet, og hvordan de tackler de modsætninger, der eksisterer mellem deres eget og det danske familie- og samfundsmønster. Undersøgelsens kvalitative del gennemføres ved 11 dybdegående besøgsinterview med unge fra hver af de tre nævnte indvandrernationaliteter. De unge såkaldte andengenerationsindvandrere skal have boet i Danmark i mindst 20 år. I undersøgelsens kvalitative del gennemføres dyberegående interview med et mindre antal af disse unge.
Spørgeskemaerne, der blev anvendt i de to undersøgelsers kvantitative del, indeholder spørgsmål vedr. følgende forhold:
1. Interviewpersonens (IP''s) køn, alder og statsborgerskab.
2. Køn, alder og statsborgerskab på alle i IP''s husstand.
Ægtefælle/samlevers stilling.
3. Hjemland:
Nation, bymæssighed og hjemsprog. Skolegang, ferier og andre
længere ophold i hjemland. Familie i hjemland. Ønsker om
tilbagevenden. Følelse af tilknytning til hjemland. Årsag til
bibeholdelse af hjemlands statsborgerskab eller til skift til
dansk statsborgerskab.
4. Den første tid i Danmark:
Ankomsttidspunkt. Oplevelse af den første tid som belastende
eller spændende.
5. Boligforhold:
Antal værelser, ejerform og boligform (sammen med andre
eller selvstændig bolig, værelse på kollegium m.v.).
Tilfredshed med bolig. Ønsker m.h.t. bolig, boligform og
indvandrertæthed i boligkvarteret.
6. Skolegang i Danmark:
Børnehave og børnehaveklasse. Modtagerklasse. Forsømmelser.
Klassekammeraternes nationalitet og alder. Ubehagelige
oplevelser i skoletiden, som fx sprogvanskeligheder og
drilleri.
Skoleuddannelse.
7. Erhvervsuddannelse:
Art. Årsag til eventuel ophør med erhvervsuddannelse. Planer
om (videre) uddannelse.
8. Erhverv:
Stilling i hovedbeskæftigelse og virksomhedens art. Omfanget
af timer om ugen. Arbejdstidens placering i døgnet og ugen.
Bibeskæftigelse og dens omfang. Antal arbejdsløshedsperioder
de sidste fem år og deres samlede længde. Ønsker om mere
lønnet arbejde.
9. Ægteskab/forlovelse:
Forlovelse, ægteskab/faktisk samliv. Ægtefælles/forlovedes
nationalitet og bopæl før ægteskabets indgåelse. På hvilken
måde valget af ægtefælle/forlovede foregik (arrangeret af
forældre eller valgt af IP på egen hånd). IP og ægtefælles
deling af det daglige arbejde i hjemmet. Ægteskabelig ''lykke''
og eventuelle vanskeligheder i ægteskabet.
10. Børn:
Antal, alder og køn. Yngste barns pasning. Planer for børns
liv og fremtid (skal de have modersmålsundervisning, gå i
koranskole, have en uddannelse og selv bestemme, hvem de vil
giftes med).
11. Forældre:
IP''s angivelse af deres skoleuddannelse, uddannelse efter
skolen samt om de var rige eller fattige i deres hjemland.
Deres kundskaber i andre sprog end modersmålet ved ankomsten
til Danmark. IP''s vurdering af deres holdning til hans/hendes
skolegang, uddannelse og bopæl. Eventuelle konflikter med
forældrene.
12. Opvækst:
Hvilke aktiviteter IP måtte være med til i skole og fritid
(gymnastik, lejrskole, fest, biograf, diskotek m.v.). Om IP
måtte lege med danske børn og have dem med hjem. Om IP måtte
have dansk tøj på i skolen m.v.
13. Religion:
Art og hvilke religiøse aktiviteter IP udfører. Koranskole.
IP''s vurdering af religionens betydning for ham/hende.
14. Modersmålsundervisning:
Deltagelse i denne undervisning og IP''s vurdering af
modersmålsundervisningens betydning.
15. Sprog:
IP''s vurdering af sine færdigheder i sit hjemlands officielle
sprog og i det danske sprog. Hvordan IP først og fremmest har
lært dansk og situationer, hvor det danske sprog eventuelt
volder problemer. Hvilket sprog IP taler med forældre,
søskende, eventuel ægtefælle og børn.
16. To kulturer/identitet:
I hvilket land IP føler sig mest hjemme. IP''s følelse af
mest at tilhøre dansk kultur eller sit hjemlands. Om det har
været og er svært at leve med to kulturer. Om IP tror, at
danskere opfatter ham/hende som fremmed, og om IP selv føler
sig anderledes (udseende, navn, levevis). IP''s vudering af
positive og negative sider ved den danske kultur.
17. Fritid:
Avislæsning, TV, sport og motion, gæster i hjemmet, besøg hos
andre, medlemskab af klub for indvandrere. Hvad IP bruger det
meste af sin fritid til.
18. Familie uden for husstand:
Arten af kontakt og hyppighed.
19. Naboer:
Arten af kontakt med danske naboer og eventuelle ønsker om
mere kontakt med og flere danske naboer. Arten af kontakt med
indvandrer-naboer og eventuelle ønsker om mere kontakt med og
flere indvandrer-naboer.
20. Venner:
Kontakt med danske venner og eventuelle ønsker om flere danske
venner. Kontakt med indvandrer-venner og eventuelle ønsker om
flere indvandrer-venner.
21. Diskrimination:
Om IP selv i de sidste tre år har oplevet diskriminerende
episoder, som fx er blevet afskediget pga. af nationalitet,
er blevet behandlet dårligere i en butik end danskere, har
været udsat for tilråb, skubberi eller overfald på gaden.
Om IP mener, at danskerne er blevet mere eller mindre
ubehagelige over for IP de sidste tre år.
22. Indkomstforhold:
Indkomstkilder. IP''s egen brutto- og nettoindkomst i 1987.
Hvor mange, der har bidraget til familiens indkomst i 1987,
og familiens samlede brutto- og nettoindkomst i 1987.
23. Interviewers vurdering:
Af IP''s danskkundskaber, om fremmedartet udseende (hår,
øjne, hudfarve), og om fremmedartet påklædning (tøj, sko,
smykker). Andres tilstedeværelse og indblanding i
interviewet.
Herudover indeholder denne undersøgelse spørgsmål vedrørende følgende emner:
24.
Forbrug af medier.
Deltagelse i politiske aktiviteter:
Stemte ved sidste kommunalvalg eller folketingsvalg.
Medlemskab af partier, etnisk forening, sportsklub og
fagforening samt tillidsposter og deltagelse i aktiviteter.
Deltagelse i underskriftindsamlinger, pengestøtte,
demonstrationer, strejker, forbrugerboykot, kontakte
politiker, skrevet læserbreve.
(Alle spørgsmål om ovenstående politiske aktiviteter er ja/nej
spørgsmål).
Fejlagtig eller uretfærdig behandling af offentlige myndigheder og
evt. hjælp i en sådan situation.
Holdninger til samfundsemner:
Kan man stole på andre?
Hvad vil det sige at være en god samfundsborger?
Tillid til danske myndigheder.
Generel holdning til EU.
Bør Danmark tage flere eller færre flygtninge?
Bør man opretholde egne vaner og livsformer?
Er politik indviklet?
Miljø og økonomisk vækst.
Svært at tage stilling til politiske emner.
Samme økonomiske vilkår for alle?
Ved så lidt om EU, at man har opgivet at følge med.
Danmark skal lade være med at blande sig i internationale
konflikter.
Forstår kun en brøkdel af økonomisk politik.
I politik taler man ofte om venstre og højre. hvor vil du placere dig selv på en skala fra 0 til 10. 0 betyder længst til venstre og 10 længst til højre