Tabel

Bilag_14_Elever_unicode


Beskrivelse ?

Data stammer fra en spørgeskemaundersøgelse rettet mod eleverne er gennemført blandt elever på forsøgsskolerne, der gik i 1., 4. og 7. klasse i 2019. Disse elever har vi fulgt gennem hele forsøgsperioden, så spørgeskemaundersøgelsen i Q1 i 2020 er gennemført blandt de samme elever i 2., 5. og 8. klasse og igen i 2021, hvor eleverne gik i 3., 6. og 9. klasse. Formålet med spørgeskemaundersøgelsen var dels at undersøge, hvilke forudsætninger eleverne har for at erhverve sig kompetencer inden for teknologiforståelse, dels at give indikationer på udviklingen i elevernes kompetencer i teknologiforståelse i forsøgsperioden på tværs af delforsøg og klassetrin.

Størrelse (Antal rækker) ?

6296

Indhold (Kolonner/variable) ?

Navn Indhold
ID Elev ID
uni_logi Uni-login
skole_sammenlign Sammenligningsskole
indsats Indsatsskole
i_fag Teknologiundervisning gennemført i fag
som_fag Teknologiundervisning gennemført som fag
trin Skole trin
antal_obs Antal gennemførte besvarelser
klassetrin Klassetrin
skole Skolenavn
kommune Kommune navn
point Point - total
point_dm Point - digital myndiggørelse
point_ddd Point - digital design og designprocessor
point_ct Point - computationel tankegang
point_th Point - teknologisk handleevne
m2 Yndlings fag - mellemtrin
m5 5. Hvor ofte tænker du over, om du skal sige OK til cookies?
m7_1 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad Google kan bruge data til, når de indsamler data om deres brugere
m7_2 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan komme i tanke om flere grunde til, at der findes en app som snapchat
m7_3 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan undersøge, hvordan mine klassekammerater bruger snapchat, og hvad de synes om app?en (fx ved at lave spørgeskemaer eller interviewe dem)
m7_4 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg tænker over, hvor meget jeg kigger på min mobiltelefon, når jeg er sammen med mine venner
m7_5 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Hvis min klassekammerat har lavet en app, kan jeg komme med forslag til, hvordan den kan forbedres, når jeg har afprøvet den
m10_1 10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad forskellen er på et komplekst problem og en opgave
m10_2 10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvilke teknikker man kan bruge til at komme på idéer i forskellige situationer
m10_3 10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Ved at bruge digital teknologi (fx microbit, Scratch, Lego Mindstorm, Excel) kan jeg udvikle et produkt, som løser et problem
m10_4 10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Når jeg har lavet et produkt (fx en app, et spil, en robot), kan jeg forklare min lærer og mine klassekammerater, hvorfor jeg har gjort, som jeg har gjort
m14_1b 14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - A. Om der er trykket på en smiley-knap?
m14_2b 14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - B. Hvilket køn kunden har?
m14_3b 14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - C. Kundens alder?
m14_4b 14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - D. Hvornår på døgnet, der trykkes på smiley-knappen?
m15_1b 15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - A. Antal gange en smiley er blevet trykket på?
m15_2b 15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - B. Tidspunkt på dagen, hvor smileyen er trykket på?
m15_3b 15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - C. Hvor lang tid der går imellem hvert tryk på smileyen?
m15_4b 15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - D. Hvor mange gange i træk, der trykkes på den sure smiley?
m17_1 17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvordan man kan indsamle data (fx spørgeskemaundersøgelser)
m17_2 17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad en algoritme er, og hvad ord som sekvens, forgrening og gentagelse betyder
m17_3 17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan ved at analysere en datalogger selv lave et computerprogram, der kan det samme som dataloggeren
m17_4 17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan præsentere data ved at lave forskellige diagrammer (fx klassediagram eller flowdiagram)
m19 19. Hvor sikker er du?
m21_1 21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Hvis min computer opfører sig mærkeligt (fx går i stå eller er langsom), ved jeg, hvad jeg kan gøre for selv at løse problemet
m21_2 21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad der sker, fra at jeg sender en mail, til at en anden person kan læse mailen på sin computer
m21_3 21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvordan man programmerer ved at bruge blokke (fx i Scratch)
m21_4 21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad et digitalt fodspor er, og hvorfor man skal tænke over, hvilke digitale fodspor man efterlader
u2 Yndlingsfag – udskoling
u5 5. Hvor ofte tænker du over, om du skal sige OK til cookies?
u7_1 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvordan man kan analysere input-, outputteknologi og brugerfladen i en app som MobilePay
u7_2 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan undersøge, hvilken værdi app?en MobilePay har for mig, for vennegrupper og for samfundet som helhed
u7_3 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kender til flere måder, man kan undersøge, hvordan forskellige mennesker bruger app?en MobilePay, hvor ofte de bruger den og hvad de synes om den
u7_4 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan komme i tanke om både positive og negative konsekvenser, app?en MobilePay har haft på vores samfund
u7_5 7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan komme i tanke om forskellige egenskaber, man kunne forbedre ved app?en MobilePay
u11_1 11. Når jeg skal undersøge problemstillingen, ved jeg, hvordan jeg udvælger gode teknikker til det
u11_2 11. Når jeg har forskellige idéer til løsninger, kender jeg metoder til at udvælge den bedste idé
u11_3 11. Jeg kan omsætte en idé til et digitalt produkt (fx en app eller en hjemmeside)
u11_4 11. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan både argumentere for de valg og fravalg, jeg har truffet i en designproces
u14 14. Hvor sikker er du på dit svar?
u18_1 18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Når jeg arbejder med data, som er indsamlet fra virkeligheden, kan jeg vurdere kvaliteten af den data
u18_2 18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kender til forskellige måder, man kan afprøve en algoritme og kan gennemskue, hvis der er en fejl i algoritmen
u18_3 18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Når jeg skal programmere en løsning på et komplekst problem kan jeg nedbryde det til flere simple problemer og koble dem sammen
u18_4 18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan tilpasse modeller (fx økonomiske modeller eller klima- eller miljømodeller) i et computerprogram (Fx Regneark eller NetLogo)
u20 20. Hvor sikker er du på dit svar?
u23_1 23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan gennemskue, hvilke muligheder og begrænsninger der er ved forskellige computersystemer indbygget i fx tv, køleskabe, termostater, biler mv.
u23_2 23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan gennemskue, hvilken sikkerhedsrisiko der kan være forbundet med at udveksle data gennem digitale netværk
u23_3 23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan læse og forstå programmer skrevet i tekstbaseret programmeringssprog
u23_4 23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kender principperne bag kryptering
ptype1t År for gennemførsel af spørgeskema
klasse Klassenavn
female Pige
mellemtrin_dm Selvvurderet Point - digital myndiggørelse - mellemtrin
mellemtrin_dd Selvvurderet Point - digital design og designprocessor- mellemtrin
mellemtrin_ct Selvvurderet Point - computationel tankegang- mellemtrin
mellemtrin_th Selvvurderet Point - teknologisk handleevne- mellemtrin
mellemtrin_samlet Selvvurderet Point - Samlet- mellemtrin
udskoling_dm Selvvurderet Point - digital myndiggørelse- udskoling
udskoling_dd Selvvurderet Point - digital design og designprocessor- udskoling
udskoling_ct Selvvurderet Point - computationel tankegang- udskoling
udskoling_th Selvvurderet Point - teknologisk handleevne- udskoling
udskoling_samlet Selvvurderet Point - Samlet- udskoling
elev_glad_motivation Elevens Motivation
elev_flair_tek Elevens Flair for Teknologi
MAT_mellem Stem fag som yndlingsfag - mellemtrin
MAT_ud Stem fag som yndlingsfag - udskoling
Løbenummer Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv