Tabel

ppr_rigsarkiv


Beskrivelse ?

Datafilen indeholder resultater for "Undersøgelse af kommunernes pædagogisk psykologiske rådgivning (PPR)" til PPR-ledere.

Størrelse (Antal rækker) ?

61

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
inst_type_nr Institutionstype - nummer
CVR_NR CVR nummer
person_ID Person ID
inst_leder_ID Institutionsleder ID
inst_nr Institutionsnummer PPR-enhed
INST_NAVN Institutionsnavn
c_INST_TYPE_NAVN Institutionstype - typenavn
c_INST_TYPE_GRUPPE Institutionstype - gruppe
kommune Kommunenavn
c_kommune_nr Kommunenummer
KOM_TYPE Kommune type
soc_indeks Sociooekonomisk indeks
soc_kat Sociooekonomisk indeks - gruppering
c_REGION_NAVN Region
Q0 Hvad er din faglige baggrund?
Q0_o7 [...] - Q0 aaben
Q0b Hvad er din anciennitet i stillingen som PPR-leder (eller tilsvarende funktion) i hele aar?
Q0b_o1 [...] - Q0b aaben
Q1 Er PPR en selvstaendig enhed i kommunen (dvs. med egen leder og eget budget)?
Q2_1 Hvor er PPR forankret organisatorisk i jeres kommune? (saet gerne flere krydser) - Skoleomraadet
Q2_2 [...] - Dagtilbudsomraadet
Q2_3 [...] - Familieomraadet
Q2_4 [...] - Socialomraadet
Q2_5 [...] - Sundhedsomraadet
Q2_6 [...] - Tvaergaaende paa tvaers af boerne- og ungeomraadet
Q2_7 [...] - Anden organisering - beskriv gerne hvilken:
Q2_o7 [...] - Q2_7 aaben
Q3_1 Hvordan fordeler PPR-medarbejdernes tid sig mellem arbejde med foelgende maalgrupper i gennemsnit over et aar? [...] - Boern i foerskolealderen, dvs. i dagtilbud eller hjemmepasset
Q3_2 [...] - Boern i folkeskolen (herunder folkeskoler med specialklasseraekker)
Q3_3 [...] - Boern paa specialskoler
Q3_4 [...] - Boern paa interne skoler i dagbehandlingstilbud og paa anbringelsesstedet
Q3_5 [...] - Boern paa fri- og privatskoler
Q3_6 [...] - Unge paa 10. klassecentre/-skoler
Q3_7 [...] - Unge paa efterskoler
Q3_8 [...] - Unge under 18 aar i ungdomsuddannelser (fx EGU, STU, FGU, praktik eller under lov om aktiv beskaeftigelse) eller uden for uddannelse og arbejde
Q4_1_B Hvor mange ansatte, opgjort i aarsvaerk, er d.d. ansat i kommunens PPR med foelgende faglige baggrund? - Psykologer
Q4_2_B [...] - Paedagogiske konsulenter / laeringskonsulenter
Q4_3_B [...] - Tale-hoerepaedagoger/logopaeder
Q4_4_B [...] - Fysio- og ergoterapeuter
Q4_5_B [...] - Socialraadgivere
Q4_6_B [...] - Sundhedspersonale, herunder sundhedsplejersker
Q4_7_B [...] - UU-vejledere
Q4_8_B [...] - Administrativt personale
Q4_9_B [...] - Andre___
Q4_10_B [...] - Andre___
Q4_11_B [...] - Andre___
Q4_open_9 [...] - Q4_9_B aaben
Q4_open_10 [...] - Q4_10_B aaben
Q4_open_11 [...] - Q4_11_B aaben
Q4b Hvor mange aarsvaerk har PPR tilkoebt udover PPR's grundbudget til fx projektansaettelser, politisk besluttede indsatser mv.? Angiv venligst antal i kalenderaaret 2021
Q4b_o1 [...] - Q4b aaben
Q5_1 Hvordan er samarbejdet mellem PPR og folkeskolerne typisk organiseret? - Faste moeder med tilknyttede skoler paa ledelsesniveau
Q5_2 [...] - Faste moeder med tilknyttede skoler paa medarbejderniveau
Q5_3 [...] - Fast tilstedevaerelse af en PPR-medarbejder (fx en fast ugedag)
Q5_4 [...] - Moeder aftales efter behov
Q5_5 [...] - Andet:
Q5_o5 [...] - Q5_5 aaben
Q5b_1 Hvordan er samarbejdet mellem PPR og fri- og privatskolerne typisk organiseret? - Faste moeder med tilknyttede skoler paa ledelsesniveau
Q5b_2 [...] - Faste moeder med tilknyttede skoler paa medarbejderniveau
Q5b_3 [...] - Fast tilstedevaerelse af en PPR-medarbejder (fx en fast ugedag)
Q5b_4 [...] - Moeder aftales efter behov
Q5b_5 [...] - Andet:
Q5b_o5 [...] - Q5b_5 aaben
Q7_1_A Hvordan fordeler medarbejdernes tid sig mellem foelgende opgavetyper i gennemsnit over et aar? (Angiv dit bedste skoen i procent, saa hver kolonne summerer til 100 %) - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Individuel udredning
Q7_2_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om specifikke boern
Q7_3_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Raadgivning af foraeldre
Q7_4_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om laeringsmiljoeer (grupper, klasser, aargange mv.)
Q7_5_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Undervisning af det paedagogiske personale
Q7_6_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Bidrag til skoleledelsens udformning af strategi eller handleplan om fx inkluderende laeringsmiljoeer, mellemformer, opkvalificering af specialpaedagogiske kompetencer
Q7_7_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Lettere behandling i formaliserede forloeb maalrettet specifikke boern og unge med psykiske udfordringer
Q7_8_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Administrativt arbejde og interne moeder
Q7_9_A [...] - Alle PPR-medarbejdere (inkl. psykologer) - Deltagelse i opkvalificering og efteruddannelse for PPR-medarbejdere
Q7_1_B Hvordan fordeler medarbejdernes tid sig mellem foelgende opgavetyper i gennemsnit over et aar? (Angiv dit bedste skoen i procent, saa hver kolonne summerer til 100 %) - PPR-psykologer - Individuel udredning
Q7_2_B [...] - PPR-psykologer - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om specifikke boern
Q7_3_B [...] - PPR-psykologer - Raadgivning af foraeldre
Q7_4_B [...] - PPR-psykologer - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om laeringsmiljoeer (grupper, klasser, aargange mv.)
Q7_5_B [...] - PPR-psykologer - Undervisning af det paedagogiske personale
Q7_6_B [...] - PPR-psykologer - Bidrag til skoleledelsens udformning af strategi eller handleplan om fx inkluderende laeringsmiljoeer, mellemformer, opkvalificering af specialpaedagogiske kompetencer
Q7_7_B [...] - PPR-psykologer - Lettere behandling i formaliserede forloeb maalrettet specifikke boern og unge med psykiske udfordringer
Q7_8_B [...] - PPR-psykologer - Administrativt arbejde og interne moeder
Q7_9_B [...] - PPR-psykologer - Deltagelse i opkvalificering og efteruddannelse for PPR-medarbejdere
Q8_1 I hvilken grad vurderer du, dvs. ud fra et PPR-lederperspektiv, at PPR kan imoedekomme skolernes behov for foelgende indsatser og aktiviteter? - Individuel udredning
Q8_2 [...] - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om specifikke boern
Q8_3 [...] - Raadgivning af foraeldre
Q8_4 [...] - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om laeringsmiljoeer (grupper, klasser, aargange mv.)
Q8_5 [...] - Undervisning af det paedagogiske personale
Q8_6 [...] - Moeder med skoleledere om fx inkluderende laeringsmiljoeer, mellemformer, opkvalificering af specialpaedagogiske kompetencer
Q8_7 [...] - Lettere behandling i formaliserede forloeb maalrettet specifikke boern og unge med psykiske udfordringer
Q9B_1 I hvilken grad goer foelgende udfordringer sig pt. gaeldende i kommunens PPR? - Mangel paa tid hos medarbejdere i PPR
Q9B_2 [...] - Hyppig udskiftning af medarbejdere i PPR
Q9B_3 [...] - Utilstraekkelige praksisnaere kompetencer hos PPR (dvs. kompetencer til at understoette at viden kan bringes i spil i den paedagogiske praksis)
Q9B_4 [...] - Utilstraekkelig erfaring blandt medarbejdere i PPR
Q9B_5 [...] - PPR inddrages for sent i et forloeb
Q9B_6 [...] - Manglende tid blandt det paedagogiske personale paa skolerne
Q9B_7 [...] - Manglende tid blandt lokale ressourcepersoner paa skolerne (ex AKT-vejledere, inklusionsvejledere)
Q9B_8 [...] - Utilstraekkelige specialpaedagogiske kompetencer blandt det paedagogiske personale paa skolerne
Q10_1 Hvordan oplever du, at skolernes behov for PPR's indsatser og aktiviteter paa grundskoleomraadet har udviklet sig i loebet af de seneste 3 aar? - Individuel udredning
Q10_2 [...] - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om specifikke boern
Q10_3 [...] - Raadgivning af foraeldre
Q10_4 [...] - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om laeringsmiljoeer (grupper, klasser, aargange mv.)
Q10_5 [...] - Undervisning af det paedagogiske personale
Q10_6 [...] - Bidrag til skoleledelsens udformning af strategi eller handleplan om fx inkluderende laeringsmiljoeer, mellemformer, opkvalificering af specialpaedagogiske kompetencer
Q10_7 [...] - Lettere behandling i formaliserede forloeb maalrettet specifikke boern og unge med psykiske udfordringer
Q11B_1 I hvilken grad, vurderer du, at foelgende kendetegner udviklingen paa skolerne i jeres kommune i loebet af de seneste tre aar? - Flere elever med uindfriet stoettebehov
Q11B_2 [...] - Stigning i antallet af boern i mistrivsel
Q11B_3 [...] - Stigning i antallet af boern, der allerede fra skolestart har udfordringer
Q11B_4 [...] - oeget opmaerksomhed fra det paedagogiske personale paa at handle paa tegn paa mistrivsel
Q11B_5 [...] - oeget opmaerksomhed fra foraeldre paa at handle paa tegn paa mistrivsel
Q12_1 I hvilken grad har I i PPR i loebet af de seneste 3 aar gjort foelgende? - Vi har forenklet udarbejdelsen af de enkelte PPV'er
Q12_2 [...] - Vi har forenklet processen ifbm udarbejdelse af PPV'er til brug for revisiteringer
Q12_3 [...] - Vi bruger kortere tid paa indstillinger til psykiatrien
Q12_4 [...] - Vi effektiviserer samarbejdet med skolerne fx ift. forberedelse og afvikling af moeder, reducerer transporttid, mv.
Q12_5 [...] - Vi opprioriterer det forebyggende arbejde paa skolerne
Q12_6 [...] - Vi maa acceptere laengere ventetider
Q12_7 [...] - Vi har udvidet opgaveportefoeljen (med fx lettere behandlingstilbud)
Q12_8 [...] - Vi har forenklet opgaveportefoeljen (fx begraenset oplaeg for paedagogisk personale, reduceret moededeltagelse eller lign.)
Q12_9 [...] - Vi har oeget fokus paa et kommunalt strategisk samarbejde omkring PPR-indsatsen
Q12_open [...] - Q12 aaben
Q13_1 Hvordan mener du, at PPR ideelt set boer prioritere ressourcerne paa foelgende opgaver i forhold til jeres nuvaerende situation? - Individuel udredning
Q13_2 [...] - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om specifikke boern
Q13_3 [...] - Raadgivning af foraeldre
Q13_4 [...] - Raadgivning, supervision eller sparring af det paedagogiske personale om laeringsmiljoeer (grupper, klasser, aargange mv.)
Q13_5 [...] - Undervisning af det paedagogiske personale
Q13_6 [...] - Bidrag til skoleledelsens udformning af strategi eller handleplan om fx inkluderende laeringsmiljoeer, mellemformer, opkvalificering af specialpaedagogiske kompetencer
Q13_7 [...] - Lettere behandling i formaliserede forloeb maalrettet specifikke boern og unge med psykiske udfordringer
Q13_8 [...] - PPV'er udarbejdet til brug for revisiteringer
Q14_1 I hvilken grad er PPR involveret i arbejdet med elevernes skolestart [] ? - PPR deltager i forberedende moeder mellem dagtilbud og fritidstilbud/skoler inden skolestart ift. kendte udfordringer hos specifikke boern
Q14_2 [...] - PPR deltager i forberedende moeder mellem dagtilbud og fritidstilbud/skoler inden skolestart mhp. generelle opmaerksomheder i forbindelse med skolestart
Q14_3 [...] - PPR yder vejledning, sparring og supervision af det paedagogiske personale i dagtilbud
Q14_4 [...] - PPR yder vejledning, sparring og supervision af det paedagogiske personale i boernehaveklasserne
Q14_5 [...] - PPR yder vejledning, sparring og supervision af det paedagogiske personale i skolefritidsordningerne (SFO)
Q14_6 [...] - PPR laver sammen med skolerne prognoser, saa skolerne ved hvor mange elever, de modtager med saerlige behov
Q14_7 [...] - PPR bidrager til sagsforberedelsen ifm. sager om udsaettelse af undervisningspligtens indtraeden
Q15_1_A Hvor mange PPV'er udarbejdes der i gennemsnit over et aar? - Antal PPV'er i skoleaaret 2021/22
Q15_2_A [...] - Antal PPV'er i skoleaaret 2018/19
Q15_1_B Hvor mange PPV'er udarbejdes der i gennemsnit over et aar? - Antal PPV'er i skoleaaret 2021/22
Q15_2_B [...] - Antal PPV'er i skoleaaret 2021/22
Q15b Er din besvarelse paa ovenstaaende spoergsmaal baseret paa registrering eller skoen?
Q16_1 Antal PPV'er vedr. elever i grundskolen (dvs. i folkeskolen el-ler paa fri-og privat-skoler) i loebet af et aar - Anbefaling om stoette i mindre end 9 timer/ugen paa barnets skole
Q16_2 [...] - Anbefaling om specialundervisning eller specialpaedagogisk bistand i mere end 9 timer/ugen paa bar-nets skole
Q16_3 [...] - Anbefaling om specialklasse eller specialskole
Q16_4 [...] - Anbefalinger til skolen om tilpasning af laeringsmiljoeet (og ingen af ovenstaaende)
Q16_5 [...] - Andet
Q16_6 [...] - Andet
Q16_7 [...] - Andet
Q16_8 [...] - Andet
Q16B_open_5 [...] - Q16_5 aaben
Q16B_open_6 [...] - Q16_6 aaben
Q16B_open_7 [...] - Q16_7 aaben
Q16B_open_8 [...] - Q16_8 aaben
Q15skoen Er din besvarelse paa ovenstaaende spoergsmaal baseret paa registrering eller skoen?
Q19B_1 Hvor lang ventetid er der typisk fra at PPR inddrages omkring en bekymring om en elev til at PPR har foerste aktivitet i sagen? [...] - PPR-psykologer
Q19B_2 Hvor lang ventetid er der typisk fra at PPR inddrages omkring en bekymring om en elev til at PPR har foerste aktivitet i sagen? [...] - Paedagogiske konsulenter/laeringskonsulenter
Q20 I de tilfaelde hvor der udarbejdes en PPV, hvor lang ventetid er der typisk fra foerste aktivitet i sagen til der foreligger en PPV? Med foerste aktivitet menes fx en observation, moede med foraeldre, test af barnet osv. Du bedes give dit bedste skoen.
Q21_1 Antal ubesatte stillinger (>3 mdr) - Psykologer
Q21_2 [...] - Paedagogiske konsulenter / laeringskonsulenter
Q21_3 [...] - Tale-hoerepaedagoger / logopaeder
Q21_4 [...] - Fysio- og ergoterapeuter
Q21_5 [...] - Socialraadgivere
Q21_6 [...] - Andre
Q21_7 [...] - Andre
Q21_8 [...] - Andre
Q21_open_6 [...] - Q21_6 aaben
Q21_open_7 [...] - Q21_7 aaben
Q21_open_8 [...] - Q21_8 aaben
Q21b_1 I hvor hoej grad mener du, at der fremover bliver brug for styrkede kompetencer til foelgende opgaver og aktiviteter i PPR? - Foretage individuelle udrednin-ger
Q21b_2 [...] - Raadgive, supervisere eller sparre med det paedagogiske personale (fx ift. klasseledelse, co-teaching, differentiering)
Q21b_3 [...] - Deltage i gennemfoerelse af fore-byggende paedagogiske indsat-ser i hele klasser eller i mindre grupper
Q21b_4 [...] - Foretage lettere behandling, som er manualbaseret (fx Cool kids, Mind my mind)
Q21b_5 [...] - Foretage lettere behandling, som er skraeddersyet til kon-krete behov
Q21b_6 [...] - Bidrage med generel viden om inkluderende laeringsmiljoeer, herunder inddragelse af speci-alpaedagogisk viden
Q21b_7 [...] - Bidrage med specifik viden om tilpasning af laeringsmiljoeer til elever med specifikke diagno-ser (fx ADHD/ADD, autisme spektrum forstyrrelser, angst)
Q21b_open [...] - Q21b aaben
Q22_1 Hvordan er mulighederne for at rekruttere nye medarbejdere - Psykologer
Q22_2 [...] - Paedagogiske konsulenter / laeringskonsulenter
Q22_3 [...] - Tale-hoerepaedagoger / logopaeder
Q22_4 [...] - Fysio- og ergoterapeuter
Q22_5 [...] - Socialraadgivere
Q23_1 Hvordan vurderer du mulighederne for at tilbyde jeres medarbejdere efter- og videreuddannelse - Psykologer
Q23_2 [...] - Paedagogiske konsulenter / Laeringskonsulenter
Q24_1_1 Du har angivet, at mulighederne for at tilbyde jeres medarbejdere efter- og videreuddannelse af relevans for deres arbejde i PPR er mindre gode eller slet ikke gode. Hvad er de vaesentligste aarsager til dette? - Ikke tid til efter-/videreuddannelse
Q24_1_2 [...] - Der er ikke oekonomi til efter-/videreuddannelse
Q24_1_3 [...] - Der mangler relevante kurser
Q24_1_4 [...] - Andet
Q24_2_1 Hvad er de vaesentligste aarsager til, at mulighederne for efter-/videreuddannelse for paedagogiske konsulenter/laeringskonsulenter er mindre gode eller slet ikke gode? - Der er ikke tid til efter-/videreuddannelse
Q24_2_2 [...] - Der er ikke oekonomi til efter-/videreuddannelse
Q24_2_3 [...] - Der mangler relevante kurser
Q24_2_4 [...] - Andet
Q25B_1 [] en psykologfaglig overbygningsuddannelse til laerere og paedagoger [] Hvad er efter din vurdering vigtigt, at saadanne indeholder []: - Kompetencer til at varetage paedagogisk psykologisk raadgivning af det paedagogiske personale om specifikke boern
Q25B_2 [...] - Kompetencer til at varetage paedagogisk psykologisk raad-givning af det paedagogiske personale om udvikling af in-kluderende laeringsmiljoeer
Q25B_3 [...] - Kompetencer til at varetage in-dividuel udredning i form af PPV'er
Q25B_4 [...] - Kompetencer til at teste indivi-duelle boern (fx kognitive tests)
Q25B_5 [...] - Kompetencer til at varetage let-tere behandling
Q25B_6 [...] - Foretage lettere behandling, som er skraeddersyet til kon-krete behov
Q25B_open_2 [...] - Q25B aaben
Løbenummer Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv