ID |
Elev ID |
uni_logi |
Uni-login |
skole_sammenlign |
Sammenligningsskole |
indsats |
Indsatsskole |
i_fag |
Teknologiundervisning gennemført i fag |
som_fag |
Teknologiundervisning gennemført som fag |
trin |
Skole trin |
antal_obs |
Antal gennemførte besvarelser |
klassetrin |
Klassetrin |
skole |
Skolenavn |
kommune |
Kommune navn |
point |
Point - total |
point_dm |
Point - digital myndiggørelse |
point_ddd |
Point - digital design og designprocessor |
point_ct |
Point - computationel tankegang |
point_th |
Point - teknologisk handleevne |
m2 |
Yndlings fag - mellemtrin |
m5 |
5. Hvor ofte tænker du over, om du skal sige OK til cookies? |
m7_1 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad Google kan bruge data til, når de indsamler data om deres brugere |
m7_2 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan komme i tanke om flere grunde til, at der findes en app som snapchat |
m7_3 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan undersøge, hvordan mine klassekammerater bruger snapchat, og hvad de synes om app?en (fx ved at lave spørgeskemaer eller interviewe dem) |
m7_4 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg tænker over, hvor meget jeg kigger på min mobiltelefon, når jeg er sammen med mine venner |
m7_5 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Hvis min klassekammerat har lavet en app, kan jeg komme med forslag til, hvordan den kan forbedres, når jeg har afprøvet den |
m10_1 |
10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad forskellen er på et komplekst problem og en opgave |
m10_2 |
10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvilke teknikker man kan bruge til at komme på idéer i forskellige situationer |
m10_3 |
10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Ved at bruge digital teknologi (fx microbit, Scratch, Lego Mindstorm, Excel) kan jeg udvikle et produkt, som løser et problem |
m10_4 |
10. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Når jeg har lavet et produkt (fx en app, et spil, en robot), kan jeg forklare min lærer og mine klassekammerater, hvorfor jeg har gjort, som jeg har gjort |
m14_1b |
14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - A. Om der er trykket på en smiley-knap? |
m14_2b |
14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - B. Hvilket køn kunden har? |
m14_3b |
14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - C. Kundens alder? |
m14_4b |
14. Hvilke data indsamler smiley-standeren? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - D. Hvornår på døgnet, der trykkes på smiley-knappen? |
m15_1b |
15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - A. Antal gange en smiley er blevet trykket på? |
m15_2b |
15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - B. Tidspunkt på dagen, hvor smileyen er trykket på? |
m15_3b |
15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - C. Hvor lang tid der går imellem hvert tryk på smileyen? |
m15_4b |
15. Hvilke tal skal der holdes regnskab med for at lave sådan en oversigt? Svar ja/nej og angiv derefter, hvor sikker du er på dit svar fra 1-5. - D. Hvor mange gange i træk, der trykkes på den sure smiley? |
m17_1 |
17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvordan man kan indsamle data (fx spørgeskemaundersøgelser) |
m17_2 |
17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad en algoritme er, og hvad ord som sekvens, forgrening og gentagelse betyder |
m17_3 |
17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan ved at analysere en datalogger selv lave et computerprogram, der kan det samme som dataloggeren |
m17_4 |
17. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan præsentere data ved at lave forskellige diagrammer (fx klassediagram eller flowdiagram) |
m19 |
19. Hvor sikker er du? |
m21_1 |
21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Hvis min computer opfører sig mærkeligt (fx går i stå eller er langsom), ved jeg, hvad jeg kan gøre for selv at løse problemet |
m21_2 |
21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad der sker, fra at jeg sender en mail, til at en anden person kan læse mailen på sin computer |
m21_3 |
21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvordan man programmerer ved at bruge blokke (fx i Scratch) |
m21_4 |
21. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvad et digitalt fodspor er, og hvorfor man skal tænke over, hvilke digitale fodspor man efterlader |
u2 |
Yndlingsfag – udskoling |
u5 |
5. Hvor ofte tænker du over, om du skal sige OK til cookies? |
u7_1 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg ved, hvordan man kan analysere input-, outputteknologi og brugerfladen i en app som MobilePay |
u7_2 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan undersøge, hvilken værdi app?en MobilePay har for mig, for vennegrupper og for samfundet som helhed |
u7_3 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kender til flere måder, man kan undersøge, hvordan forskellige mennesker bruger app?en MobilePay, hvor ofte de bruger den og hvad de synes om den |
u7_4 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan komme i tanke om både positive og negative konsekvenser, app?en MobilePay har haft på vores samfund |
u7_5 |
7. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan komme i tanke om forskellige egenskaber, man kunne forbedre ved app?en MobilePay |
u11_1 |
11. Når jeg skal undersøge problemstillingen, ved jeg, hvordan jeg udvælger gode teknikker til det |
u11_2 |
11. Når jeg har forskellige idéer til løsninger, kender jeg metoder til at udvælge den bedste idé |
u11_3 |
11. Jeg kan omsætte en idé til et digitalt produkt (fx en app eller en hjemmeside) |
u11_4 |
11. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan både argumentere for de valg og fravalg, jeg har truffet i en designproces |
u14 |
14. Hvor sikker er du på dit svar? |
u18_1 |
18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Når jeg arbejder med data, som er indsamlet fra virkeligheden, kan jeg vurdere kvaliteten af den data |
u18_2 |
18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kender til forskellige måder, man kan afprøve en algoritme og kan gennemskue, hvis der er en fejl i algoritmen |
u18_3 |
18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Når jeg skal programmere en løsning på et komplekst problem kan jeg nedbryde det til flere simple problemer og koble dem sammen |
u18_4 |
18. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan tilpasse modeller (fx økonomiske modeller eller klima- eller miljømodeller) i et computerprogram (Fx Regneark eller NetLogo) |
u20 |
20. Hvor sikker er du på dit svar? |
u23_1 |
23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan gennemskue, hvilke muligheder og begrænsninger der er ved forskellige computersystemer indbygget i fx tv, køleskabe, termostater, biler mv. |
u23_2 |
23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan gennemskue, hvilken sikkerhedsrisiko der kan være forbundet med at udveksle data gennem digitale netværk |
u23_3 |
23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kan læse og forstå programmer skrevet i tekstbaseret programmeringssprog |
u23_4 |
23. I hvilken grad vil du vurdere, at du er i stand til følgende? - Jeg kender principperne bag kryptering |
ptype1t |
År for gennemførsel af spørgeskema |
klasse |
Klassenavn |
female |
Pige |
mellemtrin_dm |
Selvvurderet Point - digital myndiggørelse - mellemtrin |
mellemtrin_dd |
Selvvurderet Point - digital design og designprocessor- mellemtrin |
mellemtrin_ct |
Selvvurderet Point - computationel tankegang- mellemtrin |
mellemtrin_th |
Selvvurderet Point - teknologisk handleevne- mellemtrin |
mellemtrin_samlet |
Selvvurderet Point - Samlet- mellemtrin |
udskoling_dm |
Selvvurderet Point - digital myndiggørelse- udskoling |
udskoling_dd |
Selvvurderet Point - digital design og designprocessor- udskoling |
udskoling_ct |
Selvvurderet Point - computationel tankegang- udskoling |
udskoling_th |
Selvvurderet Point - teknologisk handleevne- udskoling |
udskoling_samlet |
Selvvurderet Point - Samlet- udskoling |
elev_glad_motivation |
Elevens Motivation |
elev_flair_tek |
Elevens Flair for Teknologi |
MAT_mellem |
Stem fag som yndlingsfag - mellemtrin |
MAT_ud |
Stem fag som yndlingsfag - udskoling |
Løbenummer |
Ikke betydningsbærende unikt løbenummer skabt under aflevering til arkiv |