Indhold
?
Economic Co-operation and Development (OECD) har siden 2000 foretaget en række undersøgelser under fællesbetegnelsen Programme for International Student Assesment (PISA). PISA undersøgelserne har det formål, at de skal måle de 15-16-åriges kompetencer i læsning, matematik og naturfag. Undersøgelsen gennemføres både i OECD-lande og deres partnerlande.
Programmet er blevet gennemført over tre runder med dataindsamling i 2000, 2003 og 2006.
Første runde, PISA 2000, havde læsning som hovedfokus med matematik og naturvidenskab som mindre temaer. 32 lande deltog.
Anden runde, PISA 2003, havde matematik som hovedfokus og læsning og naturvidenskab som mindre temaer. 41 lande deltog.
Tredje runde, PISA 2006 (nærværende undersøgelse), har naturvidenskab som hovedfokus og læsning og matematik som mindre temaer. PISA 2006 afslutter PISA undersøgelserne og lægger fokus på naturvidenskab - herunder natur/teknik, biologi, geografi og kemi/fysik. I PISA 2006 har 57 lande deltaget.
Der ligger 4 spørgeskemaer til grund for denne undersøgelse. To til eleven, hvor det enehandler om elevens læringsstil, evner, holdninger til naturvidenskab, forventninger til fremtidige karrierevalg etc. Det andet omhandler elevens brug af computere. Herudover er der et spørgeskema til elevens forældre eller nærmeste pårørende og et til den skole, hvor eleven går.
Der kommer en anden runde af PISA undersøgelser, hvor der igen vil være fokus på læsning, matematik og naturvidenskab. Den forventes at komme i 2009, 2012 og 2015.
Publikationer kan findes på www.oecd.org/PISA