KOERESPOR_ANTAL |
Antallet af afstribede kørespor incl. krybespor. For veje med midterrabat angives antal spor i henholdsvis højre og venstre side incl. evt. krybespor. Hvis der ingen afstribning forefindes bruges følgende: 1 for ensrettede strækninger. 0 for strækninger med dobbeltrettet trafik. |
MIDTKANT_BREDDE |
For veje med midterrabat angives en midterrabatkantbredde målt i decimeter. |
FRA_DATO |
Dato for seneste ændring |
FORTOV_FUNKTION |
Bruges til at angive fortovets funktionelle betydning v.h.a. en række forkortelser. |
CYKELSTI_FUNKTION |
Bruges til at angive cykelstiens funktionelle betydning v.h.a en række forkortelser. |
ANDET_BREDDE |
Bredde målt i decimeter af tvæsnitselement udenfor kantbane/kantlinie, f.eks. bus, nødspor eller parkeringsbane. |
ANDET_FUNKTION |
Bruges til at angive busbane, nødspor, parkeringsbane m.v. ved hjælp af en række forkortelser. |
KANT_BREDDE |
Bredde målt i decimeter af f.eks. kantbane eller kantbanecykelsti. |
KANT_FUNKTION |
Dataelementet angiver kantbane, kantbanecykelsti m.v. ved hjælp af forkortelser. |
KOERESPOR_BREDDE |
Bredde målt i decimeter af alle køresporene. Kantbaner/kantlinjer medregnes ikke. |
KOERESPOR_FUNKTION |
Dataelementet angiver funktioner v.h.a. en række forkortelser. |
VEJ_BEST |
Bestyrer af vejen eller vejbestyrelsen. En vejbetyrer kan f.eks. være Vejdirektoratet, et amt eller en kommune. |
VEJ_NR |
Vejens nummer i henhold til det officielle vejregister. |
VEJ_DEL |
Vejens del angiver normalt et nummer mellem 0 og 8, der kan være knyttet til strækninger, hvor vejlængden er forskellig afhængig af køreretning. Som hovedregel anvendes ulige numre for veje, der er ensrettet med kilometreringen og lige numre for veje, der er ensrettet mod kilometreringen. Veje uden ensretning har normalt vejdel 0.
Fra og med sept. 2003 er fleksibiliteten øget, så alle anvendte vejdelsformater kan indgå i VIS. Det betyder bl.a., at det nu er muligt at indberette sideanlægstilslutninger som selvstændige vejdele ved brug af 2 cifre. Vejdelsfeltet er nu blevet på 8 karakterer, så forskellige former af nummerering af kommuneveje også kan bevares ved oprettelse af disse i VIS.
0: Normalt vejforløb
1: Dele af normalt vejforløb (ved delt tracé højre vejside)
2: Dele af normalt vejforløb (ved delt tracé venstre vejside)
3: Rampe frakørsel højre vejside
4: Rampe frakørsel venstre vejside
5: Rampe tilkørsel højre vejside
6: Rampe tilkørsel venstre vejside
7: Parallelbaner med videre, højre vejside
8: Parallelbaner med videre, venstre vejside
11 (+ evt. bogstav): større sideanlæg højre side (typisk motorveje)
12 (+ evt. bogstav): større sideanlæg venstre side (typisk motorveje)
13 til 19: anvendes som 11 og 12, men til fri anvendelse af andre sideanlæg med selvstændig ind- og udkørsel.
21 til 29: kan anvendes til stier i eget tracé, der ønskes inddateret som selvstændige vejdele.
|
FRAKMT |
Kilometrering hvorfra en oplysning er gældende (i forbindelse med ajourføring) eller ønskes (i forbindelse med udtræk). |
TILKMT |
Kilometrering hvortil en oplysning er gældende (i forbindelse med ajourføring) eller ønskes (i forbindelse med udtræk). |
VEJSIDE |
Tværsnitsdata er i VIS opdelt i en vejs højre og venstre vejside. Dvs. at data registreres og udtrækkes med vejsiden som en nødvendig parameter. For strækninger uden midterrabat er hele køresporsbredden registreret under højre vejside. |