s_1 |
1. Er du lærer eller pædagog? |
s_2_1 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Teknologiforståelse som selvstændigt fag |
s_2_2 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Natur/teknologi |
s_2_3 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Fysik/kemi |
s_2_4 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Dansk |
s_2_5 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Billedkunst |
s_2_6 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Håndværk og design |
s_2_7 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Matematik |
s_2_8 |
2. Hvilke/hvilket fag underviser du i i forbindelse med forsøget med teknologiforståelse? - Samfundsfag |
s_3_1 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 1. klasse |
s_3_2 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 2. klasse |
s_3_3 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 3. klasse |
s_3_4 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 4. klasse |
s_3_5 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 5. klasse |
s_3_6 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 6. klasse |
s_3_7 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 7. klasse |
s_3_8 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 8. klasse |
s_3_9 |
3. Hvilke/hvilket klassetrin underviser du i forsøget med teknologiforståelse? - 9. klasse |
s_4 |
4. Har du en eller flere af følgende roller på skolen? |
s_ny_1 |
Hvor længe har du været med i forsøget? Vælg den svarmulighed, der er tættest på |
s_5 |
5. Har du læst Fælles Mål for teknologiforståelse som selvstændigt fag?5. Har du læst Fælles Mål for teknologiforståelse i ? |
tek_ind_dm_1 |
Eleven kan benævne forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og grænseflade |
tek_ind_dm_2 |
Eleven kan beskrive forskellige typer af digitale artefakters formål i hverdagen |
tek_ind_dm_3 |
Eleven kan undersøge brug af digitale artefakter i sin hverdag |
tek_ind_dm_4 |
Eleven kan beskrive fordele og ulemper ved anvendelse af egne og andres digitale artefakter |
tek_ind_dm_5 |
Eleven kan formulere og modtage feedback med henblik på forbedring af egne og andres digitale artefakter |
tek_ind_dd_1 |
Eleven kan deltage i at rammesætte problemstillinger og foretage tilrettelagte undersøgelser i forhold til et problemfelt |
tek_ind_dd_2 |
Eleven kan anvende udvalgte idégenereringsteknikker og eksternalisere egne idéer |
tek_ind_dd_3 |
Eleven kan med digitale teknologier konstruere artefakter, der udtrykker egne idéer |
tek_ind_dd_4 |
Eleven kan føre en simpel argumentation for enkelte designvalg og samtale om egen designkompetence |
tek_ind_ct_1 |
Eleven kan beskrive fænomener i omverdenen, der kan repræsenteres som data |
tek_ind_ct_2 |
Eleven kan identificere og formulere simple algoritmer på uformel form relateret til situationer i hverdagen samt forudsige simple algoritmers opførsel |
tek_ind_ct_3 |
Eleven kan beskrive procedurer fra hverdagen ved hjælp af rækkefølger, forgreninger og gentagelser |
tek_ind_ct_4 |
Eleven kan beskrive den virkelighed, en model repræsenterer og justere modellen til nye behov |
tek_ind_th_1 |
Eleven kan betjene en computer og herunder gøre rede for det grundlæggende samspil mellem hardware og software samt beskrive fejl, når de opstår |
tek_ind_th_2 |
Eleven kan skelne mellem lokale og globale digitale netværk samt logge på og navigere på digitale netværk |
tek_ind_th_3 |
Eleven kan følge og tilrette simple programmer i mindst et blokbaseret program |
tek_ind_th_4 |
Eleven kan identificere risikoadfærd i forbindelse med brug af digitale teknologier |
tek_mel_dm_1 |
Eleven kan identificere forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og analysere sammenhængen mellem funktion og grænseflade |
tek_mel_dm_2 |
Eleven kan identificere og analysere sammenhænge mellem digitale artefakters formål, intentionaliteter og anvendelsesmuligheder i konkrete situationer |
tek_mel_dm_3 |
Eleven kan observere og identificere brugeres oplevelser og brugsmønstre for digitale artefakter i konkrete situationer |
tek_mel_dm_4 |
Eleven kan kritisk reflektere over digitale artefakters betydning for egen og fælles praksis i konkrete situationer |
tek_mel_dm_5 |
Eleven kan argumentere for redesign af egne og andres digitale artefakter på baggrund af brugsmønstre og konsekvensvurdering |
tek_mel_dd_1 |
Eleven kan skelne mellem komplekse og ikke-komplekse problemfelter og udføre relevante handlinger for at undersøge dette |
tek_mel_dd_2 |
Eleven kan anvende og argumentere for idégenererings- og eksternaliseringsteknikker for en konkret problemstilling |
tek_mel_dd_3 |
Eleven kan med digitale teknologier konstruere artefakter, som udtrykker en idé, og kan reflektere over artefaktets anvendelse |
tek_mel_dd_4 |
Eleven kan argumentere for sammenhænge mellem rammesætning, idégenerering og konstruktion og kan forholde sig til egen designkompetence |
tek_mel_ct_1 |
Eleven kan indsamle, lagre og visualisere data |
tek_mel_ct_2 |
Eleven kan genkende og tilrette algoritmer i forskellige sammenhænge og redegøre for deres funktion |
tek_mel_ct_3 |
Eleven kan anvende mønstre i strukturering af data og dataprocesser med udgangspunkt i konkrete problemstillinger |
tek_mel_ct_4 |
Eleven kan anvende digitale modeller i forskellige faglige sammenhænge og i arbejdet med konkrete problemstillinger |
tek_mel_th_1 |
Eleven kan benytte en computer i samspil med eksterne digitale enheder og kan fejlsøge og handle på forskellige typiske situationer, hvor computeren ikke fungerer efter hensigten |
tek_mel_th_2 |
Eleven kan udveksle indhold i digitale netværk |
tek_mel_th_3 |
Eleven kan beskrive, tilrette og konstruere programmer i blokbaserede programmeringssprog samt foretage systematisk afprøvning og fejlretning af egne og andres programmer |
tek_mel_th_4 |
Eleven kan forholde sig til sikker adfærd ved brug af computere og netværk i konkrete situationer |
tek_ud_dm_1 |
Eleven kan vurdere egne og andres digitale artefakter i forhold til artefaktets komposition |
tek_ud_dm_2 |
Eleven kan vurdere digitale artefakter gennem afkodning af et artefakts formål og intentionalitet |
tek_ud_dm_3 |
Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser af brugeres perspektiver på og anvendelse af digitale artefakter |
tek_ud_dm_4 |
Eleven kan kritisk reflektere over digitale artefakters betydning for individ, fællesskab og samfund |
tek_ud_dm_5 |
Eleven kan, på baggrund af kritisk analyse og vurdering, udvikle konkrete forslag til redesign af digitale artefakter og de situationer, artefaktet indgår i |
tek_ud_dd_1 |
Eleven kan gennem konvergente og divergente processer undersøge og analysere komplekse problemfelter og derigennem rammesætte problemstillinger |
tek_ud_dd_2 |
Eleven kan generere, udvælge og kvalificere idéer, der imødekommer en problemstilling |
tek_ud_dd_3 |
Eleven kan med digitale teknologier konstruere digitale artefakter, der manifesterer en idé i digitalt materiale |
tek_ud_dd_4 |
Eleven kan, ved hjælp af et nuanceret sprog, argumentere for egne valg og fravalg i en designproces og reflektere over egen designkompetence |
tek_ud_ct_1 |
Eleven kan behandle, vurdere og visualisere data reflekteret ved hjælp af digital teknologi |
tek_ud_ct_2 |
Eleven kan vurdere forskellige algoritmers anvendelighed og kan benytte forskellige metoder til at afprøve algoritmer |
tek_ud_ct_3 |
Eleven kan strukturere fænomener og begreber i et problemfelt og i computationelle modeller |
tek_ud_ct_4 |
Eleven kan konstruere digitale modeller af virkeligheden og ud fra dem lave forudsigelser og følgeslutninger og vurdere begrænsninger i modellen |
tek_ud_th_1 |
Eleven kan vurdere forskellige computersystemers muligheder og begrænsninger |
tek_ud_th_2 |
Eleven kan vurdere muligheder og begrænsninger ved udveksling af data i digitale netværk |
tek_ud_th_3 |
Eleven kan læse og forstå programmer skrevet i et tekstbaseret programmeringssprog samt anvende et sådant til systematisk modifikation og konstruktion af programmer ud fra en problemspecifikation |
tek_ud_th_4 |
Eleven kan handle sikkert og hensigtsmæssigt i interaktionen med digitale teknologier og digitale artefakter |
billed_12_1 |
Eleven kan via programmerbare teknologier udtrykke sig æstetisk |
billed_12_2 |
Eleven kan benævne funktionaliteter og beskrive sammenhænge mellem funktion og grænseflader i digitale artefakter fra kunsten og visuelle kulturer |
billed_12_3 |
Eleven kan undersøge brug af digitale artefakter og teknologier i udstillingssammenhænge |
billed_35_1 |
Eleven kan eksperimentere med programmerbare teknologier til at udtrykke sig æstetisk |
billed_35_2 |
Eleven kan identificere og analysere sammenhænge mellem digitale artefakters æstetik, formål, intentionaliteter og anvendelsesmuligheder i konkrete situationer |
billed_35_3 |
Eleven kan observere og identificere brugeres oplevelser og brugsmønstre i interaktive udstillinger, der inddrager digitale artefakter og teknologier |
dansk_12_1 |
Eleven kan benævne forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og grænseflade |
dansk_12_2 |
Eleven kan beskrive forskellige typer af digitale artefakters formål i hverdagen |
dansk_12_3 |
Eleven kan deltage i at rammesætte problemstillinger og foretage tilrettelagte undersøgelser i forhold til et problemfelt |
dansk_12_4 |
Eleven kan anvende udvalgte idegenereringsteknikker |
dansk_34_1 |
Eleven kan fremstille digitale artefakter, der udtrykker egne ideer |
dansk_34_2 |
Eleven kan argumentere for enkelte designvalg og samtale om egen designkompetence |
dansk_34_3 |
Eleven kan undersøge brug af digitale artefakter i sin hverdag |
dansk_34_4 |
Eleven kan beskrive fordele og ulemper ved anvendelse af egne og andres digitale artefakter |
dansk_34_5 |
Eleven kan identificere risikoadfærd i forbindelse med brug af digitale teknologier |
dansk_56_1 |
Eleven kan undersøge komplekse problemfelter med relevante undersøgelser |
dansk_56_2 |
Eleven kan anvende ide genererings teknikker til eksternalisering af idéer og kan udtrykke en idé i fremstillingen af digitale artefakter |
dansk_56_3 |
Eleven kan identificere og analysere sammen hænge mellem digitale artefakters formål, intentionaliteter og anvendelsesmuligheder i konkrete situationer |
dansk_56_4 |
Eleven kan argumentere for redesign af egne og andres digitale artefakter på baggrund af brugsmønstre og konsekvensvurderinger |
dansk_56_5 |
Eleven kan forholde sig til sikker adfærd ved brug af computere og netværk i konkrete situationer |
dansk_79_1 |
Eleven kan gennem konvergente og divergente processer undersøge og analysere komplekse problemfelter og derigennem rammesætte problemstillinger |
dansk_79_2 |
Eleven kan med digitale teknologier fremstille digitale artefakter, der passer til genre og situation |
dansk_79_3 |
Eleven kan argumentere for egne valg og fravalg i en designproces og reflektere over egen designkompetence |
dansk_79_4 |
Eleven kan vurdere egne og andres digitale artefakter i forhold til artefaktets komposition |
dansk_79_5 |
Eleven kan kritisk reflektere over digitale artefakters betydning for individ og samfund |
dansk_79_6 |
Eleven kan, på baggrund af kritisk analyse og vurdering, udvikle konkrete forslag til redesign af digitale artefakter og de situationer, artefaktet indgår i |
dansk_79_7 |
Eleven kan handle sikkert og hensigtsmæssigt i interaktionen med digitale teknologier |
fyskemi_79_1 |
Eleven kan gennem designprocesser skabe digitale artefakter, som understøtter elevens fysiske, kemiske og teknologiske undersøgelser |
fyskemi_79_2 |
Eleven kan konstruere og vurdere digitale modeller af den fysiske, kemiske og teknologiske omverden |
fyskemi_79_3 |
Eleven kan vurdere digitale teknologier og handle med overblik med digitale teknologier i naturfaglige sammenhænge |
fyskemi_79_4 |
Eleven kan argumentere for egne valg og fravalgs indflydelse i design processer |
hånddesign_46_1 |
Eleven kan identificere et problemfelt og kan skelne mellem komplekse og ikke-komplekse problemfelter og udføre relevante handlinger for at undersøge dette |
hånddesign_46_2 |
Eleven kan anvende og reflektere over idegenereringsteknikker til eksternalisering af ideer, der er relevante for problemstillingen |
hånddesign_46_3 |
Eleven kan med digitale teknologier konstruere artefakter som udtryk ker en ide og kan reflektere over artefaktets anvendelse |
hånddesign_46_4 |
Eleven kan argumentere for sammenhænge mellem rammesætning, idegenerering og konstruktion og kan forholde sig til egen designkompetence |
mat_13_1 |
Eleven kan deltage i at rammesætte problemstillinger fra konkrete situationer og ideudvikle på løsninger hen imod konkrete produkter |
mat_13_2 |
Eleven kan beskrive den virkelighed, en model repræsenterer |
mat_13_3 |
Eleven kan følge og tilrette simple programmer |
mat_13_4 |
Eleven kan lave undersøgelser af brug af digitale artefakter i sin hverdag og konkludere på undersøgelserne |
mat_46_1 |
Eleven kan identificere et problemfelt og rammesætte en designproces med henblik på design af digitale artefakter til gavn for individ og fællesskab |
mat_46_2 |
Eleven kan anvende digitale modeller i faglige sammenhænge og justere dem til nye behov |
mat_46_3 |
Eleven kan modificere, konstruere og fejlrette programmer |
mat_46_4 |
Eleven kan identificere situationer i hverdagen, der kan oversættes til data og beskrive enkle situationer og procedurer fra hverdagen som algoritmer, rækkefølger og forgreninger |
mat_46_5 |
Eleven kan observere og identificere brugeres oplevelser og brugsmønstre for digitale artefakter i konkrete situationer med henblik på redesign |
mat_79_1 |
Eleven kan designe digitale artefakter gen nem en iterativ designproces til gavn for individ, fællesskab og samfund |
mat_79_2 |
Eleven kan konstruere og handle på digitale modeller af virkeligheden og vurdere modellens rækkevidde |
mat_79_3 |
Eleven kan modificere og konstruere programmer til løsning af en given opgave |
mat_79_4 |
Eleven kan genkende og anvende mønstre i strukturering af data og algoritmer med udgangspunkt i konkrete problemstillinger |
mat_79_5 |
Eleven kan planlægge og gennemføre undersøgelser af brugeres perspektiver på og anvendelse af digitale artefakter |
mat_79_6 |
Eleven kan vurdere forskellige computersystemers muligheder og begrænsninger |
naturtek_13_1 |
Eleven kan deltage i designprocesser i et natur/teknologifagligt problemfelt |
naturtek_46_1 |
Eleven kan konstruere simple digitale artefakter, der udtrykker egne ideer i forhold til et natur/teknologifagligt problemfelt |
naturtek_46_2 |
Eleven kan anvende data og algoritmer til at beskrive velkendte og afgrænsede forhold inden for naturfag og teknologi |
naturtek_46_3 |
Eleven kan relatere digitale teknologier fra natur/ teknologi, til teknologier de møder i hverdagen |
naturtek_46_4 |
Eleven kan samtale med simpel argumentation om designvalg |
samf_89_1 |
Eleven kan diskutere og konsekvens-vurdere aktørers brug af medier og digitale teknologier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutninger |
samf_89_2 |
Eleven kan vurdere digitale artefakter eller teknologier i forhold til samfundets udvikling |
samf_89_3 |
Eleven kan vurdere digitale artefakter eller teknologiers formål og intentionalitet i forhold til samfundets udvikling |
samf_89_4 |
Eleven kan undersøge anvendelsen af digitale artefakter og teknologier ud fra et brugerperspektiv og i en samfundsmæssig kontekst |
samf_89_5 |
Eleven kan diskutere og tage stilling til digitale artefakters eller teknologiers betydning for samfundets udvikling |
samf_89_6 |
Eleven kan udvikle konkrete forslag til redesign af digitale artefakter |
samf_89_7 |
Eleven kan redegøre for, hvordan medier og digitale teknologier kan anvendes til politisk deltagelse |
s_11 |
11. I hvilken grad var det nemt for dig at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse i de foregående spørgsmål? |
s_12_1 |
12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Jeg har stort set ikke undervist i teknologiforståelse og kender derfor ikke elevernes kompetencer |
s_12_2 |
12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Jeg er i tvivl om, hvordan jeg kan evaluere elevernes kompetencer i teknologiforståelse |
s_12_3 |
12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Jeg har svært ved at forstå Fælles Mål for teknologiforståelse |
s_12_4 |
12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Andet: |
s_12_5 |
12. Hvorfor er det udfordrende at vurdere elevernes kompetencer i relation til teknologiforståelse? - Ved ikke |
s_10 |
I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål (kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål), er forståelig for dig som lærer? |
s_ny_2 |
I hvilken grad vurderer du, at teknologiforståelsesfagligheden, som den er defineret i Fælles Mål (kompetencemål, færdighedsmål og vidensmål), er mulig at omsætte til konkret undervisning? |
s_13 |
13. I hvor høj grad oplever du, at eleverne er motiverede for at arbejde med indholdet i fagligheden teknologiforståelse? |
s_14 |
14. Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af drenge og piger? |
s_15 |
15. Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af drenge og piger? |
s_16 |
16. Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af bogligt stærke og svage elever? |
s_17 |
17. Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af bogligt stærke og svage elever? |
s_ny_6 |
Oplever du, at elevernes motivation for undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)? |
s_ny_7 |
Oplever du, at elevernes kompetencer i undervisningen i teknologiforståelse varierer på tværs af elever som har/ikke har socioemotionelle udfordringer (fx koncentrationsbesvær og sociale udfordringer)? |
s_18 |
18. Hvordan oplever du forskellene i elevernes kompetencer inden for teknologiforståelse sammenlignet med de øvrige fagområder, du underviser i? |
s_20_5ny |
19A. I hvilken grad oplever du, at? - Undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i de øvrige fag i folkeskolen? |
s_20_6ny |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? Undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i det eksisterende fag, du underviser i i forsøget med teknologiforståelse? |
s_20_7 |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem det eksisterende fag, som du underviser i, og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_8 |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? det eksisterende fag bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_9 |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i et eksisterende fag? |
s_20_1_n |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i natur/teknologi |
s_20_2_n |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem natur/teknologi og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_n |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? natur/teknologi bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_n |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i natur/teknologi? |
s_20_1_f |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i fysik/kemi |
s_20_2_f |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem fysik/kemi og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_f |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? fysik/kemi bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_f |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i fysik/kemi? |
s_20_1_d |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i dansk |
s_20_2_d |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem dansk og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_d |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? dansk bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_d |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i dansk? |
s_20_1_b |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i billedkunst |
s_20_2_b |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem billedkunst og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_b |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? billedkunst bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_b |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i billedkunst? |
s_20_1_h |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i håndværk og design |
s_20_2_h |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem håndværk og design og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_h |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? håndværk og design bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_h |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i håndværk og design? |
s_20_1_m |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i matematik |
s_20_2_m |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem matematik og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_m |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? matematik bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_m |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i matematik? |
s_20_1_s |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? undervisningen i teknologiforståelse spiller sammen med undervisningen i samfundsfag |
s_20_2_s |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? der opstår synergieffekter mellem samfundsfag og teknologiforståelsesfagligheden? |
s_20_3_s |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? samfundsfag bliver tilsidesat, når teknologiforståelsesfagligheden integreres i det? |
s_20_4_s |
19B. I hvilken grad oplever du, at? - ? teknologiforståelsesfagligheden bliver tilsidesat, når den integreres i samfundsfag? |
s_19 |
20. Har du orienteret dig i læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse som selvstændigt fag?19C. Har du orienteret dig i læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse i dit/dine fag? |
s_20_1 |
21. I hvilken grad oplever du, at? - Det er muligt at omsætte læseplanen og vejledningen til konkret undervisning? |
s_20_2 |
21. I hvilken grad oplever du, at? - Læseplanen og vejledningen passer til elevernes niveau på de forskellige klassetrin? |
s_21 |
21A. Har du anvendt de udviklede prototyper/undervisningsforløb i planlægningen af din undervisning i teknologiforståelse? |
s_21b |
21B. I hvilket omfang har du anvendt prototyperne/undervisningsforløbene? |
s_21d_1 |
21D. I hvilken grad oplever du, at? - ? indholdet af prototyperne/undervisningsforløbene understøtter fælles mål for teknologiforståelse? |
s_21d_2 |
21D. I hvilken grad oplever du, at? - ? indholdet af af prototyperne/undervisningsforløbene stemmer overens med dine elevers faglige niveau? |
s_22_1 |
22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Kan anvendes i tilrettelæggelsen af undervisningen i teknologiforståelse? |
s_22_2 |
22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Gør det muligt for dig at kunne undervise i teknologiforståelse i overensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden? |
s_22_3 |
22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Gør det muligt for dig at kunne evaluere undervisningen i teknologiforståelse? |
s_22_4 |
22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Bidrager til at opbygge en fagdidaktik i forhold til teknologiforståelse? |
s_22_5 |
22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Motiverer flere forskellige typer elever? |
s_22_6 |
22. I hvilken grad oplever du, at de udviklede undervisningsforløb og -materialer? - Samlet set bidrager til at fremme elevernes teknologiforståelse? |
s_22_7 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - De udviklede prototyper/forløb |
s_22_8 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Sparring med ressourceperson |
s_22_9 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Tid til at arbejde med fagligheden i fællesskab |
s_22_10 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Den ledelsesmæssige opbakning |
s_22_11 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Skolens teknologiske kapacitet (adgang til teknologi udstyr, digitale ressourcer, teknisk stabilitet mv.) |
s_22_12 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Mine forudgående kompetencer for at undervise i teknologiforståelse |
s_22_13 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Forsøgets kompetenceudviklingsaktiviteter |
s_22_14 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Min motivation og interesse for teknologiforståelse |
s_22_15 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Elevernes motivation og interesse for teknologiforståelse |
s_22_16 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Andet: |
s_22_17 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Ved ikke |
s_22_18 |
22A. Hvad bidrager på nuværende tidspunkt til at styrke kvaliteten af din undervisning i teknologiforståelse som fag/i fag? - Ingenting |
s_ny_9 |
På baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil du så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser? |
s_23 |
23. Har du tidligere (dvs. før forsøget) deltaget i opkvalificering eller efteruddannelse, der havde fokus på digital teknologi eller teknologiforståelse? |
s_24_1 |
24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Kursus på skolen (fx som led i projektdeltagelse, på en pædagogisk dag el.lign.) |
s_24_2 |
24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Kursus på CFU (Center for Undervisningsmidler] |
s_24_3 |
24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Onlinekursus/e-læringsforløb |
s_24_4 |
24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Uddannelse på professionshøjskole |
s_24_5 |
24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Andet, angiv hvilken: |
s_24_6 |
24. Hvilken type opkvalificering/efteruddannelse var der tale om? - Ved ikke |
s_25__1 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard) |
s_25__2 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi |
s_25__3 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse |
s_25__4 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Andet, angiv hvilken: |
s_25__5 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på skolen? - Ved ikke |
s_25__6 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard) |
s_25__7 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi |
s_25__8 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse |
s_25__9 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Andet, angiv hvilken: |
s_25_10 |
25. Hvad var det primære fokus i kurset på CFU? - Ved ikke |
s_25_11 |
25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard) |
s_25_12 |
25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi |
s_25_13 |
25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse |
s_25_14 |
25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Andet, angiv hvilken: |
s_25_15 |
25. Hvad var det primære fokus i onlinekurset/e-læringsforløbet? - Ved ikke |
s_25_16 |
25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Brug af digital teknologi som hjælpemiddel i undervisningen (Fx kurser i brug af smartboard) |
s_25_17 |
25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i at anvende digital teknologi |
s_25_18 |
25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Didaktiske/pædagogiske tilgange til at undervise elever i teknologiforståelse |
s_25_19 |
25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Andet, angiv hvilken: |
s_25_20 |
25. Hvad var det primære fokus i uddannelsen på professionshøjskolen? - Ved ikke |
s_26 |
26. Har du tidligere deltaget i projekter med fokus på digital teknologi eller teknologiforståelse enten på eller udenfor skolen? Det kunne fx være Coding Class, FabLab@School eller Teknologi som valgfag. |
s_28 |
28. I hvilken grad oplever du at være motiveret til at undervise i teknologiforståelse som faglighed? |
s_29_1 |
29. I hvilken grad oplever du, at du har? - viden og didaktiske kompetencer til at kunne planlægge undervisning i teknologiforståelse eller med elementer af teknologiforståelse? |
s_29_2 |
29. I hvilken grad oplever du, at du har? - viden og didaktiske kompetencer til at kunne gennemføre undervisning i teknologiforståelse eller med elementer af teknologiforståelse? |
s_29_3 |
29. I hvilken grad oplever du, at du har? - viden og didaktiske kompetencer til at kunne evaluere undervisningen i teknologiforståelse eller hvor elementer af teknologiforståelse indgår? |
s_ny_11 |
I hvilken grad... - planlægger du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer? |
s_ny_12 |
I hvilken grad... - gennemfører du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer? |
s_ny_13 |
I hvilken grad... - evaluerer du undervisning i teknologiforståelse i samarbejde med kollegaer? |
s_ny_15 |
Hvor stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gennemført (fysisk eller virtuelt) i foråret 2020 |
s_ny_16 |
Hvor stor en andel af dine planlagte undervisningstimer i teknologiforståelse har du gennemført (fysisk eller virtuelt) i efteråret 2020 |
ptype3 |
Project type - Skole |
ptype3t |
Project type - Skole text |
uni_logi_2021 |
Elevens Unilogin 2021 |
Udvikling |
Udvikling: |
Erfaring |
Skolens deltagelse i forsøget i løbet af forsøgsperioden |
Måling |
Målingsår |
uni_logi_2020 |
Elevens Unilogin 2020 |
uni_logi_2019 |
Elevens Unilogin 2019 |
delforsøg |
Skolens deltagelse i delforsøg |
Fælles_Mål |
Fælles mål |
Løbenummer |
Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv |