Formål
?
Fremtidens Dagtilbud er et udviklingsprogram, som er blevet udviklet og afprøvet i dagtilbud for 0-6-årige børn i perioden 2014-2016. Udviklingsprogrammet blev igangsat af Børne- og Socialministeriet med det formål at udvikle og afprøve indsatser og redskaber i den pædagogiske praksis, der kan bidrage til at styrke børns trivsel, udvikling og læring. Programmet skal understøtte, at børnene møder passende udfordringer i inkluderende fællesskaber i dagtilbuddene og derigennem bidrage til at mindske betydningen af den negative sociale arv, så alle børn får det bedste springbræt til at klare sig i skolen og senere i livet. Sideløbende med at programmet er blevet afprøvet i dagtilbuddene, er der iværksat følgeforskning, som skal tilvejebringe solid viden om programmets pædagogiske indsatser.
Indhold
?
Omkring 15.000 børn i dagtilbud i alderen 0-6 år fordelt på 400 dagplejere i 65 legestuegrupper samt 140 daginstitutioner i 14 danske kommuner.
Børn, børns trivsel, børns ordforråd, børns udvikling, børns adfærd, TEAM, Tools of Early Assesment of Mathematics, sprogforståelse, sprogvurdering, sprogvurderingsredskab, forældre, implementering, børneinstitutioner, forældresamarbejde, dagtilbud, dagpleje, ledere, medarbejdere, uddannelse, faglige kompetencer, indsatser, hjemmelæringsmiljø, udviklingsprogram