Søgning » Evaluering af Forsøgsprogram med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning
Aflevering 50336
Forskningsdata

Evaluering af Forsøgsprogram med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning (2019-2021)

Formål ?

Formålet med evalueringen af forsøget er at skabe viden om 1) det pædagogiske personales oplevelse af forsøget og fagligheden, 2) forsøgsskolernes lokale forudsætninger, rammer og organisering i forhold til at afprøve teknologiforståelse som fag og faglighed, 3) elevernes udvikling i teknologiforståelse og 4) forsøgsskolernes erfaringer med de to forskellige forsøgsmodeller i forsøget. Formålet med forsøget har været at skabe viden om og opbygge erfaringer med, hvordan teknologiforståelse eventuelt kan implementeres i folkeskolens obligatoriske undervisning. Konkret har forsøget bestået af to delforsøg, hvor der er afprøvet to forskellige modeller for arbejdet med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning: Teknologiforståelse som selvstændigt fag og teknologiforståelse integreret i eksisterende fag (dansk, matematik, billedkunst, natur/teknologi, håndværk og design, samfundsfag og fysik/kemi).

Indhold ?

Der er gennemført tre årlige spørgeskemaundersøgelser blandt pædagogisk personale og elever på de 46 folkeskoler, som har deltaget i forsøget med teknologiforståelse. Spørgeskemaundersøgelsen rettet mod pædagogisk personale har været gennemført i 2019, 2020 og 2021 blandt alle lærere og pædagoger i forsøget, mens spørgeskemaundersøgelsen rettet mod eleverne har været gennemført i 2019, 2020 og 2021 blandt elever, der gik i 1., 4. og 7. klasse i 2019. Derudover har vi gennemført et kombineret kvantitativt og kvalitativt telefoninterview rettet mod ressourcepersoner. Det er gennemført i 2019, 2020 og 2021 blandt alle 46 ressourcepersoner i forsøget. oSTATA-datasæt, SPSS-datasæt, Excel, SurveyXact.

Dokumentation ?
Emneord ?

Der er ingen emneord.

Dækker perioden ?

Fra 01-01-2019 til 30-04-2021.

ID-oplysninger i data ?
  • Ingen