s_1 |
Har I kendskab til den opdaterede Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje, der udkom i september 2019? |
s_2 |
Anvender I den opdaterede Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje, der udkom i september 2019? (Afkryds det svar, der passer bedst.) |
s_3 |
Beskriv venligst nedenfor: Hvordan og hvornår I anvender Håndbogen for det gode anbringelsesforløb i familiepleje?: |
s_76 |
Beskriv venligst nedenfor: Hvorfor anvender I ikke Håndbogen for det gode anbringelsesforløb i familiepleje?: |
s_4 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: - Den opdaterede Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje er relevant for os i kommunen |
s_5 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: - Den opdaterede Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje behandler de rette emner for os som anbringende kommune |
s_6 |
Uddyb gerne jeres svar på ovenstående spørgsmål: |
s_8 |
I hvilken grad vurderer I, at indførelsen af de nye plejefamilietyper understøtter jeres arbejde med at skabe et godt match mellem plejefamilie og plejebarn? |
s_9 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: Vi som kommune har et tilstrækkeligt vidensgrundlag til at foretage det rette match mellem en plejefamilies kompetencer og barnet/den unges støttebehov: |
s_7 |
I hvilken grad oplever I udfordringer med at lave et godt match mellem barnets/den unges støttebehov og plejefamiliens kompetencer? |
s_60 |
Hvilke barrierer oplever I, når der skal laves et match mellem barnets/den unges støttebehov og plejefamiliens kompetencer? |
s_10 |
I hvilken grad vurderer I, at de nye plejefamilietyper understøtter jeres arbejde med at differentiere støtten til plejefamilier og plejebørn? |
s_11 |
Nedenfor må I meget gerne uddybe jeres svar til ovenstående spørgsmål: |
s_12_1 |
Hvilken honoreringsmodel anvender I primært i jeres kommune? (Hvis der ikke er én model, der primært anvendes, sæt da flere krydser) - Gennemsnitsmodellen |
s_12_2 |
Hvilken honoreringsmodel anvender I primært i jeres kommune? (Hvis der ikke er én model, der primært anvendes, sæt da flere krydser) - Den tidligere anbefaling med løbende revurdering af støttebehov |
s_12_3 |
Hvilken honoreringsmodel anvender I primært i jeres kommune? (Hvis der ikke er én model, der primært anvendes, sæt da flere krydser) - Anden, notér venligst: |
s_12_4 |
Hvilken honoreringsmodel anvender I primært i jeres kommune? (Hvis der ikke er én model, der primært anvendes, sæt da flere krydser) - Ved ikke |
s_13 |
Hvilken honoreringsmodel anvender I primært i jeres kommune? (Hvis der ikke er én model, der primært anvendes, sæt da flere krydser) - Anden, notér venligst: |
s_14 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: Den honoreringsmodel, vi anvender, fungerer optimalt. |
s_15 |
Uddyb gerne ovenstående svar: |
s_16 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: - Den nye model for udgiftsdækning af netværksplejefamilier er lettere at administrere for kommunen end den gamle model. |
s_17 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: - Vi oplever, at den nye model for udgiftsdækning er lettere at administrere for netværksplejefamilien end den gamle model. |
s_18 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn: - Vi oplever, at netværksplejefamilierne er tilfredse med den nye udgiftsmodel. |
s_61 |
I hvilken grad oplever I udfordringer med at tilbyde intensiv støtte i starten af hver ny anbringelse? |
s_62 |
Hvilke barrierer oplever I i forhold til at tilbyde intensiv støtte i starten af hver ny anbringelse? |
s_19 |
Bliver alle plejefamilier tilbudt intensiv støtte i starten af en hver ny anbringelse, dvs. inden for det første år jf. Servicelovens §66 c, stk. 2? |
s_20 |
Uddyb hvorfor alle plejefamilier ikke tilbydes intensiv støtte i starten af hver ny anbringelse: |
s_21 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedrørende intensiv støtte: - Den intensive støtte i starten af en ny anbringelse understøtter, at plejefamilien kommer godt fra start med deres plejebarn |
s_22 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedrørende intensiv støtte: - Den intensive støtte i starten af en ny anbringelse opleves relevant og aktuel for plejefamilien og det nye plejebarn |
s_23 |
Hvem står for at tilbyde intensiv støtte til plejefamilier i jeres kommune? |
s_24 |
Hvem står for at tilbyde intensiv støtte til plejefamilier i jeres kommune? - Andet, angiv venligst: |
s_25 |
Tilbydes de plejefamilier, som jeres kommune har forpligtelsen overfor, intensiv støtte i form af Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? |
s_26 |
Tilbydes de plejefamilier, som jeres kommune har forpligtelsen overfor, intensiv støtte i form af Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Ja, plejefamilierne tilbydes tsop i kombination med anden form for intensiv støtte. Beskriv venligst kombinationen: |
s_27 |
Tilbydes de plejefamilier, som jeres kommune har forpligtelsen overfor, intensiv støtte i form af Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Nej, der tilbydes anden form for intensiv støtte. Beskriv venligst hvilken: |
s_30_1 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Præsentations- og undervisningsmateriale |
s_30_2 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Logbog til plejefamilierne |
s_30_3 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Metode til temasupervision |
s_30_4 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Øvelser til temasupervision |
s_30_5 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Supplerede e-læringsmateriale |
s_30_6 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Litteraturlisten til videre læsning |
s_30_7 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Vi har ikke anvendt materialet |
s_30_8 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Vi tilbyder ikke tsop til plejefamilier (endnu) |
s_30_9 |
Hvilket materiale anvender I, når I yder det tæt støttede opstartsforløb (tsop) til plejefamilier? (sæt gerne flere krydser) - Ved ikke |
s_33 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedr. Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Tsop klæder plejefamilien på i forhold til generelle og konkrete problemstillinger |
s_34 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedr. Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Tsop kan tilrettelægges fleksibelt ud fra plejefamiliens og plejebarnets konkrete behov |
s_35 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedr. Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Tsop opleves relevant og aktuelt for plejefamilierne |
s_36 |
Såfremt I mener, at der er temaer, som mangler at blive belyst i Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb, notér da venligst de specifikke temaer: |
s_28 |
Har jeres kommunes medarbejdere (fx familieplejekonsulenter eller sagsbehandlere) deltaget i kompetencekursus i at anvende Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? |
s_29 |
Har jeres kommunes medarbejdere (fx familieplejekonsulenter eller sagsbehandlere) deltaget i kompetencekursus i at anvende Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Ja, en eller flere af vores medarbejdere har deltaget i kompetencekurset. Angiv antal efter bedste evne: |
s_31 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedr. kompetencekursuset i at anvende Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Kvaliteten af materialet vi har fået til rådighed fra tsop er høj |
s_32 |
I hvilken grad er I enige i følgende udsagn vedr. kompetencekursuset i at anvende Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop)? - Vi har i tilstrækkelig grad fået belyst temaerne i tsop på undervisningsmodulerne |
s_37 |
Hvordan vurderer I generelt anvendeligheden af Socialstyrelsens tæt støttede opstartsforløb (tsop) i forhold til at tilbyde plejefamilier intensiv støtte i starten af en anbringelse? |
s_38 |
Uddyb gerne ovenstående svar: |
s_39_1 |
Hvem varetager primært supervision, rådgivning, vejledning til plejefamilier i jeres kommune? (Sæt gerne flere krydser) - Kommunens familieplejekonsulenter |
s_39_2 |
Hvem varetager primært supervision, rådgivning, vejledning til plejefamilier i jeres kommune? (Sæt gerne flere krydser) - Andre, angiv venligst hvem: |
s_40 |
Hvem varetager primært supervision, rådgivning, vejledning til plejefamilier i jeres kommune? (Sæt gerne flere krydser) - Andre, angiv venligst hvem: |
s_41_1 |
Hvem laver primært aftaler om honorering og vilkår med plejefamilien? (Sæt gerne flere krydser) - Kommunens familieplejekonsulenter |
s_41_2 |
Hvem laver primært aftaler om honorering og vilkår med plejefamilien? (Sæt gerne flere krydser) - Leder |
s_41_3 |
Hvem laver primært aftaler om honorering og vilkår med plejefamilien? (Sæt gerne flere krydser) - Myndighedssagsbehandler |
s_41_4 |
Hvem laver primært aftaler om honorering og vilkår med plejefamilien? (Sæt gerne flere krydser) - Andre, angiv venligst hvem: |
s_42 |
Hvem laver primært aftaler om honorering og vilkår med plejefamilien? (Sæt gerne flere krydser) - Andre, angiv venligst hvem: |
s_43 |
Beskriv nedenfor om, og hertil hvordan lovkravet (§66 c, stk. 3) har givet anledning til ny organisering i forbindelse med jeres arbejde med blandt andet supervision, rådgivning og aftaler om honorering og vilkår: |
s_44_1 |
Hvilken type supervision oplever I, at plejefamilierne har behov for? (Sæt gerne flere krydser) - Individuel supervision med person fra kommunen, fx familieplejekonsulenten |
s_44_2 |
Hvilken type supervision oplever I, at plejefamilierne har behov for? (Sæt gerne flere krydser) - Individuel supervision med ekstern person, fx en psykolog eller supervisor |
s_44_3 |
Hvilken type supervision oplever I, at plejefamilierne har behov for? (Sæt gerne flere krydser) - Gruppesupervision med andre plejefamilier i kommunen |
s_44_4 |
Hvilken type supervision oplever I, at plejefamilierne har behov for? (Sæt gerne flere krydser) - Faglige netværksmøder med flere plejefamilier samt tilknytning af plejefamiliekonsulent og netværksfacilitator |
s_44_5 |
Hvilken type supervision oplever I, at plejefamilierne har behov for? (Sæt gerne flere krydser) - Andet, notér venligst: |
s_45 |
Hvilken type supervision oplever I, at plejefamilierne har behov for? (Sæt gerne flere krydser) - Andet, notér venligst: |
s_46 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Almen plejefamilie: |
s_66_1 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Almen plejefamilie: - Ved ikke/ikke relevant |
s_63 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Forstærket plejefamilie: |
s_67_1 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Forstærket plejefamilie: - Ved ikke/ikke relevant |
s_64 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Specialiseret plejefamilie: |
s_68_1 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Specialiseret plejefamilie: - Ved ikke/ikke relevant |
s_65 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Netværksplejefamilie: |
s_69_1 |
Hvor mange dages efteruddannelse tilbyder I typisk plejeforældrene årligt? (angiv antal dage): - Netværksplejefamilie: - Ved ikke/ikke relevant |
s_70 |
I hvilken grad oplever I udfordringer med plejefamiliernes deltagelse i den lovpligtige efteruddannelse svarende til mindst to hele kursusdage? |
s_71 |
Uddyb gerne, hvis I oplever udfordringer med plejefamiliernes deltagelse i den lovpligtige efteruddannelse: |
s_48_1 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Særlige udfordringer for børn og familier med særlige behov |
s_48_2 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Viden og indsigt i diagnoser, fx autisme, ADHD og tilknytningsforstyrrelser |
s_48_3 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Udvikling af resiliens (evne til at håndtere stress og kriser på en positiv måde) |
s_48_4 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Barnets oplevelse af at være anbragt |
s_48_5 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Omsorgssvigt, krop og traumer |
s_48_6 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Arbejdet med efterværn |
s_48_7 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Neuropædagogik (omhandler hjernens funktion ift. barnets indlæringsevne, udvikling af sociale kompetencer mm.) |
s_48_8 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Misbrugsproblemer |
s_48_9 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Andet, notér venligst: |
s_48_10 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Ved ikke |
s_47 |
Hvilke emner, vurderer I med udgangspunkt i plejefamiliernes behov, er de mest væsentlige at behandle i forbindelse med efteruddannelse? (sæt gerne flere krydser) - Andet, notér venligst: |
s_49 |
Anvender I ekstern bistand til at undervise plejefamilierne i forbindelse med efteruddannelse? |
s_75 |
I hvor stor en andel af plejefamilierne iværksætter I supplerende støtte til barnet/den unge under anbringelsen? (Sæt kryds i det udsagn, der passer bedst) |
s_50 |
I hvilken grad oplever I, at plejefamilier har behov for supplerende støtte? - Almene plejefamilier |
s_72 |
I hvilken grad oplever I, at plejefamilier har behov for supplerende støtte? - Forstærkede plejefamilier |
s_73 |
I hvilken grad oplever I, at plejefamilier har behov for supplerende støtte? - Specialiserede plejefamilier |
s_74 |
I hvilken grad oplever I, at plejefamilier har behov for supplerende støtte? - Netværksplejefamilier |
s_52 |
Hvilken form for supplerende støtte iværksætter I oftest i jeres kommune til henholdsvis plejebarnet og plejefamilien? |
s_51 |
Hvilken form for supplerende støtte iværksætter I oftest i jeres kommune til henholdsvis plejebarnet og plejefamilien? - Beskriv venligst: |
s_54 |
Må Socialstyrelsen kontakte jer med henblik på et uddybende interview om jeres erfaringer på plejefamilieområdet: |
s_55 |
Angiv venligst en kontaktperson: - Navn: |
s_56 |
Angiv venligst en kontaktperson: - Mail: |
s_57 |
Angiv venligst en kontaktperson: - Telefon: |
s_58 |
Angiv venligst en kontaktperson: - Anden kontaktform: |
s_59 |
Hvis I har kommentarer til spørgeskeamet eller ønsker at bidrage med andre perspektiver til undersøgelsen, så er I meget velkommen til at gøre dette nedenfor: |
kommune |
kommune |
region |
I hvilken region ligger kommunen, der har lavet besvarelsen? |
email |
email |
statoverall_1 |
Samlet status - Ny |
statoverall_2 |
Samlet status - Distribueret |
statoverall_3 |
Samlet status - Nogen svar |
statoverall_4 |
Samlet status - Gennemført |
statoverall_5 |
Samlet status - Frafaldet |