Formål
?
Formålet med evalueringen af forsøget er at skabe viden om 1) det pædagogiske personales oplevelse af
forsøget og fagligheden, 2) forsøgsskolernes lokale forudsætninger, rammer og organisering i forhold til at
afprøve teknologiforståelse som fag og faglighed, 3) elevernes udvikling i teknologiforståelse og 4) forsøgsskolernes erfaringer med de to forskellige forsøgsmodeller i forsøget.
Formålet med forsøget har været at skabe viden om og opbygge erfaringer med, hvordan teknologiforståelse eventuelt kan implementeres i folkeskolens obligatoriske undervisning. Konkret har forsøget bestået
af to delforsøg, hvor der er afprøvet to forskellige modeller for arbejdet med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning: Teknologiforståelse som selvstændigt fag og teknologiforståelse integreret i eksisterende fag (dansk, matematik, billedkunst, natur/teknologi, håndværk og design, samfundsfag og
fysik/kemi).
Indhold
?
Der er gennemført tre årlige spørgeskemaundersøgelser blandt pædagogisk personale og elever på de 46 folkeskoler, som har deltaget i forsøget med teknologiforståelse. Spørgeskemaundersøgelsen rettet mod pædagogisk personale har været gennemført i 2019, 2020 og 2021 blandt alle lærere og pædagoger i forsøget, mens spørgeskemaundersøgelsen rettet mod eleverne har været gennemført i 2019, 2020 og 2021 blandt elever, der gik i 1., 4. og 7. klasse i 2019. Derudover har vi gennemført et kombineret kvantitativt og kvalitativt telefoninterview rettet mod ressourcepersoner. Det er gennemført i 2019, 2020 og 2021 blandt alle 46 ressourcepersoner i forsøget.
oSTATA-datasæt, SPSS-datasæt, Excel, SurveyXact.