Indhold
?
Sammen med samtlige øvrige OECD-lande, samt en række lande uden for OECD, deltager Danmark i OECD programmet PISA - Programme for International Student Assessment. Hensigten med dette program er at måle, hvor godt unge 15-16-årige er forberedt på informationssamfundets udfordringer med vægt på færdigheder og kompetencer i fagområderne læsning, matematik og naturvidenskab - samt på personlige og sociale kompetencer. Programmet bliver gennemført over tre runder med dataindsamling i 2000, 2003 og 2006. Første runde, PISA 2000 (nærværende undersøgelse), havde læsning som hovedtema og matematik og naturvidenskab som mindre temaer. Hovedresultaterne blev offentliggjort i december 2001. Siden er der udgivet en række rapporter, som uddyber resultaterne på udvalgte områder. Anden runde, PISA 2003 (DDA-18838), blev gennemført i 2003 med matematik som hovedtema og læsning og naturvidenskab som de mindre temaer. Desuden omfatter PISA 2003 også en undersøgelse af de unges kompetencer i problemløsning. Antallet af deltagerlande i PISA 2003 er 41, samtlige 30 OECD-lande samt 11 partnerlande. I PISA 2000 deltog i alt 32 lande, 27 OECD-lande og 5 partnerlande. I alt har 276.165 elever deltaget i undersøgelsen i 2003, og fra langt de fleste lande deltager 4-5000 elever. I Danmark har 4.218 elever fra 207 skoler gennemført undersøgelsen. Eleverne er udtrukket, så de udgør et repræsentativt udsnit af de 15-16-årige skolesøgende fra hele landet, alle født i 1987. De fleste har påbegyndt 1. klasse i 1994, og de fleste gik i 9. klasse på undersøgelsestidspunktet, nogle i 10. klasse. En mindre andel havde påbegyndt en ungdomsuddannelse. Som følge af relativ sen skolestart i Danmark har Danmark valgt også at gennemføre testen for et tilsvarende udsnit af de 16-17-årige, dvs. unge født i 1986. Resultaterne fra denne gruppe indgår ikke i den internationale rapport. Blandt de 16-17-årige har 3216 elever deltaget fra 180 uddannelsessteder. Hver elev har deltaget i en 2 x 1 times test. Desuden har eleverne besvaret et spørgeskema, hvor de har skullet oplyse om sig selv og deres holdninger og synspunkter vedrørende skolen. Disse oplysninger indgår som en væsentlig bestanddel af baggrundsoplysningerne i PISA, og de anvendes til at se på, hvordan forskellige udsnit af elever klarer sig i skolen. Skolelederne på de skoler, som deltog med elever, har besvaret et spørgeskema om deres skoles særlige forhold. PISA gennemføres i Danmark af et konsortium bestående af Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF) og Socialforskningsinstituttet (SFI). For at sikre, at undersøgelsen er repræsentativ for de deltagende lande, og at resultaterne i det hele taget er troværdige, stilles der internationalt meget strenge krav til kvaliteten af de indsamlede data. Lever et land ikke op til kravene, udgår data fra det pågældende land sammenligningerne. I PISA 2003 har man i Storbritannien haft et for stort frafald af elever i undersøgelsen. Derfor rapporteres Storbritanniens resultater uden for sammenligningen med de øvrige lande.