Formål
?
En vigtig komponent i et velfungerende marked er at udbud generelt skal være lig efterspørgsel. Helt præcist skal forbrugere der vil købe et nyt produkt ikke forhindres i at gøre dette på grund af varemangel. På trods af dette forekommer varemangel ofte i forbindelse med ny-lancerede produkter, hvor efterspørgsel overstiger udbud. Resultatet er at nogle forbrugere, der gerne vil købe produktet ikke er i stand til at gøre det, fordi produktet ikke er tilgængeligt. Hvorfor forekommer sådanne varemangler? Hvorfor producerer firmaerne ikke flere produkter for at forhindre varemangel, samt øge salg og profit? Dette projekt søger at give et svar på disse spørgsmål ved at udforske om firmaer nogle gange foretrækker at skabe varemangel. Ideen er at varemangel kan påvirke forbrugernes forventning til produktets popularitet, hvilket kan have indflydelse på om de tror at produktet er af høj eller lav kvalitet. Helt specifikt udvikler vi en ny teori om hvordan varemangel kan have indflydelse på forbrugernes forventninger og tester vi denne teori i laboratorie eksperimenter. Vi fokuserer på hvorvidt effekten af varemangel på firmaets profit afhænger af, hvilken information de har til rådighed.
Indhold
?
Dataen består af en række valg foretaget af deltagere i et laboratorieeksperiment sammen med nogle yderligere oplysninger. Med andre ord, for hver deltager er der information om, hvorvidt de ønskede at købe en "bold" fra en "urne" under forskellige økonomiske situationer, samt deres svar på et kort spørgeskema vedrørende disse valg. Vi indsamlede også oplysninger om deltagernes køn, alder og nationalitet. Vi forventer, at alle data kan samles i én Excel-fil.