Indhold
?
Undervisningsministeriet besluttede i 1997, at Danmark skulle deltage i OECD-programmet PISA - Programme for International Student Assessment - et projekt, der har til hensigt at måle, hvor godt unge mennesker er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund. De unge, der indgår i den internationale undersøgelse, er 15 år gamle. Det blev fra starten besluttet, at PISA består af tre runder, hvor der gennemføres omfattende kvantitative undersøgelser af survey-typen. Den første runde blev gennemført i 2000 i 32 lande, den anden runde blev gennemført i 2003 i 41 lande, og den tredje runde blev gennemført i 57 lande.
Københavns Kommune besluttede i 2003, at man ville gennemføre en særligt tilpasset undersøgelse med PISA-konceptet i 2004, og til det formål er der anvendt samme faglige test som i PISA´s første runde i 2000. Det blev endvidere besluttet, at testningen skulle omfatte alle 9.-klasseselever - uanset alder. Det blev ligeledes besluttet, at testningen skulle gentages i 2007. Dermed har man et gennemprøvet grundlag til at kunne vurdere skolerne i København, herunder at kunne vurdere, om der er sket en udvikling fra 2004-2007. Et antal københavnske skoler deltog også i 2000, men da der ikke var tale om en test af alle de 15-årige på skolerne, og da ikke alle testede gik i 9. klasse på undersøgelsestidspunktet, er 2000- materialet for spinkelt til at kunne fortælle noget om kommunens elever i forhold til andre elever.
PISA - København 2004, gennemføres på alle kommunes folkeskoler samt på 2/3 af privatskolerne.
Dette er første runde af PISA i København. Den anden runde fandt sted i 2007. Som i OECD´s PISA undersøgelser er der både spurgt ind til læsning, matematik og naturvidenskab, men der har været et særligt fokus på læsning.
Københavns Kommune har ansvaret for PISA undersøgelsen i København.