Formål
?
Projektet undersøger i hvor høj grad og under hvilke betingelser, politisk repræsentation er blevet personaliseret. Personalisering er en proces, hvor folkevalgte i stigende grad bliver uafhængige af de politiske partier og i stedet fremmer en personlig politisk dagsorden og bruger deres personlige kvaliteter til at tiltrække vælgernes opmærksomhed og støtte. Det betyder, at repræsentationen grundlæggende forandres fra en kollektivpartipolitisk relation mellem vælgere og repræsentanter til en mere personlig relation. Dermed tilbyder projektet en afgørende indsigt i, hvordan det moderne demokrati udvikler sig. Projektet undersøger graden af personalisering gennem et studie af særligt britiske og danske parlamentsmedlemmers repræsentative normer og adfærd i parlamentet og i medierne fra omkring 1980 til i dag. Projektet udvikler en ny teoretisk model til at forklare varierende grader af personalisering mellem personer, partier og lande og opbygger gennem et tæt internationalt samarbejde en database, som muliggør empiriske analyser på tværs af individer, partier, lande og tid.
Indhold
?
Survey UK MPs 2017 (97 observation, 96 variables), stata
Survey DK MPs 2017 (90 observations, 170 variables), stata
Survey DK voters 2017 (1247 observations, 180 variables, anonymous), stata
Survey UK voters 2017 (1073 observations, 132 variables, anonymous), stata
Survey US voters 2017 (1000 observations, 140 variables, anonymous), stata
Facebook DK 2016 (27695 observations, 44 variables), stata
Party switching DK 1953-2015 (3653 observations, 23 variables), stata
Websites DK & UK 2016 (829 observations, 100 variables), stata
Careers DK (401 observations, 63 variables, two cohorts of first time elected MPs 1957-1968 and 2005-2015), stata