Tabel

Bilag_12_Padagogisk_personale_unicode


Beskrivelse ?

Data stammer fra en spørgeskemaundersøgelse rettet mod pædagogisk personale er gennemført i Q1 i 2019, 2020 og 2021 blandt alle lærere og pædagoger i forsøget. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen blandt det pædagogiske personale var at afdække, hvilke forudsætninger det pædagogiske personale har for at implementere teknologiforståelse, at undersøge det pædagogiske personales udbytte af at deltage i forsøget og at indsamle deres vurderinger af, hvordan mål og fagbeskrivelse omsættes til og svarer til elevernes klassetrin. Endelig blev det pædagogiske personale også bedt om at vurdere elevernes kompetencer i teknologiforståelse.

Størrelse (Antal rækker) ?

597

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
s_1 1. Er du lærer eller pædagog?
s_2_1 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Teknologiforståelse som selvstændigt fag
s_2_2 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Natur/teknologi
s_2_3 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Fysik/kemi
s_2_4 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Dansk
s_2_5 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Billedkunst
s_2_6 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Håndværk og design
s_2_7 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Matematik
s_2_8 2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Samfundsfag
s_3_1 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 1. klasse
s_3_2 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 2. klasse
s_3_3 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 3. klasse
s_3_4 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 4. klasse
s_3_5 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 5. klasse
s_3_6 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 6. klasse
s_3_7 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 7. klasse
s_3_8 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 8. klasse
s_3_9 3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 9. klasse
s_4 4. Har du en eller flere af følgende roller på skolen?
s_ny_1 Hvor længe har du været med i forsøget? Vælg den svarmulighed, der er tættest på
s_5 5. Har du læst Fælles Mål for teknologiforståelse som selvstændigt fag?5. Har du læst Fælles Mål for teknologiforståelse i ?
tek_ind_dm_1 Eleven kan benævne forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og grænseflade
tek_ind_dm_2 Eleven kan beskrive forskellige typer af digitale artefakters formål i hverdagen
tek_ind_dm_3 Eleven kan undersøge brug af digitale artefakter i sin hverdag
tek_ind_dm_4 Eleven kan beskrive fordele og ulemper ved anvendelse af egne og andres digitale artefakter
tek_ind_dm_5 Eleven kan formulere og modtage feedback med henblik på forbedring af egne og andres digitale artefakter
tek_ind_dd_1 Eleven kan deltage i at rammesætte problemstillinger og foretage tilrettelagte undersøgelser i forhold til et problemfelt
tek_ind_dd_2 Eleven kan anvende udvalgte idégenereringsteknikker og eksternalisere egne idéer
tek_ind_dd_3 Eleven kan med digitale teknologier konstruere artefakter, der udtrykker egne idéer
tek_ind_dd_4 Eleven kan føre en simpel argumentation for enkelte designvalg og samtale om egen designkompetence
tek_ind_ct_1 Eleven kan beskrive fænomener i omverdenen, der kan repræsenteres som data
tek_ind_ct_2 Eleven kan identificere og formulere simple algoritmer på uformel form relateret til situationer i hverdagen samt forudsige simple algoritmers opførsel
tek_ind_ct_3 Eleven kan beskrive procedurer fra hverdagen ved hjælp af rækkefølger, forgreninger og gentagelser
tek_ind_ct_4 Eleven kan beskrive den virkelighed, en model repræsenterer og justere modellen til nye behov
tek_ind_th_1 Eleven kan betjene en computer og herunder gøre rede for det grundlæggende samspil mellem hardware og software samt beskrive fejl, når de opstår
tek_ind_th_2 Eleven kan skelne mellem lokale og globale digitale netværk samt logge på og navigere på digitale netværk
tek_ind_th_3 Eleven kan følge og tilrette simple programmer i mindst et blokbaseret program
tek_ind_th_4 Eleven kan identificere risikoadfærd i forbindelse med brug af digitale teknologier
tek_mel_dm_1 Eleven kan identificere forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og analysere sammenhængen mellem funktion og grænseflade
tek_mel_dm_2 Eleven kan identificere og analysere sammenhænge mellem digitale artefakters formål, intentionaliteter og anvendelsesmuligheder i konkrete situationer
tek_mel_dm_3 Eleven kan observere og identificere brugeres oplevelser og brugsmønstre for digitale artefakter i konkrete situationer
tek_mel_dm_4 Eleven kan kritisk reflektere over digitale artefakters betydning for egen og fælles praksis i konkrete situationer
tek_mel_dm_5 Eleven kan argumentere for redesign af egne og andres digitale artefakter på baggrund af brugsmønstre og konsekvensvurdering
tek_mel_dd_1 Eleven kan skelne mellem komplekse og ikke-komplekse problemfelter og udføre relevante handlinger for at undersøge dette
tek_mel_dd_2 Eleven kan anvende og argumentere for idégenererings- og eksternaliseringsteknikker for en konkret problemstilling
tek_mel_dd_3 Eleven kan med digitale teknologier konstruere artefakter, som udtrykker en idé, og kan reflektere over artefaktets anvendelse
tek_mel_dd_4 Eleven kan argumentere for sammenhænge mellem rammesætning, idégenerering og konstruktion og kan forholde sig til egen designkompetence
tek_mel_ct_1 Eleven kan indsamle, lagre og visualisere data
tek_mel_ct_2 Eleven kan genkende og tilrette algoritmer i forskellige sammenhænge og redegøre for deres funktion
tek_mel_ct_3 Eleven kan anvende mønstre i strukturering af data og dataprocesser med udgangspunkt i konkrete problemstillinger
tek_mel_ct_4 Eleven kan anvende digitale modeller i forskellige faglige sammenhænge og i arbejdet med konkrete problemstillinger
tek_mel_th_1 Eleven kan benytte en computer i samspil med eksterne digitale enheder og kan fejlsøge og handle på forskellige typiske situationer, hvor computeren ikke fungerer efter hensigten
tek_mel_th_2 Eleven kan udveksle indhold i digitale netværk
tek_mel_th_3 Eleven kan beskrive, tilrette og konstruere programmer i blokbaserede programmeringssprog samt foretage systematisk afprøvning og fejlretning af egne og andres programmer
tek_mel_th_4 Eleven kan forholde sig til sikker adfærd ved brug af computere og netværk i konkrete situationer
tek_ud_dm_1 Eleven kan vurdere egne og andres digitale artefakter i forhold til artefaktets komposition
tek_ud_dm_2 Eleven kan vurdere digitale artefakter gennem afkodning af et artefakts formål og intentionalitet
tek_ud_dm_3 Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser af brugeres perspektiver på og anvendelse af digitale artefakter
tek_ud_dm_4 Eleven kan kritisk reflektere over digitale artefakters betydning for individ, fællesskab og samfund
tek_ud_dm_5 Eleven kan, på baggrund af kritisk analyse og vurdering, udvikle konkrete forslag til redesign af digitale artefakter og de situationer, artefaktet indgår i
tek_ud_dd_1 Eleven kan gennem konvergente og divergente processer undersøge og analysere komplekse problemfelter og derigennem rammesætte problemstillinger
tek_ud_dd_2 Eleven kan generere, udvælge og kvalificere idéer, der imødekommer en problemstilling
tek_ud_dd_3 Eleven kan med digitale teknologier konstruere digitale artefakter, der manifesterer en idé i digitalt materiale
tek_ud_dd_4 Eleven kan, ved hjælp af et nuanceret sprog, argumentere for egne valg og fravalg i en designproces og reflektere over egen designkompetence
tek_ud_ct_1 Eleven kan behandle, vurdere og visualisere data reflekteret ved hjælp af digital teknologi
tek_ud_ct_2 Eleven kan vurdere forskellige algoritmers anvendelighed og kan benytte forskellige metoder til at afprøve algoritmer
tek_ud_ct_3 Eleven kan strukturere fænomener og begreber i et problemfelt og i computationelle modeller
tek_ud_ct_4 Eleven kan konstruere digitale modeller af virkeligheden og ud fra dem lave forudsigelser og følgeslutninger og vurdere begrænsninger i modellen
tek_ud_th_1 Eleven kan vurdere forskellige computersystemers muligheder og begrænsninger
tek_ud_th_2 Eleven kan vurdere muligheder og begrænsninger ved udveksling af data i digitale netværk
tek_ud_th_3 Eleven kan læse og forstå programmer skrevet i et tekstbaseret programmeringssprog samt anvende et sådant til systematisk modifikation og konstruktion af programmer ud fra en problemspecifikation
tek_ud_th_4 Eleven kan handle sikkert og hensigtsmæssigt i interaktionen med digitale teknologier og digitale artefakter
billed_12_1 Eleven kan via programmerbare teknologier udtrykke sig æstetisk
billed_12_2 Eleven kan benævne funktionaliteter og beskrive sammenhænge mellem funktion og grænseflader i digitale artefakter fra kunsten og visuelle kulturer
billed_12_3 Eleven kan undersøge brug af digitale artefakter og teknologier i udstillingssammenhænge
billed_35_1 Eleven kan eksperimentere med programmerbare teknologier til at udtrykke sig æstetisk
billed_35_2 Eleven kan identificere og analysere sammenhænge mellem digitale artefakters æstetik, formål, intentionaliteter og anvendelsesmuligheder i konkrete situationer
billed_35_3 Eleven kan observere og identificere brugeres oplevelser og brugsmønstre i interaktive udstillinger, der inddrager digitale artefakter og teknologier
dansk_12_1 Eleven kan benævne forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og grænseflade
dansk_12_2 Eleven kan beskrive forskellige typer af digitale artefakters formål i hverdagen
dansk_12_3 Eleven kan deltage i at rammesætte problemstillinger og foretage tilrettelagte undersøgelser i forhold til et problemfelt
dansk_12_4 Eleven kan anvende udvalgte idegenereringsteknikker
dansk_34_1 Eleven kan fremstille digitale artefakter, der udtrykker egne ideer
dansk_34_2 Eleven kan argumentere for enkelte designvalg og samtale om egen designkompetence
dansk_34_3 Eleven kan undersøge brug af digitale artefakter i sin hverdag
dansk_34_4 Eleven kan beskrive fordele og ulemper ved anvendelse af egne og andres digitale artefakter
dansk_34_5 Eleven kan identificere risikoadfærd i forbindelse med brug af digitale teknologier
dansk_56_1 Eleven kan undersøge komplekse problemfelter med relevante undersøgelser
dansk_56_2 Eleven kan anvende ide genererings teknikker til eksternalisering af idéer og kan udtrykke en idé i fremstillingen af digitale artefakter
dansk_56_3 Eleven kan identificere og analysere sammen hænge mellem digitale artefakters formål, intentionaliteter og anvendelsesmuligheder i konkrete situationer
dansk_56_4 Eleven kan argumentere for redesign af egne og andres digitale artefakter på baggrund af brugsmønstre og konsekvensvurderinger
dansk_56_5 Eleven kan forholde sig til sikker adfærd ved brug af computere og netværk i konkrete situationer
dansk_79_1 Eleven kan gennem konvergente og divergente processer undersøge og analysere komplekse problemfelter og derigennem rammesætte problemstillinger
dansk_79_2 Eleven kan med digitale teknologier fremstille digitale artefakter, der passer til genre og situation
dansk_79_3 Eleven kan argumentere for egne valg og fravalg i en designproces og reflektere over egen designkompetence
dansk_79_4 Eleven kan vurdere egne og andres digitale artefakter i forhold til artefaktets komposition
dansk_79_5 Eleven kan kritisk reflektere over digitale artefakters betydning for individ og samfund
dansk_79_6 Eleven kan, på baggrund af kritisk analyse og vurdering, udvikle konkrete forslag til redesign af digitale artefakter og de situationer, artefaktet indgår i
dansk_79_7 Eleven kan handle sikkert og hensigtsmæssigt i interaktionen med digitale teknologier
fyskemi_79_1 Eleven kan gennem designprocesser skabe digitale artefakter, som understøtter elevens fysiske, kemiske og teknologiske undersøgelser
fyskemi_79_2 Eleven kan konstruere og vurdere digitale modeller af den fysiske, kemiske og teknologiske omverden
fyskemi_79_3 Eleven kan vurdere digitale teknologier og handle med overblik med digitale teknologier i naturfaglige sammenhænge
fyskemi_79_4 Eleven kan argumentere for egne valg og fravalgs indflydelse i design processer
hånddesign_46_1 Eleven kan identificere et problemfelt og kan skelne mellem komplekse og ikke-komplekse problemfelter og udføre relevante handlinger for at undersøge dette
hånddesign_46_2 Eleven kan anvende og reflektere over idegenereringsteknikker til eksternalisering af ideer, der er relevante for problemstillingen
hånddesign_46_3 Eleven kan med digitale teknologier konstruere artefakter som udtryk ker en ide og kan reflektere over artefaktets anvendelse
hånddesign_46_4 Eleven kan argumentere for sammenhænge mellem rammesætning, idegenerering og konstruktion og kan forholde sig til egen designkompetence
mat_13_1 Eleven kan deltage i at rammesætte problemstillinger fra konkrete situationer og ideudvikle på løsninger hen imod konkrete produkter
mat_13_2 Eleven kan beskrive den virkelighed, en model repræsenterer
mat_13_3 Eleven kan følge og tilrette simple programmer
mat_13_4 Eleven kan lave undersøgelser af brug af digitale artefakter i sin hverdag og konkludere på undersøgelserne
mat_46_1 Eleven kan identificere et problemfelt og rammesætte en designproces med henblik på design af digitale artefakter til gavn for individ og fællesskab
mat_46_2 Eleven kan anvende digitale modeller i faglige sammenhænge og justere dem til nye behov
mat_46_3 Eleven kan modificere, konstruere og fejlrette programmer
mat_46_4 Eleven kan identificere situationer i hverdagen, der kan oversættes til data og beskrive enkle situationer og procedurer fra hverdagen som algoritmer, rækkefølger og forgreninger
mat_46_5 Eleven kan observere og identificere brugeres oplevelser og brugsmønstre for digitale artefakter i konkrete situationer med henblik på redesign
mat_79_1 Eleven kan designe digitale artefakter gen nem en iterativ designproces til gavn for individ, fællesskab og samfund
mat_79_2 Eleven kan konstruere og handle på digitale modeller af virkeligheden og vurdere modellens rækkevidde
mat_79_3 Eleven kan modificere og konstruere programmer til løsning af en given opgave
mat_79_4 Eleven kan genkende og anvende mønstre i strukturering af data og algoritmer med udgangspunkt i konkrete problemstillinger
mat_79_5 Eleven kan planlægge og gennemføre undersøgelser af brugeres perspektiver på og anvendelse af digitale artefakter
mat_79_6 Eleven kan vurdere forskellige computersystemers muligheder og begrænsninger
naturtek_13_1 Eleven kan deltage i designprocesser i et natur/teknologifagligt problemfelt
naturtek_46_1 Eleven kan konstruere simple digitale artefakter, der udtrykker egne ideer i forhold til et natur/teknologifagligt problemfelt
naturtek_46_2 Eleven kan anvende data og algoritmer til at beskrive velkendte og afgrænsede forhold inden for naturfag og teknologi
naturtek_46_3 Eleven kan relatere digitale teknologier fra natur/ teknologi, til teknologier de møder i hverdagen
naturtek_46_4 Eleven kan samtale med simpel argumentation om designvalg
samf_89_1 Eleven kan diskutere og konsekvens-vurdere aktørers brug af medier og digitale teknologier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutninger
samf_89_2 Eleven kan vurdere digitale artefakter eller teknologier i forhold til samfundets udvikling
samf_89_3 Eleven kan vurdere digitale artefakter eller teknologiers formål og intentionalitet i forhold til samfundets udvikling
samf_89_4 Eleven kan undersøge anvendelsen af digitale artefakter og teknologier ud fra et brugerperspektiv og i en samfundsmæssig kontekst
samf_89_5 Eleven kan diskutere og tage stilling til digitale artefakters eller teknologiers betydning for samfundets udvikling
samf_89_6 Eleven kan udvikle konkrete forslag til redesign af digitale artefakter
samf_89_7 Eleven kan redegøre for, hvordan medier og digitale teknologier kan anvendes til politisk deltagelse
s_11 11. I hvilken grad var det nemt for dig at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse i de foregående spørgsmål?
s_12_1 12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Jeg har stort set ikke undervist i teknologiforståelse og kender derfor ikke elevernes kompetencer
s_12_2 12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Jeg er i tvivl om, hvordan jeg kan evaluere elevernes kompetencer i teknologiforståelse
s_12_3 12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Jeg har svært ved at forstå Fælles Mål for teknologiforståelse
s_12_4 12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Andet:
s_12_5 12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Ved ikke
s_10 I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål (kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål), er forståelig for dig som lærer?
s_ny_2 I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål (kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål), er mulig at omsætte til konkret undervisning?
s_13 13. I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde med indholdet i fagligheden teknologiforståelse?
s_14 14. Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af drenge og piger?
s_15 15. Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af drenge og piger?
s_16 16. Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af bogligt stærke og svage elever?
s_17 17. Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af bogligt stærke og svage elever?
s_ny_6 Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)?
s_ny_7 Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)?
s_18 18. Hvordan oplever du forskellene i elevernes kompetencer inden for teknologiforståelse sammenlignet med de øvrige fagområder, du underviser i?
s_20_5ny 19A. I hvilken grad oplever du, at? - Undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i de øvrige fag i folkeskolen?
s_20_6ny 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? Undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i det eksisterende fag, du underviser i i forsøget med teknologiforståelse?
s_20_7 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem det eksisterende fag, som du underviser i, og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_8 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? det eksisterende fag bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_9 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i et eksisterende fag?
s_20_1_n 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i natur/teknologi
s_20_2_n 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem natur/teknologi og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_n 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? natur/teknologi bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_n 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i natur/teknologi?
s_20_1_f 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i fysik/kemi
s_20_2_f 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem fysik/kemi og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_f 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? fysik/kemi bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_f 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i fysik/kemi?
s_20_1_d 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i dansk
s_20_2_d 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem dansk og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_d 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? dansk bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_d 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i dansk?
s_20_1_b 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i billedkunst
s_20_2_b 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem billedkunst og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_b 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? billedkunst bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_b 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i billedkunst?
s_20_1_h 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i håndværk og design
s_20_2_h 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem håndværk og design og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_h 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? håndværk og design bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_h 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i håndværk og design?
s_20_1_m 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i matematik
s_20_2_m 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem matematik og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_m 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? matematik bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_m 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i matematik?
s_20_1_s 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i samfundsfag
s_20_2_s 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem samfundsfag og teknologiforståelsesfagligheden?
s_20_3_s 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? samfundsfag bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det?
s_20_4_s 19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i samfundsfag?
s_19 20. Har du orienteret dig i læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse som selvstændigt fag?19C. Har du orienteret dig i læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse i dit/dine fag?
s_20_1 21. I hvilken grad oplever du, at? - Det er muligt at omsætte læseplanen og vejledningen til konkret undervisning?
s_20_2 21. I hvilken grad oplever du, at? - Læseplanen og vejledningen passer til elevernes niveau på de forskellige klassetrin?
s_21 21A. Har du anvendt de udviklede prototyper/undervisningsforløb i planlægningen af din undervisning i teknologiforståelse?
s_21b 21B. I hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforløbene?
s_21d_1 21D. I hvilken grad oplever du, at? - ? indholdet af prototyperne/undervisningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse?
s_21d_2 21D. I hvilken grad oplever du, at? - ? indholdet af af prototyperne/undervisningsforløbene stemmer overens med dine elevers faglige niveau?
s_22_1 22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Kan anvendes i tilrettelæggelsen af undervisningen i teknologiforståelse?
s_22_2 22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Gør det muligt for dig at kunne undervise i teknologiforståelse i overensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden?
s_22_3 22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Gør det muligt for dig at kunne evaluere undervisningen i teknologiforståelse?
s_22_4 22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Bidrager til at opbygge en fagdidaktik i forhold til teknologiforståelse?
s_22_5 22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Motiverer flere forskellige typer elever?
s_22_6 22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Samlet set bidrager til at fremme elevernes teknologiforståelse?
s_22_7 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - De udviklede prototyper/forløb
s_22_8 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Sparring med ressourceperson
s_22_9 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Tid til at arbejde med fagligheden i fællesskab
s_22_10 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Den ledelsesmæssige opbakning
s_22_11 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Skolens teknologiske kapacitet (adgang til teknologi udstyr, digitale ressourcer, teknisk stabilitet mv.)
s_22_12 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Mine forudgående kompetencer for at undervise i teknologiforståelse
s_22_13 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Forsøgets kompetenceudviklingsaktiviteter
s_22_14 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Min motivation og interesse for teknologiforståelse
s_22_15 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Elevernes motivation og interesse for teknologiforståelse
s_22_16 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Andet:
s_22_17 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Ved ikke
s_22_18 22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Ingenting
s_ny_9 På baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil du så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?
s_23 23. Har du tidligere (dvs. før forsøget) deltaget i opkvalificering eller efteruddannelse, der havde fokus på digital teknologi eller teknologiforståelse?
s_24_1 24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Kursus på skolen (fx som led i projektdeltagelse, på en pædagogisk dag el.lign.)
s_24_2 24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Kursus på CFU (Center for Undervisningsmidler]
s_24_3 24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Onlinekursus/e-læringsforløb
s_24_4 24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Uddannelse på professionshøjskole
s_24_5 24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Andet, angiv hvilken:
s_24_6 24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Ved ikke
s_25__1 25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard)
s_25__2 25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi
s_25__3 25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse
s_25__4 25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Andet, angiv hvilken:
s_25__5 25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Ved ikke
s_25__6 25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard)
s_25__7 25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi
s_25__8 25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse
s_25__9 25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Andet, angiv hvilken:
s_25_10 25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Ved ikke
s_25_11 25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard)
s_25_12 25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi
s_25_13 25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse
s_25_14 25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Andet, angiv hvilken:
s_25_15 25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Ved ikke
s_25_16 25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard)
s_25_17 25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi
s_25_18 25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse
s_25_19 25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Andet, angiv hvilken:
s_25_20 25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Ved ikke
s_26 26. Har du tidligere deltaget i projekter med fokus på digital teknologi eller teknologiforståelse enten på eller udenfor skolen? Det kunne fx være Coding Class, FabLab@School eller Teknologi som valgfag.
s_28 28. I hvilken grad oplever du at være motiveret til at undervise i teknologiforståelse som faglighed?
s_29_1 29. I hvilken grad oplever du, at du har? - viden og didaktiske kompetencer til at kunne planlægge undervisning i teknologiforståelse eller med elementer af teknologiforståelse?
s_29_2 29. I hvilken grad oplever du, at du har? - viden og didaktiske kompetencer til at kunne gennemføre undervisning i teknologiforståelse eller med elementer af teknologiforståelse?
s_29_3 29. I hvilken grad oplever du, at du har? - viden og didaktiske kompetencer til at kunne evaluere undervisningen i teknologiforståelse eller hvor elementer af teknologiforståelse indgår?
s_ny_11 I hvilken grad... - planlægger du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer?
s_ny_12 I hvilken grad... - gennemfører du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer?
s_ny_13 I hvilken grad... - evaluerer du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer?
s_ny_15 Hvor stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gennemført (fysisk eller virtuelt) i foråret 2020
s_ny_16 Hvor stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gennemført (fysisk eller virtuelt) i efteråret 2020
ptype3 Project type - Skole
ptype3t Project type - Skole text
uni_logi_2021 Elevens Unilogin 2021
Udvikling Udvikling:
Erfaring Skolens deltagelse i forsøget i løbet af forsøgsperioden
Måling Målingsår
uni_logi_2020 Elevens Unilogin 2020
uni_logi_2019 Elevens Unilogin 2019
delforsøg Skolens deltagelse i delforsøg
Fælles_Mål Fælles mål
Løbenummer Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv